Gå til innhold
  • Bli medlem

Kondens/fukt i sovepose


construct

Anbefalte innlegg

Jeg søkte litt rundt på forumet, men fant ingen tråder som tok opp dette temaet, så jeg prøver meg.

Jeg har en Ajungilak Tyin 5-season (-20 komf) som jeg er veldig fornøyd med. Den eneste ulempen er at når jeg våkner i teltet om morgenen på vinteren er det mye kondens under ytterstoffet på posen. Det ser ut som store mørke felter i det grønne stoffet. Om jeg beveger meg rundt med posen på, for eksempel når jeg lager frokost, vil denne kondensen klemmes ut og bli dråper som flyter på ytterstoffet. Til tross for dette kjennes ikke posen nevneverdig våt ut inni.

Om jeg så ikke tørker posen ved å sprengfyre en times tid vil den være småfryst når jeg tar den ut av trekket. Det er altså kondens som sitter inne i selve posen.

Det rare er at vi ikke har noe særlig kondens ellers i teltet. Kameraten min opplever ikke det samme, og innerduken er helt tørr. Dette får meg til å tro at jeg er en "svettpeis", men jeg føler ikke at jeg svetter om natta.

Kjære doktor Agathe; Er det noe galt med meg?

Hva kan jeg gjøre for å minimere problemet og unngå en times sprengfyring hver morgen eller kveld?

Jeg setter pris på å høre deres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle avgir væske (svetter) iløpet av natta, men for å unngå mer enn nødvendig, så godta kald nese og pust ut i friluft hele natta.

For å unngå "fuktig" pose kan du anskaffe fuktsperre (tett innerpose). Dog oppleves dette noe ubehaglig på morran. Undertøyet man ligger i, og kroppen føles veldig klam. Selv foretrekker jeg heller litt fuktig pose.

Selv om posens fuktige områder fryser sammen iløpet av dagen, isolerer den godt.

På kalde vinterturer utover 10 dager, syns jeg for min del fuktsperre kàn være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme posen (Tyin Arctic, modellen før), og har opplevd det samme. Tross lufting av posen hver morgen legger det seg et tynt lag is på innsiden av yttertrekket. Har likevel ikke opplevd at den har blitt noe kaldere, selv ikke på en tur med ni overnattinger i mellom 20 og 30 minus. Posen blir ikke merkbart tyngre, så da ser jeg ikke på det som noe problem. Tror du skal være forsiktig med å prøve å tørke posen, da kan isen smelte og trekke inn i foret i stedet for å ligge under yttertrekket, det er tross alt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd flere ganger at posen (gammel Tyin Elite) har tørket i løpet av dagen når den har ligget uinnpakket i teltet og det har vært sol. Selv om det har vært ganske kaldt. Men dette går jo bare de dagene man ikke flytter teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.