Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombinere to isolasjonsjakker for høyere isolasjonevne?


aico

Anbefalte innlegg

Å kombinere en 3-sesongs dunpose med en litt tynnere syntetpose eller quilt istf. å bruke en skikkelig tykk vinterpose er en veletablert strategi for soveposer - er det noen som gjør det samme med isolasjonsjakker?

Jeg har tenkt litt på oppgradering av dunjakke-garderoben i det siste, det blir vel lett sånn når det er både kulderekorder og mye kaldt vær over lang tid.

De dunjakkene/isolasjonsjakkene jeg har er ikke dårlige, det viser seg bare at det ikke har blitt helt klaff med størrelser, tykkelse, vekt og modularitet ifht. de faktiske behov.

Siden det har vært mye kaldt vær i det siste gikk tankene først til hva som vil være den beste tjukk-dunisen for de virkelig kalde dagene.

En tjukk dunis med boxwall konstruksjon og god fyllvekt av høy kvalitet blir fort noen kroner, og det er ingen tvil om at det å kunne dra en slik jakke ut av sekken er gjerne verdt hver en krone, og vel så det, når behovet først melder seg. Men det slo meg også hvor ofte en slik jakke vill være så mye, mye mer enn en egentlig trenger. Da blir den enten dyrt skapfyll i skapet hjemme eller en unødvendig stor og tung klump i sekken hvis en ikke har ett bedre alternativ.

Jeg kjente igjen denne tankerekka fra den gangen jeg bestemte meg for å ikke kjøpe ny vinterpose. Å legge mest penger i den soveposen som brukes minst fremstod plutselig som ganske dårlig plassering av penger. 

Og nå tenker jeg litt det samme om isolasjonsjakker. Det er ikke helt samme sak, men noen likhetstrekk er det.

Noen (hypotetiske) fordeler med to jakker:

  • Mer fleksibilitet med to tynnere isolasjonsjakker. Med f.eks. en kombinasjon av dun og syntetisk kan en bedre tilpasse bekledning etter værforhold og aktivitet.
  • Med syntetisk jakke ytterst kan en kanskje heve ytelsen til en billigere gjennomsydd dunjakke, da du ikke får kuldebroer på samme måte som når dunjakken er ytterste/eneste lag.
  • Redundans/sikkerhet hvis det skulle skje noe med en av jakkene.
  • En potensielt billigere vei til høy isolasjonsevne hvis en allerede har en litt tynnere isolasjonsjakke fra før.

Noen (hypotetiske) ulemper:

  • Totalvekten for samme isolasjonsevne blir sannsynligvis noe høyere med dobbelt så mye tekstil, glidelåser osv. for ca. samme totale fyllmengde/isolasjonsevne som en tykkere jakke.
  • Potensielt mer kostbart for høy isolasjonsevne for den som starter fra scratch.
  • En kombinasjon av jakker for mindre ekstreme forhold kan mangle funksjoner som er ønskelig- eller være klønete å betjene under ekstreme forhold.
  • Den eller de jakkene som anskaffes for å brukes ytterst vil kanskje oppleves for store til å brukes for seg selv, med få lag under.

Jeg har allerede gjort litt småskala-testing i hverdagssituasjoner. Ettersom jeg har ett par litt tynnere syntetiske isolasjonsjakker med såkalt «active insulation» og mer «atletisk» snitt, samt en gammel Berghaus dunjakke som ble kjøpt da ølmuskelen var bedre trent hadde jeg noen ganske opplagte kombinasjoner liggende klar på testbenken. Ingen av jakkene er top of the pops ifht. til isolasjonsevne, men det er ingen tvil om at de er bra nok til å avsløre at det er opptil flere fordeler ved å kombinere. Jeg kan holde varmen mye bedre når det er stapp-kaldt og jeg venter på bussen e.l., jeg slipper å se ut/føle meg som en Michelin-mann når temperatur eller aktivitetsnivå går opp og det er mye lettere å stappe den ytterste dunjakka i sekken når jeg skal en kjapp tur inn i en butikk e.l. enn å få trollet tilbake i eska når jeg først har dratt frem Fimbul-dunisen. 

Noen som har erfaringer eller tanker rundt det å kombinere flere isolasjonsjakker på denne måten?

Evt. tips til kombinasjoner som fungerer bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
aico skrev (1 time siden):

Noen som har erfaringer eller tanker rundt det å kombinere flere isolasjonsjakker på denne måten?

Evt. tips til kombinasjoner som fungerer bra?

Ja.

Å kombinere to jakker er en svært bra løsning!

Jeg har en tykk Trollveggen dunjakke. Og så har jeg to syntetiske jakker: Arceryx Atom LT og Arcteryx Atom AR.

Atom jakkene har jeg hatt i mange år, og de brukes HELE tiden. Når jeg gikk Høgruta på ski gjennom jotunheimen hadde jeg med en ullskjorte og disse to jakkene. Det fungerte PERFEKT, og vi hadde alt av vær og uvær. 

Jeg gikk med en vindjakke (ikke vanntett skalljakke), og brukte Atom LT enten over eller under vindjakken ved behov under marsj. I pausene slengte jeg på Atom AR, og om jeg skulle stå i ro veldig lenge kunne jeg ta på begge jakkene (men det ble aldri nødvendig).

De tåler fukt mye bedre enn dunjakken, er enkel å vaske, og enkel å tørke. Sammenlagt er de (nesten) like varme, veier omtrent det samme, og de er mye lettere å pakke ned enn dunjakken.

Den tykke dunjakken er egentlig bare brukenes som campjakke, og den er ihvertfall ikke med på toppturer eller dagsturer noen gang.

På toppturer er en av de syntetiske med. Bruker jeg dunjakke over vindjakken, og tar en svett sekk på ryggen, klapper dunet gjerne sammen når jeg har kjørt ned fra fjellet.

Mister jeg en av de syntetiske jakkene blir det kjøpt nye med en eneste gang. Mister jeg den tykke dunjakken blir det nok ikke kjøpt ny.

Jeg tror at noe av grunnen til at to jakker er så varmt, er fordi det blir veldig lite konveksjon (vandring av luft) i isolasjonsmaterialer sammenlignet med i en jakke. Isolerende jakker med ytterstoff som puster veldig godt isolerer dårligere enn jakker som har tettere stoff (jf. fjellsportpodden, en eller annen episode). 

(To stk 200 grams sokker har høyere isolasjonsverdi enn en stk 400 grams sokk i følge tester. Om det har noe å si).

Jeg sier: Kjør på med en tynn og en medium jakke, så sparer du penger, og du trenger ikke å ha med noe eget mellomlag (som genser) på tur :) (sparer velt/volum). Unntaket er i øs pøs regnvær, da synes jeg en luftig gener er god under skalljakken.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, likesom soveposer må dette fungere ganske så bra.

Jeg har brukt det i småskala med en arbejds-termo jakke under andre isolerende plagg for å få det varmere og mer fleksibelt Så ja, det funker etter min mening.

Jeg har termojakken, en tynn dunjakke, en TYKK fiberjakke (en eller annen svart/gul test- jakke fra Ajungilak) og en panser dun parka fra forrige jobben. Den er tung, stiv, men er vanntett i meget tykt stoff som tåler allverdens hundekrafsing. Egentlig er den til off-shore seiling i the roaring fourties. Det er gåtefullt hvorfor jeg fikk den som jobbplagg, for jeg skulle ikke fungere som los i polare strøk.

Jeg er parat til å kombinere disse som været og turen tilsier.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (11 timer siden):

Å kombinere en 3-sesongs dunpose med en litt tynnere syntetpose eller quilt istf. å bruke en skikkelig tykk vinterpose er en veletablert strategi for soveposer - er det noen som gjør det samme med isolasjonsjakker?

Jeg har tenkt litt på oppgradering av dunjakke-garderoben i det siste, det blir vel lett sånn når det er både kulderekorder og mye kaldt vær over lang tid.

De dunjakkene/isolasjonsjakkene jeg har er ikke dårlige, det viser seg bare at det ikke har blitt helt klaff med størrelser, tykkelse, vekt og modularitet ifht. de faktiske behov.

Siden det har vært mye kaldt vær i det siste gikk tankene først til hva som vil være den beste tjukk-dunisen for de virkelig kalde dagene.

En tjukk dunis med boxwall konstruksjon og god fyllvekt av høy kvalitet blir fort noen kroner, og det er ingen tvil om at det å kunne dra en slik jakke ut av sekken er gjerne verdt hver en krone, og vel så det, når behovet først melder seg. Men det slo meg også hvor ofte en slik jakke vill være så mye, mye mer enn en egentlig trenger. Da blir den enten dyrt skapfyll i skapet hjemme eller en unødvendig stor og tung klump i sekken hvis en ikke har ett bedre alternativ.

Jeg kjente igjen denne tankerekka fra den gangen jeg bestemte meg for å ikke kjøpe ny vinterpose. Å legge mest penger i den soveposen som brukes minst fremstod plutselig som ganske dårlig plassering av penger. 

Og nå tenker jeg litt det samme om isolasjonsjakker. Det er ikke helt samme sak, men noen likhetstrekk er det.

Noen (hypotetiske) fordeler med to jakker:

  • Mer fleksibilitet med to tynnere isolasjonsjakker. Med f.eks. en kombinasjon av dun og syntetisk kan en bedre tilpasse bekledning etter værforhold og aktivitet.
  • Med syntetisk jakke ytterst kan en kanskje heve ytelsen til en billigere gjennomsydd dunjakke, da du ikke får kuldebroer på samme måte som når dunjakken er ytterste/eneste lag.
  • Redundans/sikkerhet hvis det skulle skje noe med en av jakkene.
  • En potensielt billigere vei til høy isolasjonsevne hvis en allerede har en litt tynnere isolasjonsjakke fra før.

Noen (hypotetiske) ulemper:

  • Totalvekten for samme isolasjonsevne blir sannsynligvis noe høyere med dobbelt så mye tekstil, glidelåser osv. for ca. samme totale fyllmengde/isolasjonsevne som en tykkere jakke.
  • Potensielt mer kostbart for høy isolasjonsevne for den som starter fra scratch.
  • En kombinasjon av jakker for mindre ekstreme forhold kan mangle funksjoner som er ønskelig- eller være klønete å betjene under ekstreme forhold.
  • Den eller de jakkene som anskaffes for å brukes ytterst vil kanskje oppleves for store til å brukes for seg selv, med få lag under.

Jeg har allerede gjort litt småskala-testing i hverdagssituasjoner. Ettersom jeg har ett par litt tynnere syntetiske isolasjonsjakker med såkalt «active insulation» og mer «atletisk» snitt, samt en gammel Berghaus dunjakke som ble kjøpt da ølmuskelen var bedre trent hadde jeg noen ganske opplagte kombinasjoner liggende klar på testbenken. Ingen av jakkene er top of the pops ifht. til isolasjonsevne, men det er ingen tvil om at de er bra nok til å avsløre at det er opptil flere fordeler ved å kombinere. Jeg kan holde varmen mye bedre når det er stapp-kaldt og jeg venter på bussen e.l., jeg slipper å se ut/føle meg som en Michelin-mann når temperatur eller aktivitetsnivå går opp og det er mye lettere å stappe den ytterste dunjakka i sekken når jeg skal en kjapp tur inn i en butikk e.l. enn å få trollet tilbake i eska når jeg først har dratt frem Fimbul-dunisen. 

Noen som har erfaringer eller tanker rundt det å kombinere flere isolasjonsjakker på denne måten?

Evt. tips til kombinasjoner som fungerer bra?

Det er no slik ein tenker om ein ferdas mykje alpint, altså eit veltesta konsept.

Eg brukar komboen tynn syntet og dunis på turar der vekt og volum i sekk spelar ei rolle på same tid som eg treng fleksibilitet (typisk lange vårskiturar på bre). 

Varmt nok i kalde pauser, på same tid som eg kan bruke den tynne synteten som forsterking av lettare sovepose om natta, eller som ekstra fotpose om eg er kald på føtene om natta (har saman glidelås, stappar inn ermar og hette og trer jakka inn på beina).

Det er jo som kjent få reglar i fjellet, så det er no strengt teke berre å køyre på med det ein tenkjer kan funke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.