Gå til innhold
  • Bli medlem

Solcelle


Espen Tafjord

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et Urberg 12w solcelle. Jeg sliter med å få det til å lade telefonen i det hele tatt, selv med direkte sollys. Ender bare opp med at telefonen blinker av og på hele tiden, med det resultat at jeg mister strøm hurtigere enn om den ligger med tastlås på i sekken..

Tips/tanker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man bør lade powerbank. Det kan ta mange timer. 12W er ved peak innstråling. Den faller mange prosent dersom overskyet vær. Og, panelet må ikke være tildekket i det heletatt. Panelet i sin helhet vil fungere like dårlig som den dårligste cellen. Riktig vinkelen er også viktig for optimal strømproduksjon.

Endret av Omar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Min anbefaling er å gå for et panel med litt mer effekt. Jeg bruker 21W. Da kan jeg lade rett på telefon. Det fungerer også greit når ikke været er perfekt. Det blir jo litt dumt å ha med vekten av både powebank og solcellepanel, hvis man ikke skal på tur i flere uker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne S skrev (På 6.10.2023 den 8.51):

Min anbefaling er å gå for et panel med litt mer effekt. Jeg bruker 21W. Da kan jeg lade rett på telefon. Det fungerer også greit når ikke været er perfekt. Det blir jo litt dumt å ha med vekten av både powebank og solcellepanel, hvis man ikke skal på tur i flere uker da.

Hei! Hvilket panel er det du har? Og er du fornøyd med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bhh skrev (På 9.10.2023 den 11.01):

Hei! Hvilket panel er det du har? Og er du fornøyd med det?

Jeg bruker et 21 watt panel fra Xtorm. Er ganske godt fornøyd med det. Det veier rundt 450 g.

Men en ting som er viktig å tenke på er at det veier like mye som powebanken min på 99wh. Med powerbanken kan jeg lade følgende:

  • telefonen  (17Wh x 4 = 68 Wh)
  • kameraet  (4,5Wh x 4 = 18Wh)
  • GPS inreach (3,5 Wh x 2 = 7Wh)
  • klokke (0,68 Wh x 8 = 5,4Wh)

Dette er strøm nok til over to uker på tur for meg. Så skal det lønne seg med solcellepanel må vi enten være flere på tur, jeg må ha med meg mer elektronisk utstyr eller jeg må være over to uker på tur.

20231010_211445.JPG

20231010_211451.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.