Gå til innhold
  • Bli medlem

Røyking av kjøtt


Lavvosolberg

Anbefalte innlegg

Vi pleier å ha røkt reinkjøtt med på tur. Nydelig turmat når den er smørstekt i pannen, kanskje det beste som finnes. Nå har prisene på slikt kjøtt blir veldig høy, så tenkte kanskje å begynne å prøve å røyke selv. Er det noen som har erfaring med å varmrøyke kjøtt? Er det en enkel prosess? Evt finnes det gode røykemaskiner som gjør samme jobben? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en enkel prosess, men ganske forskjellig hva man bruker som varmekilde.

 

Jeg har et røykhus som er 70x70 cm utvendig og ca 140cm høyt. Der har jeg montert et grillelement på rist i bunn som gjør at jeg klarer holde varmrmyketemperatur. Til kaldrøyk i den kalde årstiden bruker jeg en termostat i tillegg for å holde ca 10 grader ved kaldrøyk. Uten termostat lager elementet 70-80 grader i huset.

 

Jeg bruker Smokai røykgenerator på 1 liter til både kald- og varmrøkt. Det er passe størrelse til den størrelsen hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (16 minutter siden):

Røyker to ribber as we speak. Skal bli til nydelig hjemmelaget bacon. God gammeldags ovn i bakken, med pipe opp til et kaldrøykeri. 

Fint om du kom med noen bilder du også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forretningsidé: Whiskice. Iskuber med røyksmak!

20240427_094051.thumb.jpg.2664e2e6b6a2d3c918137c4a6017379e.jpg

Noen er skeptisk til røkt mat pga fare for kreft. Jeg kompenserer med litt krefttjuke 😅

5a492549-7fdf-416b-ac0a-080d00165b3borca-image-.thumb.jpeg.6f8accb273da0939ad7063e81850988d.jpeg

Det røykes.. 

2024-04-27_03-14-02.thumb.jpg.40e39555e07cc2c20f9feba5362d9298.jpg

Ferdig bacon, passe røkt, passe salt.

2024-04-27_03-13-46.thumb.jpg.e5b0aa8078b18670e4f29bd7b1b8cb7b.jpg

 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt plunder å legge mye bilder og sortere tekst fra mobil så forklarer kort om opplegget under her.

Har bygget ut fra bredden på halv rustfri butikkhylle så målene innvendig passer 60cm brede hyller (=1/2 vanlig hylle).

Erfaringer gjør at jeg røyker maten hengt uansett så eneste hylla som normalt er i bruk er den med grillelementet på som står på en av de 2 laveste posisjonen for enten varmrøyking eller for å varme opp hele huset på vinteren. Unntaket er røyking av ost. Da setter jeg normalt et brett oppe på toppen ifm røyking av noe annet samtidig (rype/laks/bacon/reinhjerter/bog). 

Jeg kaldrøyker for det meste, men oppsettet gjør at jeg ka  varmrøyke når det er ønskelig. Og så er det mobilt fordi det er såpass "lite" så kan sette det bort bak huset når det ikke er i bruk. Eller ta det med på hytta...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (20 minutter siden):

20240427_204855.thumb.jpg.85722c61c5cc40018222cfe32768f991.jpg

20240427_204904.thumb.jpg.baf72f83880460b0bf7beaa55ec50669.jpg

20240427_204929.thumb.jpg.a61c8ea1a9bfb6fa3bfaa8c15abe2284.jpg

20240427_204944.thumb.jpg.5175240c8273deb50c044ecad52c1104.jpg

20240427_204949.thumb.jpg.e343ef2c70697ce15d405a7c0eae799d.jpg

20240427_205008.thumb.jpg.98d0b15124bfbe106ea0e0270a00567e.jpg

Oi dette så elegant ut. Mye enklere enn å røyke i lavvo eller i en gammel støpejernsovn. Huset er rimelig tett regner jeg med, sånn at det er kun når du åpner døren etter røyken siver ut? Jeg har naboer tett på, så ønsker å holde røykutslippet til et minimum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (1 minutt siden):

Oi dette så elegant ut. Mye enklere enn å røyke i lavvo eller i en gammel støpejernsovn. Huset er rimelig tett regner jeg med, sånn at det er kun når du åpner døren etter røyken siver ut? Jeg har naboer tett på, så ønsker å holde røykutslippet til et minimum. 

Du MÅ ha god trekk slik at du slipper ut like mye ca som du mater inn. Om du stenger trekken blir røyken sur og maten like så. Jeg bor i rekkehus og har aldri opplevd sure naboer, men fordi huset er mobilt kan jeg sette det på den siden av huset ifht vindretning som gjør at naboene blir minst mulig plaget. Min bruk gjør at det ikke er så intensivt med røyk. Jeg kjører heller lite røyk over lang tid enn mye røyk på kort tid.

Så jeg har ventiler på gavkveggen for å slippe ut røyk og pga at huset har "satt seg" over tid så her det ikke helt tett ellers heller. Noe som er en fordel. Da huset var tettere hadde jeg ofte lokket bare halvveis igjen for å slippe ut nok røyk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (4 minutter siden):

Du MÅ ha god trekk slik at du slipper ut like mye ca som du mater inn. Om du stenger trekken blir røyken sur og maten like så. Jeg bor i rekkehus og har aldri opplevd sure naboer, men fordi huset er mobilt kan jeg sette det på den siden av huset ifht vindretning som gjør at naboene blir minst mulig plaget. Min bruk gjør at det ikke er så intensivt med røyk. Jeg kjører heller lite røyk over lang tid enn mye røyk på kort tid.

Så jeg har ventiler på gavkveggen for å slippe ut røyk og pga at huset har "satt seg" over tid så her det ikke helt tett ellers heller. Noe som er en fordel. Da huset var tettere hadde jeg ofte lokket bare halvveis igjen for å slippe ut nok røyk...

Ok takk for bilder og gode tips. Får se om ikke jeg bryter løs på et slikt prosjekt, ser jo overkommelig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

Røkt hjemmeproduert bacon er helt fantastisk. Jeg kjører med oppskriften til "Far min sitt kjøkken"

Jeg bruker samme oppskrift, men med noen mindre justeringer 😊  I dag var jeg litt plaget med røykovnen, jfr. øverste bilde. Jeg hadde på grunn av is, dårligere kontroll på røykinga, enn normalt. Tror det likevel skal gå bra. Blir prøvesmaking med egg og bacon i morgentidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.