Gå til innhold
  • Bli medlem

XGK EX - lang tid på å slukke.


Tomine81

Anbefalte innlegg

Skal bare... skrev (8 minutter siden):

Det belegget er sot frå tidlegare. Eg fekk ikkje sett videoen, men dersom det viser ei gul flamme, er nok sotet derifrå. Så lenge du lar brennaren sote, vil du også ha slikt belegg som flassar av.

Takk for svar. 🙂 Ja, Det enkle friluftsliv sa også det. Jeg får bare blåse ut flammen, siden den bruker en evighet på å slukke. Men er det normalt at det belegget på selve "klokka" løsner? Har ikke opplevd det på tidligere brenner. Men det er gjerne ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tomine81 skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg hører flere si det samme. Men det er jo en kjent sak at vi mennesker så altfor ofte skal fikse det som allerede funker. Og veldig ofte ender det bare med å bli værre enn det faktisk var i utgangspunktet.  👎😕

Jeg får øve meg godt på demonteringen, så jeg slipper å stå der å knote i kulda. Bare flammesprederen sitter jo som om den skulle være SKRUDD fast! 😂 

Tenkte å ta en koketest på den i dag. Inne. Ift koketiden MSR oppgir, er det da brukt lunket eller kaldt vann? De har sikkert helgardert seg med lunkent vann, reflektor og vindskjerm tipper jeg..?

Tenker mer på feks å skifte forvarmingsfilt på en xgkex, det er en stor jobb. Deler som dyse og flammespreder er helt likt gammel eller ny. 

XGK brennerene har relativt stor avstand fra brennerhode til topp av kjelestøttene. En omnifuel har langt mindre avstand fra hode til topp av kjelestøtter, så den slår mine xgk'er i en slik koketest med vann fra springen.

Fleste slike koketider som er oppgitt er gjort i laboratorium, vann som holder en vis temp, optimalt drivstoff og helst trolig en varmevekslerkjele. Så hvis du gjør dette hjemme med en flatbunnet kjele og kaldt vann vil din koketid være langt lengre enn oppgitt. 

Koketiden er egentlig ganske uinteressant, en brenner som generere lite kullos og er driftsikker er i mine øyne det som teller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (16 minutter siden):

Tenker mer på feks å skifte forvarmingsfilt på en xgkex, det er en stor jobb. Deler som dyse og flammespreder er helt likt gammel eller ny. 

XGK brennerene har relativt stor avstand fra brennerhode til topp av kjelestøttene. En omnifuel har langt mindre avstand fra hode til topp av kjelestøtter, så den slår mine xgk'er i en slik koketest med vann fra springen.

Fleste slike koketider som er oppgitt er gjort i laboratorium, vann som holder en vis temp, optimalt drivstoff og helst trolig en varmevekslerkjele. Så hvis du gjør dette hjemme med en flatbunnet kjele og kaldt vann vil din koketid være langt lengre enn oppgitt. 

Koketiden er egentlig ganske uinteressant, en brenner som generere lite kullos og er driftsikker er i mine øyne det som teller.

Ja, det samme tenker jeg. 🙂 Det var mer for å sjekke at den brenner optimalt. Her kommer koketiden andre rekke. Og kullos og robusthet/enkelhet i første rekke. Derfor jeg tenkte denne ville være bra.

Selv om min gamle Omnifuel  nå funker, så stoler jeg ikke helt på den. Da er det godt å ha en reserve m. ekstrapumpe i bakhånd. For som dere sikkert har skjønt, så er jeg heller ekstra, ekstra forsiktig ...og stiller heller noen sp.mål for mye, enn et for lite. 😅

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (1 time siden):

Takk for svar. 🙂 Ja, Det enkle friluftsliv sa også det. Jeg får bare blåse ut flammen, siden den bruker en evighet på å slukke. Men er det normalt at det belegget på selve "klokka" løsner? Har ikke opplevd det på tidligere brenner. Men det er gjerne ikke noe problem.

Forvarmer man med rødsprit, og blåser ut pilotflammen, blir det minimalt med sot på brenneren og man holder flammen fin og blå lenge uten behov for rens.

Vipper man av flammesprederen kan man tørke av sot med papir om man vil, eller la den brenne på høy effekt en stund.

Dette belegget gjør at man får litt gulere flamme og litt mer CO produksjon (samme skjer i gasskjøleskap). Har ingen betydning om man bruker brenneren utendørs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (25 minutter siden):

Forvarmer man med rødsprit, og blåser ut pilotflammen, blir det minimalt med sot på brenneren og man holder flammen fin og blå lenge uten behov for rens.

Vipper man av flammesprederen kan man tørke av sot med papir om man vil, eller la den brenne på høy effekt en stund.

Dette belegget gjør at man får litt gulere flamme og litt mer CO produksjon (samme skjer i gasskjøleskap). Har ingen betydning om man bruker brenneren utendørs.

Jepp! Samme råd jeg fikk av Det enkle Friluftsliv. 👍🙂 Jeg skal gjøre det! Målet er å kunne føle meg trygg nok til å kunne bruke den innendørs neste vinter. Men det belegget er vel brent av til dess tipper jeg. Nå har jeg i alle fall god tid til å bli kjent med brenneren utover våren. Som dere sikkert har skjønt, jeg tar ingen sjanser. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (2 timer siden):

Jepp! Samme råd jeg fikk av Det enkle Friluftsliv. 👍🙂 Jeg skal gjøre det! Målet er å kunne føle meg trygg nok til å kunne bruke den innendørs neste vinter. Men det belegget er vel brent av til dess tipper jeg. Nå har jeg i alle fall god tid til å bli kjent med brenneren utover våren. Som dere sikkert har skjønt, jeg tar ingen sjanser. 😄

Kan jeg bare helle rødspriten nedimellom flammesprederen og ned i "klokka" da, eller bør jeg prøve å helle det mest mulig direkte på paden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Forvarmer man med rødsprit, og blåser ut pilotflammen, blir det minimalt med sot på brenneren og man holder flammen fin og blå lenge uten behov for rens.

Vipper man av flammesprederen kan man tørke av sot med papir om man vil, eller la den brenne på høy effekt en stund.

Dette belegget gjør at man får litt gulere flamme og litt mer CO produksjon (samme skjer i gasskjøleskap). Har ingen betydning om man bruker brenneren utendørs.

Kan jeg bare helle rødspriten nedimellom flammesprederen og ned i "klokka" da, eller bør jeg prøve å helle det mest mulig direkte på paden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (34 minutter siden):

Kan jeg bare helle rødspriten nedimellom flammesprederen og ned i "klokka" da, eller bør jeg prøve å helle det mest mulig direkte på paden?

Spiller ingen rolle. Så lenge brenneren blir varm og du ikke søler så mye at du tenner fyr på bakken blir brenneren varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (20 timer siden):

Drivstoffet i slangen brenner jo relativt fort opp.

Problemet er at siden ventilen stenges er det ikke lenger noe rykk som driver drivstoffet framover i slangen. Den vil derfor aldri tømmes.

Hvorfor den fremdeles brenner så lenge skjønner jeg ikke helt, men tydeligvis er det noe i slangen som fremdeles tilfører drivstoff opp til dysa. Ei "veke" i en eller annen form? Jeg har et lignende fenomen på en Svea 123, men den har jo veke som tilfører drifstoff, og ventilen må i tillegg være litt utett siden det popler helt opp til dysa. På XGK-en er jo denne ventilen helt åpen ved forskriftmessig slukking.

Personlig gjør jeg som @Kristoffer Sandnes med mine brennere, men jeg har ikke MSR-brennere. Jeg har Kovea Booster+1 og Kovea Booster Dualmax. Fordelen er at man får tømt hele slangen for drivstoff, og kan også la den ligge til trykket er helt borte. Før man snur flaska tilbake må man huske å lukke ventilen på pumpa. I hvert fall hvis man gjør det mens det er trykk iflaska, ellers vil slangen fylles igjen. Jeg flipper forøvrig også gassbokser tilbake til "normal" vei før jeg slukker hvis jeg har brukt dem opp ned. Da tømmes slangen for flytende gass som brennes i stedet for å lekke ut i lufta.

Denne videoen nedenfor viser en som slukker ved å snu flaska på en MSR også. Det er ikke samme brenner som deg, men pumpa er vel den samme? Husk poenget hans til slutt med å stenge ventilen før du snur flaska tilbake, men la gjerne flaska ligge til du hører at det ikke lenger kommer noe luft ut av brennerhodet først (stopper å suse). Med mindre MSR ikke kommer med en forklaring på hvorfor de ikke anbefaler dette i tillegg til anbefalingen ville ikke jeg brydd meg. Muligens kan det være at slangen vris. Men hvorfor skulle det være noe problem når man krøller den skikkelig sammen når man pakker vekk apparatet? Kanskje brenneren vil vippe rundt på grunn av denne vridningen? Det ser ikke sånn ut i videoen i hvert fall. Eller kanskje de rett og slett bare er flaue over at de ikke kom på dette selv og fikk det inn i bruksanvisningen, men du får gjøre dine egne vurderinger...😁

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 minutter siden):

Problemet er at siden ventilen stenges er det ikke lenger noe rykk som driver drivstoffet framover i slangen. Den vil derfor aldri tømmes.

 

Joda. Etterhvert. Varmen fra brenner hjelper på at dette dunster ut, og særlig om man hever flasken forsvinner mye ut før den slukker.

Lar man brenneren stå lenge nok så er det ikke noe drivstoff igjen i slangen, og kommer ikke noe dråpe ut når man kobler fra. Wiren blir også tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (27 minutter siden):

Problemet er at siden ventilen stenges er det ikke lenger noe rykk som driver drivstoffet framover i slangen. Den vil derfor aldri tømmes.

Hvorfor den fremdeles brenner så lenge skjønner jeg ikke helt, men tydeligvis er det noe i slangen som fremdeles tilfører drivstoff opp til dysa. Ei "veke" i en eller annen form? Jeg har et lignende fenomen på en Svea 123, men den har jo veke som tilfører drifstoff, og ventilen må i tillegg være litt utett siden det popler helt opp til dysa. På XGK-en er jo denne ventilen helt åpen ved forskriftmessig slukking.

Personlig gjør jeg som @Kristoffer Sandnes med mine brennere, men jeg har ikke MSR-brennere. Jeg har Kovea Booster+1 og Kovea Booster Dualmax. Fordelen er at man får tømt hele slangen for drivstoff, og kan også la den ligge til trykket er helt borte. Før man snur flaska tilbake må man huske å lukke ventilen på pumpa. I hvert fall hvis man gjør det mens det er trykk iflaska, ellers vil slangen fylles igjen. Jeg flipper forøvrig også gassbokser tilbake til "normal" vei før jeg slukker hvis jeg har brukt dem opp ned. Da tømmes slangen for flytende gass som brennes i stedet for å lekke ut i lufta.

Denne videoen nedenfor viser en som slukker ved å snu flaska på en MSR også. Det er ikke samme brenner som deg, men pumpa er vel den samme? Husk poenget hans til slutt med å stenge ventilen før du snur flaska tilbake, men la gjerne flaska ligge til du hører at det ikke lenger kommer noe luft ut av brennerhodet først (stopper å suse). Med mindre MSR ikke kommer med en forklaring på hvorfor de ikke anbefaler dette i tillegg til anbefalingen ville ikke jeg brydd meg. Muligens kan det være at slangen vris. Men hvorfor skulle det være noe problem når man krøller den skikkelig sammen når man pakker vekk apparatet? Kanskje brenneren vil vippe rundt på grunn av denne vridningen? Det ser ikke sånn ut i videoen i hvert fall. Eller kanskje de rett og slett bare er flaue over at de ikke kom på dette selv og fikk det inn i bruksanvisningen, men du får gjøre dine egne vurderinger...😁

 

Hei, og takk for svar! 🙂 Ja, det er et mysterie hvordan brenselet i den korte slangen skal bruke SÅ lang tid på å brenne opp. Så noe merkelig er det her. Men jeg har prøvd med tre pumper nå, og ingen endring. Men klarer heller ikke å se hvordan dette skulle ha noe med brenneren å gjøre heller. Helt ulogisk. Tror bare jeg driter i det nå, og kjører på og bruker brenneren mye. Har jo garanti om noe skulle oppstå. Feilen jeg gjorde med min første brenner var at jeg ikke visste hvordan den faktisk skulle brenne. Og når XXL sa den var i orden, så trodde jeg på det. Så ble den bare liggende fordi jeg aldri ble klok på den ...til garantien gikk ut. 😕 

ja, har prøvd å snu flaska. Og slangen blir ikke bøyd. Leddet er liksom "snurr-bart" som på Omnifuelen. Den brenner fremdeles gult lenge. Men ikke så lenge. Så løfter jeg litt på bunnen på flaska, istedet for å snu. Og blåser ut flammen. Det rare er jo at den fremdeles driver å fiser selv om ventilen er helt slukket. Men jaja. 🙂

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (28 minutter siden):

Lar man brenneren stå lenge nok så er det ikke noe drivstoff igjen i slangen, og kommer ikke noe dråpe ut når man kobler fra.

Jo, tømmer du bensin på bakken vil den jo dampe vekk etter en stund, så da vil den nok dampe ut av dysa etter en del tid...

Men så er det sånn at jeg pleier å pakke vekk brenneren mens kaffen trekker i kjelen. Jeg tømmer først ut trykket ved å snu flaska, tar kanskje ett halvt til ett minutt, stenger krana, demonterer slangen (i begge ender på Dual Max'en for å spare slangen), slipper ut resttrykket i flaska og pakker den vekk. Nå er brenneren kald nok til å pakkes sammen og stues bort sammen med slangen. Så er det straks tid for å tømme kaffen i koppen og nyte stundens alvor (for tur er vel ikke noe man går på for å moro seg, eller? 😇). Så metoden med å la bensinen dampe vekk ville nok ikke funket for meg personlig. Ser at mange snakker om 5 minutter med denne brenneren, og trådstarter 10 minutter...men så har jeg det vel sjelden særlig travelt når jeg er på tur da, så...kanskje allikevel...hvis jeg ikke hadde vært så gammel og sta...og lite villig til å endre på gamle vaner.

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (17 minutter siden):

Leddet er liksom "snurr-bart" som på Omnifuelen.

Da vil ikke brenneren vippe.

 

Tomine81 skrev (17 minutter siden):

Den brenner fremdeles gult lenge. Men ikke så lenge.

Slev om du lot være å stenge krana på pumpa? (og fremdeles hadde trykk i flaska).

Han i videoen stenger krana først, vipper flaska opp ned og åpner krana igjen. Jeg pleier bare å vippe flaska. Jeg ser ikke helt hensikten med at krana skal være stengt mens flaska snus. Den må selvsagt stenges helt til slutt, når du skal demontere greiene, men ikke før det.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (15 minutter siden):

Da vil ikke brenneren vippe.

 

Slev om du lot være å stenge krana på pumpa? (og fremdeles hadde trykk i flaska).

Han i videoen stenger krana først, vipper flaska opp ned og åpner krana igjen. Jeg pleier bare å vippe flaska. Jeg ser ikke helt hensikten med at krana skal være stengt mens flaska snus. Den må selvsagt stenges helt til slutt, når du skal demontere greiene, men ikke før det.

Ja. Snur bare flaska uten å lukke. Den holder på på samme måte. Eller..? Nå ble jeg usikker på om jeg misforsto deg her 😅 Jeg skal forsøke igjen ila kvelden 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke helt klok på dette, men jeg skal ikke mase mer om dette nå. Men bare for å avslutte: Har prøvd med tre pumper, og den bruker allikevel veldig lang tid på å slukke helt. Selv når jeg løfter flaska. Har pumpet trykk i flaskene når de er frakoblet brenneren, og ser ingen lekkasje. Så i så fall skjer lekkasjen når slangen er i. Men rart om det skulle skje med samtlige pumper. I så fall må det vel være den delen av slangen som koples inni som lager tull. (Har fjernet rødmalingen fra o-ringene).

Så nå blåser jeg bare ut flammen. Men hører at den fremdeles står å fiser en veldig lang stund. Og selv om jeg lar den gjøre seg helt ferdig, er det fremdeles bensin i slangen når jeg kobler ifra. Så da må det jo være at det blir en form for lekkasje når slangen står i, som resulterer i at trykket i flaska allikevel klarer å pushe ut brensel, til tross for lukket ventil. Men jo svakere trykket i flaska blir, jo mindre brensel vil bli presset ut ...helt til trykket er helt borte, og det slutter å komme ut brensel. Det er det eneste JEG klarer å se kan være problemet i alle fall.  Men nå skal jeg ikke gruble mer på dette. Skal bruke brenneren en god del nå fremover.

Det er ett fett for meg om brenneren bruker for lang tid på å slukke. Jeg kan i så fall bare blåse ut flammen og sette den utenfor til den har prutta fra seg. Så det er ikke det som er problemet. Vil bare ikke risikere at den har større problemer som kan lage trøbbel for meg fremover. Så om jeg blir usikker på om den fungerer som den skal, så får jeg benytte meg av garantien. For jeg risikerer ikke å nok en gang ende opp med en brenner som ikke fungere optimalt! :-D

Takk igjen for hjelpen folkens! Jeg vet at det gjerne blir litt mange (og sikkert også noen dumme) sp.mål. Men håper dere kan bære over med meg. :-) 

Endret av Tomine81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (8 minutter siden):

Blir ikke helt klok på dette, men jeg skal ikke mase mer om dette nå. Men bare for å avslutte: Har prøvd med tre pumper, og den bruker allikevel veldig lang tid på å slukke helt. Selv når jeg løfter flaska. Har pumpet trykk i flaskene når de er frakoblet brenneren, og ser ingen lekkasje. Så i så fall skjer lekkasjen når slangen er i. Men rart om det skulle skje med samtlige pumper. I så fall må det vel være den delen av slangen som koples inni som lager tull. (Har fjernet rødmalingen fra o-ringene).

Så nå blåser jeg bare ut flammen. Men hører at den fremdeles står å fiser en veldig lang stund. Og selv om jeg lar den gjøre seg helt ferdig, er det fremdeles bensin i slangen når jeg kobler ifra. Så da må det jo være at det blir en form for lekkasje når slangen står i, som resulterer i at trykket i flaska allikevel klarer å pushe ut brensel, til tross for lukket ventil. Men jo svakere trykket i flaska blir, jo mindre brensel vil bli presset ut ...helt til trykket er helt borte, og det slutter å komme ut brensel. Det er det eneste JEG klarer å se kan være problemet i alle fall.  Men nå skal jeg ikke gruble mer på dette. Skal bruke brenneren en god del nå fremover.

Det er ett fett for meg om brenneren bruker for lang tid på å slukke. Jeg kan i så fall bare blåse ut flammen og sette den utenfor til den har prutta fra seg. Så det er ikke det som er problemet. Vil bare ikke risikere at den har større problemer som kan lage trøbbel for meg fremover. Så om jeg blir usikker på om den fungerer som den skal, så får jeg benytte meg av garantien. For jeg risikerer ikke å nok en gang ende opp med en brenner som ikke fungere optimalt! :-D

Takk igjen for hjelpen folkens! Jeg vet at det gjerne blir litt mange (og sikkert også noen dumme) sp.mål. Men håper dere kan bære over med meg. :-) 

Det er ingen grunn til at du skal føle at du ikke kan spørre her inne om det du lurer på. Er det noe jeg angrer på fra skoletiden, så er det at jeg ikke spurte nok. Det som er så kjekt med friluftslivet er at det har et så bredt spekter, og at man derfor aldri blir utlært. 

Spør når du er usikker på noe! Om noen synes det blir plagsomt mye, så er det så enkelt som at de kan la være å delta i samtalen. Lykke til da! Jeg syns du er flink. Og post gjerne en oppdatering om du kommer frem til noe mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomine81 skrev (26 minutter siden):

Selv når jeg løfter flaska.

Bare for sikkerhets skyld: jeg snakker ikke om å løfte flaska, men snu den og la den ligge akkurat som under bruk, men med støtta opp og ventilen ned i stedet for omvendt. Da vil sugeslangen som er inne i flaska komme opp i lufta i flaska. Denne lufta vil ikke brenne selv om den har bensindamp i seg, så når denne lufta har presset seg ut slangen og dyttet bort alt flytende srivstoff vil brenneren slukke av seg selv. Det tar neppe mer enn maksimalt ett minutt, sannsynligvis mye kortere tid fordi apparatet ditt har en nokså kort slange.

Du kan eventuelt se på denne videoen jeg laget for en stund siden som viser hvordan jeg slokker Koveaene mine.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (21 minutter siden):

Bare for sikkerhets skyld: jeg snakker ikke om å løfte flaska, men snu den og la den ligge akkurat som under bruk, men med støtta opp og ventilen ned i stedet for omvendt. Da vil sugeslangen som er inne i flaska komme opp i lufta i flaska. Denne lufta vil ikke brenne selv om den har bensindamp i seg, så når denne lufta har presset seg ut slangen og dyttet bort alt flytende srivstoff vil brenneren slukke av seg selv. Det tar neppe mer enn maksimalt ett minutt, sannsynligvis mye kortere tid fordi apparatet ditt har en nokså kort slange.

Du kan eventuelt se på denne videoen jeg laget for en stund siden som viser hvordan jeg slokker Koveaene mine.og mak 

Endret av Det enkle Friluftsliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (34 minutter siden):

Bare for sikkerhets skyld: jeg snakker ikke om å løfte flaska, men snu den og la den ligge akkurat som under bruk, men med støtta opp og ventilen ned i stedet for omvendt. Da vil sugeslangen som er inne i flaska komme opp i lufta i flaska. Denne lufta vil ikke brenne selv om den har bensindamp i seg, så når denne lufta har presset seg ut slangen og dyttet bort alt flytende srivstoff vil brenneren slukke av seg selv. Det tar neppe mer enn maksimalt ett minutt, sannsynligvis mye kortere tid fordi apparatet ditt har en nokså kort slange.

Du kan eventuelt se på denne videoen jeg laget for en stund siden som viser hvordan jeg slokker Koveaene mine.

 

Flott! Fin video 🙂 Ja, sånn jeg gjør det med Omnifuelen min også. Litt usikker ift om jeg jeg lukket ventilen først eller ikke i går. Ganske sikker på jeg ikke gjorde det da. Men jeg skal ikke si det med sikkerhet. Ble litt stresset og varmt i toppen for å si det sånn. 😂 Prøver igjen i kveld i ro og mak 👍😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor kort og stiv slange XGKEX har, men den ser kort og stiv ut, da blir det vanskeligere med snu flasken operasjonen.
 

På XGKII legger jeg bare flasken oppå noe, eks. kaffekjelen eller holder den fra flasken med brenneren pekende rett ned.
Da blir pilotflammen til full brøling igjen og brenner nesten røret tomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Nå vet ikke jeg hvor kort og stiv slange XGKEX har, men den ser kort og stiv ut, da blir det vanskeligere med snu flasken operasjonen.
 

På XGKII legger jeg bare flasken oppå noe, eks. kaffekjelen eller holder den fra flasken med brenneren pekende rett ned.
Da blir pilotflammen til full brøling igjen og brenner nesten røret tomt.

Ja, den er det. Men endeleddet på slangen kan roteres. ..som på en Omnifuel. Så det går veldig greit å snu flaska. At leddet kanskje egentlig ikke er beregnet for det, og derfor slites på sikt kan jo være grunnen til at MSR ikke anbefaler det. Men det kan jo også være som noen sier her inne at det går helt fint.

Å la brenneren henge etter flaska hadde jeg nok aldri turd å gjøre om det ikke var for at dere som har erfaring med det sier at det er ok. Jeg skal teste ut det også. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

På XGKII legger jeg bare flasken oppå noe, eks. kaffekjelen eller holder den fra flasken med brenneren pekende rett ned.
Da blir pilotflammen til full brøling igjen og brenner nesten røret tomt.

Ja, det kan også tenkes at luftrommet er lite hvis flaska er veldig full. Da kan det sikkert være lurt å la den ligge med bunnen litt høyere enn toppen så luftlomma legger seg rundt sugeslangen. Er sugeslangen lang nok slik at den når helt ned mot bunnen vil det jo gå helt fint bare å holde flaska med bunnen i været og brenneren hengende i slangen i lufta under som du sier. På Kovea-en går ikke slangen helt ned til bunnen, så da må i så fall flaska ikke være full.

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Nå vet ikke jeg hvor kort og stiv slange XGKEX har, men den ser kort og stiv ut, da blir det vanskeligere med snu flasken operasjonen.

@Tomine81 skrev litt lenger opp at "Leddet er liksom "snurr-bart" som på Omnifuelen". Jeg tolket det hen at det er et ledd som vrir seg rundt slik at det ikke blir vridning i slangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.