Gå til innhold
  • Bli medlem

4T alkylatbensin: What’s hot and what’s not?


langen

Anbefalte innlegg

(Pun intended)

Jeg har oppfattet noen skriverier i det siste(?) om at Biltemas alkylatbensin brenner dårligere enn før. Er det noe hold i dette?

Må fylle på beholdningen, og foretrekker 1L flaskene kontra de store dunkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke prøvd. Men det høres ut som vås. Jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne at det skal være mulig at alkylatbensin, som skal tilfredsstille visse spesifikasjoner for å kunne brukes i motorer, plutselig skal være såpass endret at det gir utslag i hvordan den brenner i en brenner.

Jeg har mye mer tro på at variasjonen ligger hos brukeren, brenneren eller miljøet/omgivelsene.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (30 minutter siden):

Jeg har ikke prøvd. Men det høres ut som vås. Jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne at det skal være mulig at alkylatbensin, som skal tilfredsstille visse spesifikasjoner for å kunne brukes i motorer, plutselig skal være såpass endret at det gir utslag i hvordan den brenner i en brenner.

Jeg har mye mer tro på at variasjonen ligger hos brukeren, brenneren eller miljøet/omgivelsene.

 

Akkurat dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.png.a0f2212b457ebfb4ef6edc7afc8f0cd6.png

 

 

image.png.ec9d25fede2a2b17519a03ce9bf0c2c3.png

 

 

https://www.biltema.no/fritid/hage/hagemaskiner/tilbehor-til-hagemaskiner/alkylatbensin-4-takt-1-liter-2000042389

 

https://www.biltema.no/fritid/hage/hagemaskiner/tilbehor-til-hagemaskiner/alkylatbensin-4-takt-1-liter-2000046892

 

Dersom dette er ny og gammel type så kan man gå inn i sikkerhetsdatabladet og se at sammensetningen har forandret seg.

 

image.png.936ea4a507b9f2be29a67708d0057a23.png

 

Men er litt usikker på hva som da faktisk er den nye eller gamle, for det virker som det er en som er utsolgt nå men så kommer tilbake. For meg virker det som om de selges side om side som samme produkt. Men den ene av dem inneholder 5% bhutan og ser ut til å være en mer stabil blanding, den andre er iht sikkerhetsdatabladet mye mer variabel i sammensetningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (30 minutter siden):

image.thumb.png.a0f2212b457ebfb4ef6edc7afc8f0cd6.png

 

 

image.png.ec9d25fede2a2b17519a03ce9bf0c2c3.png

 

 

https://www.biltema.no/fritid/hage/hagemaskiner/tilbehor-til-hagemaskiner/alkylatbensin-4-takt-1-liter-2000042389

 

https://www.biltema.no/fritid/hage/hagemaskiner/tilbehor-til-hagemaskiner/alkylatbensin-4-takt-1-liter-2000046892

 

Dersom dette er ny og gammel type så kan man gå inn i sikkerhetsdatabladet og se at sammensetningen har forandret seg.

 

image.png.936ea4a507b9f2be29a67708d0057a23.png

 

Men er litt usikker på hva som da faktisk er den nye eller gamle, for det virker som det er en som er utsolgt nå men så kommer tilbake. For meg virker det som om de selges side om side som samme produkt. Men den ene av dem inneholder 5% bhutan og ser ut til å være en mer stabil blanding, den andre er iht sikkerhetsdatabladet mye mer variabel i sammensetningen.

Men ser du på H-setning, er det allikevel likt. (Men jeg vet ikke hva det betyr)?

Veldig stor variasjon i produktet kan det vel ikke være, det skal jo fungere trygt i motorer.

Og den evt. (lille) variasjonen, kan vel ikke ha mye å si når dette bare skal brennes. Tenker jeg da.

Ser du på såkalt primusbensin, så får du helt enorme variasjoner i sammensetningen. Og den brenner jo fint, men er ikke garantert til å fungere i motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være slik at effekten er lik når det er brukt i motor men at den ene blandingen egner seg bedre til bruk i brennere eller eventuelt lave temperaturer.

 

Det er heller ikke umulig at det finnes enda flere blandinger der ute 

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (10 minutter siden):

Det kan jo være slik at effekten er lik når det er brukt i motor men at den ene blandingen egner seg bedre til bruk i brennere eller eventuelt lave temperaturer.

 

Det er heller ikke umulig at det finnes enda flere blandinger der ute 

Når det gjelder ved lave temperaturer (sjeldent folk ferdes i kaldere enn 30 kuldegrader) så skal ikke dette være noe problem med bensin. Og når man fyrer, så vil jo temperaturen øke, og det gir jo ingen forskjell som jeg har merket.

Tanken på eks. en kassebrenner blir jo brennheit, og der burde man merket om temperatur har noe å si.

For alkylat må ting være såpass likt fra bensinflaske til bensinflaske, at jeg har liten tro på at vi som forbrukere klarer å merke noen forskjell til bruk i en brenner.

Men, som alltid, skulle det vel gjerne kommet til fagfolk i diskusjonen om man skal ha en fasit på dette ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Men, som alltid, skulle det vel gjerne kommet til fagfolk i diskusjonen om man skal ha en fasit på dette ;)

Kan ikke noen bare ringe Randulf? Han er jo faktisk Siv.Ing i kjemi 🤩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under er utdrag fra Jula sitt nyeste daterte datablad. 

Biltemas forrige versjon (ref over) og Jula sitt eldste daterte datablad inneholder ikke butan i kap.3. De nyere har butan. Men aaaaaner ikke om butan-innholdet har noe å si for primusvennligheten.

image.png.12b0e307f51911263679f9a6ff656750.png

 

https://www.jula.no/catalog/hage/hagemaskiner/tilbehor-for-hagemaskiner/drivstoff-til-hagemaskiner/alkylatbensin-4-takt-007883/

https://assets.cdn.jula.com/Dmm3BWSV3/assetstream.aspx?assetId=182430&mediaformatid=10061&destinationid=10016&lastmodified=20240108125541 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.