Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur på Tromsø fastland, med topptur på Ullstind, 16-18 februar 2007


mattings

Anbefalte innlegg

Helga 16.-18. februar var det kjempevær i Tromsø-området. Helga ble brukt til å gå på ski i det området rett utenfor Tromsø som bare kalles Tromsø fastland. Dette området kan for Tromsøværinger på mange måter sammenlignes med det Nordmarka er for Osloborgere. Forskjellen er bare mye mindre folk og at det her er fjell og ikke skog! Området inneholder fire turlagshytter, noe som muligjør mange alternative rutevalg for helgeturer. Man kan nå utgangspunkt for turer i dette området med buss fra alt i fra 5 til 45 min fra sentrum.

Vi reiste ut til Snarbyeidet (45 min fra sentrum) tidlig fredag morgen. Mesteparten av dagen ble brukt til å bestige Ullstind, en topp på 1078 moh som er overkommelig for de fleste. Fra denne toppen er det nydelig utsikt mot Lygenhalvøya, Ringvassøya, øyene lenger ut, og sørover mot Tromsdalstind, m.m. Etter toppturen gikk vi rett før det ble mørkt inn til Trollvassbu fra Snarbyeidet, en tur på ca 5 km. Lørdag gikk vi fra Trollvassbu via Nonsbu til Skarvassbu, en avstand på ca 22 km. Søndag gikk vi fra Skarvassbu og runda baksida av Tromsdalstind (dvs østsida, den mot Ramfjorden) for så å renne ned til Tromsdalen, ca 22 km dette også.

Alt i alt en veldig bra tur. Været var greit hele helga. Fredag var været delvis skya, lørdag overskya men uten vind, og søndagen var det fantastisk fint med skyfri himmel og lite vind. Jeg har vært mye i dette området før, men oppdager stadig vekk nye detaljer og nye muligheter. En ny vri på denne turen var å gå på baksida av Tromsdalstind, en rute som var veldig grei å følge.

post-1574-133474451308_thumb.jpg

post-1574-133474451319_thumb.jpg

post-1574-133474451332_thumb.jpg

post-1574-133474451343_thumb.jpg

post-1574-133474451355_thumb.jpg

post-1574-133474451366_thumb.jpg

post-1574-133474451377_thumb.jpg

post-1574-133474451388_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Flotte bilder og fint lys. Dere var paa den sydligste toppen (1078), det

er en litt hoyere topp lenger nord, 1093, men skaret som skiller er

antagelig ugreit? Er du kjent med hvilken rute som kan brukes til

hovedtoppen? Er dette en vinterrute, eller mer en tur du kan gjoere om

sommeren?

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere var paa den sydligste toppen (1078), det er en litt hoyere topp lenger nord, 1093, men skaret som skiller er antagelig ugreit? Er du kjent med hvilken rute som kan brukes til hovedtoppen? Er dette en vinterrute, eller mer en tur du kan gjoere om sommeren?

Ja, det stemmer at vi var på sørtoppen, og at det er en høyere topp nord for denne. Det er også riktig at skaret som skiller dem er nokså ugreit å komme seg ned i fra sørtoppen (ca 200 meter ned). Jeg hadde selv aldri vurdert å gå der vinterstid, men jeg vet at folk går her sommerstid. Det finnes alternative ruter opp til nordtoppen som ikke innbefatter å gå på sørtoppen først, men disse er nok også helst sommerruter (men det finnes sikkert de som går her om vinteren også). Jeg har ikke noe bilde av skaret, men jeg har lagt ved et bilde av nordtoppen sett fra sørtoppen.

post-1574-133474451405_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Hamperokken som stikker opp på bilde nr 2 ovenfra (den bitte lille piggen langt unna ?)

Ja, Hamperokken er den lille piggen som stikker opp til venstre i bildet. Det er den høyeste toppen på bildet. Dette er en topp det går fint å følge eggen for å nå om sommeren. Om vinteren er jeg litt mer usikker hvordan forholdene er der, men jeg vet at folk kjører ned på ski på flanken på bildet under som kan ses opplyst i den øvre delen rett før toppen.

post-1574-133474451416_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.