Gå til innhold
  • Bli medlem

Bagasje på dempergaffel


Virrevapp

Anbefalte innlegg

Hei

noen her inne som har erfaring med å mintere racks/lowriders eller utstyrsbur på dempergafler uten feste for dette?

har en scott scale med rock shock demper på som hadde vært morsom å bruke på bikepacking. Evt en lengre tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan om du må/vil bruke lowriders montere de på gaffelbeina med slangeklemmer. Personlig bruker jeg ikke lowriders på sykkel med demper, men jeg bruker det på tursykkel med fast gaffel. 

Til bikepacking bruker jeg heller en Bar Harness på styret hvor jeg typisk pakker telt, sovepose etc i vanntett pose. Og med seteveske, rammeveske og bottlebag holder det som regel. Kan også kompletteres med noen små vesker til å feste på overrør.

Trengs ytterligere plass kan du kjøpe, eller lage Anything cage som festes på gaffelbeina. På dempegaffel har vi ikke skruefeste, men noen kjøpeversjoner av "Anything cage" leveres med alternativ feste til gafler uten skruefeste.

Du kan se masse eksempler på touring med lowrider, samt typisk bikepacking YouTube,  bl.a. på min kanal "saktetur" 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt godt svar. Skal ha med barn på tur så har derfor større behov for plass til utstyr enn ved bikepacking på egen hånd. Tenker derfor et oppsett med vesker frem og bak. Ala touring oppsett. Og da hadde det vært greit å kunne bruke den sykkelen man har istedet for å måtte kjøpe ny. 
 

jeg regner med dempergaffelen tåler en sånn montasje med slangeklemmer? Trenger ikke pakke det tyngste her heller da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demperen holder, men du behøver ikke å stramme mer enn at den sitter godt nok. Vist du er redd for skrammer eller merker på gaffelen kan du legge noe i mellom. Ett eller annet som gir litt friksjon.

De festene som @esw har brukt og linker til ser jo helt konge ut. Så passer diameter ville jeg satset på dem og da får du også skruehullene du kanskje trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du begrenser vekten og er klar over at mer vekt foran påvirker hvordan sykkelen føles går det helt fint. Du får også kjøpt fester hos Bikeshop: https://bikeshop.no/king-cage/kc004/king-cage-universal-support-bolt-sølv-2

Disse leveres med egne fester: https://bikeshop.no/topeak/4330029/topeak-versacage-festebrakett-sort-220-gram

Jeg har også brukt dobbeltsidig teip og elektrikerteip til å feste flaskeholdere direkte til gaffelen uten skruer, men kun brukt det til å holde vannflasker. Usikker på hvordan dette går med tung last. 
 

Kan for øvrig anbefale Bikepacking.com for mange gode ideer: https://bikepacking.com/index/cargo-cages-anything-bags/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre bilde: 

(Jeg lar festene være på, også når jeg kjører uten low-rider. Har lagt 2 runder med elektrikerteip mellom gaffel og festene. Om jeg husker riktig er det på hver side 2x M5, 1x M6 og 1x M8 gjengede hull på disse.)

D86A830C-9534-4A75-B1FE-383171A6D458.jpeg

Endret av esw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.