Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbrennere i moderat vinterkulde…


Anbefalte innlegg

Annonse
Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

Effekten er en del høyere med samme dyseåpning.

Ja, det er et godt poeng at man bruker det drivstoffet som er mest optimalt for brenneren (dysa). Har man dyse for parafin men bruker bensin, eller omvendt, så får man antakelig mindre effekt ut enn om man bruker riktig dyse fordi drivstoffblandingen kan blir for fet eller for tynn for optimal forbrenning. Hvor stor effekten av dette er vet jeg ikke, men tydeligvis nok til at du merker forskjellen på langtur. Forskjellen i energitetthet pr volum er ellers nokså liten. Det dreier seg om 6-7 % mindre effekt pr volum for bensin, altså litt over en halv desiliter ekstra forbruk pr 10 liter drivstoff. Jeg vil tippe at dette oppveies av forbruket av rødsprit til forvarming. Men dette er teoretiske verdier altså. Effektiviteten kommer inn i tillegg. Her vil jeg tippe at spredning av flammen, formfaktor på kjelen (spesielt diameteren på bunnen) og hvilket drivstoff dysa er optimalisert for er de tre viktigste parametrene (vind er også viktig, men den kan man som oftest gardere seg mot)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (7 minutter siden):

Husker ikke hvor jeg fikk tak i mine, men finnes i mage farger.20221115_151816.thumb.jpg.4513b0bd7fc831877fcaa3d09ef37108.jpg20221115_151816.thumb.jpg.4513b0bd7fc831877fcaa3d09ef37108.jpg

De har den (eller en på 6 dl i hvert fall) her: https://bikeshop.no/wildo/10024/wildo-fold-a-cup-big-kopp-grønn

Jeg visste ikke at det fantes så store. Denne vil jo fint fungere som matskål på tur! Jeg har riktignok en i silikon som er "sammenkrøllbar", men den har ikke noe håndtak (er uansett for myk til det), så den blir veldig varm å holde i hånda hvis jeg fyller den med for eksempel suppe. Kan jo bruke votter, eller lua eller noe, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig vanlig å benytte mer enn èn dyse på brenneren? Altså, personlig kommer jeg nok utelukkende til å bruke T4 bensin til min XGK. Pleier folk å bytte og holde på regelmessig? 
Akkurat når det gjelder XGK så vet jeg at Parafin går på samme dysen som akylatbensin, men poenget står seg eksempelvis ved bruk av diesel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (5 minutter siden):

Er det egentlig vanlig å benytte mer enn èn dyse på brenneren? Altså, personlig kommer jeg nok utelukkende til å bruke T4 bensin til min XGK. Pleier folk å bytte og holde på regelmessig? 
Akkurat når det gjelder XGK så vet jeg at Parafin går på samme dysen som akylatbensin, men poenget står seg eksempelvis ved bruk av diesel. 

Jeg skifter aldri drivstoff på mine. Det er mest aktuelt å ta med på langtur. Dersom du må ta det drivstoffet du får tak i kan det være greit med en ekstra dyse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (11 minutter siden):

Denne vil jo fint fungere som matskål på tur!

Jepp, det er sånn jeg bruker den :) 

Eneste ulempen med denne er mangelen av tett lokk, men den er jo veldig praktisk ellers. Når jeg bruker matskål med tett lokk er det bare å helle oppi den lunkne skvetten med vann som ligger igjen i kaffekjelen, ta på lokket, og riste den ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (50 minutter siden):

På langturer opplever jeg ett merkbart lavere forbruk med parafin vs. bensin. Effekten er litt høyere med samme dyseåpning.

Samme erfaring her, selv om energitettheten er omtrent det samme. Og når jeg tenker på det; på multifuel-brennere er vel åpningen mindre på parafin-dysen enn på bensin-dysen, så det kunne vel delvis forklare at samme volum varer lengre med parafin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (35 minutter siden):

Forskjellen i energitetthet pr volum er ellers nokså liten. Det dreier seg om 6-7 % mindre effekt pr volum for bensin, altså litt over en halv desiliter ekstra forbruk pr 10 liter drivstoff.

Nei, nå bør nok batteriene i hoderegner'n skiftes. Det blir ikke litt over en halv desiliter. Det blir litt over en halv liter. Da begynner det jo faktisk å monne. Det er mye mer enn jeg trodde i utgangspunktet. Det går med noe over en halv liter mer bensin pr 10 liter parafin altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte forresten en MSR Whisperlite i går. Så gikk raskt fra 0 multifuelbrennere til 2. 😂

Forbaskede Fjellsport og deres tilbud… Hvordan er muligheten for simmer på denne? (Grunnen til at jeg like gjerne kjøpte en brenner til var at jeg ønsker å ha en ekstra pumpe til XGK. Pumpe kr 999.- vs Whisperlite 1399.-). 
Vet av informasjon og video at Whisperlite kjører på lavere desibel enn XGK, men er det kun Dragonfly som gjelder dersom man ønsker simmereffekt innen MSR’s produksjonslinje? (Å neida, Dragonfly er ikke akkurat pr dags dato…). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Derre skrev (5 minutter siden):

Samme erfaring her, selv om energitettheten er omtrent det samme. Og når jeg tenker på det; på multifuel-brennere er vel åpningen mindre på parafin-dysen enn på bensin-dysen, så det kunne vel delvis forklare at samme volum varer lengre med parafin?

 

Skogens Stønn skrev (4 minutter siden):

Nei, nå bør nok batteriene i hoderegner'n skiftes. Det blir ikke litt over en halv desiliter. Det blir litt over en halv liter. Da begynner det jo faktisk å monne. Det er mye mer enn jeg trodde i utgangspunktet. Det går med noe over en halv liter mer bensin pr 10 liter parafin altså.

Det har noe med molekylstørrelsen å gjøre også, og antall atomer som er å forbrenne, eller noe sånt - såvidt jeg har forstått. Men der er jeg på tynn is.

Parafindysen er jo mindre enn bensindysen, om man skal oppnå samme effekt. Så da blir forbruket med parafin mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Derre skrev (4 minutter siden):

Jeg har ingen Svea 123, men jeg har en veldig kompakt, ja nærmest bitteliten bensinbrenner som er en Sovjetisk kloning av Optimus R8. Noen mener den er bedre bygget enn R8, men delene er dessverre ikke kompatible, så jeg prøver å ta vare på den. 
 

9B151B0A-EE49-4FE5-808C-3CFC98CE67B2.jpeg

3D13392D-FA17-484F-BD6D-3FAD44AF75F8.jpeg

1E423DA2-C487-490E-8026-7EEDD9212B82.jpeg

61DBB495-FB4E-4FE9-B71F-3DAB3292693E.jpeg

Dritkul brenner btw :) er dog litt i tyngste laget i sekken… :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Derre skrev (2 minutter siden):

så det kunne vel delvis forklare at samme volum varer lengre med parafin

Det er vel omsatt energi som betyr noe (med mindre det tar veldig mye lenger tid å varme noe opp med det ene brennstoffet enn det andre). Men diameteren på dysa betyr veldig mye for hvor mye luft som blandes med drivstoffet. Antall molekyler pr tidsenhet er så vidt jeg vet den samme for begge drivstoff gitt samme trykk og dysediameter, så mengden luft som blandes i drivstoffet vil bli det samme for begge drivstofftypene. Men for optimal forbrenning skal de ha forskjellig mengde luft. Jeg tror det vanlige er å bruke en dyse ett sted i mellom de to optimale punktene for mulitifuel-brennere, eventuelt at den er optimalisert for det ene drivstoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (Akkurat nå):

Hvordan er muligheten for simmer på denne?

Jeg simrer på xgkii også jeg, man må bare være veldig følsom på fingeren, så går det greit nok.

Ett triks er også å bare gi 2 pump på flasken, og øke antall pump om man trenger mer effekt. Det er lettere å simre med lavt trykk.

Tipper man simrer helt greit på Whisperliten.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

Parafindysen er jo mindre enn bensindysen, om man skal oppnå samme effekt. Så da blir forbruket med parafin mindre.

Det er fordi parafin trenger mer luft enn bensin. Lufttilførselen er det få brennere som kan gjøre noe med (jeg har en for gass og bensin), men ved å minske dysa vil man få mer luft pr drivstoffmolekyl.

For min brenner som går på bensin og gass stenges omtrent halve åpningen for luft når det brukes gass. Man ville kunne oppnådd det samme med å bruke ei mye større dyse i stedet med det resultat at man kan ta ut mer effekt (og tømme boksen fortere, så den totale energimengden pr boks forblir selvsagt konstant)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

Jeg simrer på xgkii også jeg, man må bare være veldig følsom på fingeren, så går det greit nok.

Ett triks er også å bare gi 2 pump på flasken, og øke antall pump om man trenger mer effekt. Det er lettere å simre med lavt trykk.

Tipper man simrer helt greit på Whisperliten.

Har lest det samme, gir mening. Er heldigvis ikke noen gourmetkokk så her vil det ofte bli pumpet mye. Kan likevel være greit å vite at få pump kan bidra til stekt egg og bacon på tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (8 minutter siden):

Det er fordi parafin trenger mer luft enn bensin. Lufttilførselen er det få brennere som kan gjøre noe med (jeg har en for gass og bensin), men ved å minske dysa vil man få mer luft pr drivstoffmolekyl.

For min brenner som går på bensin og gass stenges omtrent halve åpningen for luft når det brukes gass. Man ville kunne oppnådd det samme med å bruke ei mye større dyse i stedet med det resultat at man kan ta ut mer effekt (og tømme boksen fortere, så den totale energimengden pr boks forblir selvsagt konstant)

Blir litt kronglete å lage en brenner med lambda sensor og regulering av blandingsforhold av luft/drivstoffmengde (optimalt er 14.7:1 på en bensinmotor).

Soto Muka har en "O2 maximizer" som skal brukes sammen med vindskjermen. Det er et innsugningsrør for luft som stikkes gjennom vindskjermen og hektes på generatoren nede ved dysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (3 minutter siden):

Dersom inkompetansen er stor nok blir eggene uansett svarte…

Alle mennesker begynner som inkompetente. Det er veldig lite kompetanse som er medfødt og de som er det bærer for en stor del preg av å være rene reflekser, for eksempel sugerefleks og griperefleks. Men det finnes også mer avanserte evner som er medfødte, for eksempel ansiktsgjennkjenning. Der er de aller fleste svært kompetente, så kompetent at man av og til kan kjenne igjen et ansikt uten å huske hvem det tilhører.

Men jeg har aldri hørt om noen som har medfødt eggstekekompetanse. 😅

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (5 minutter siden):

Blir litt kronglete å lage en brenner med lambda sensor og regulering av blandingsforhold av luft/drivstoffmengde (optimalt er 14.7:1 på en bensinmotor).

Ja, enig i det, men hvis du kjører inn rødsprit i motoren bør du nok gjøre noe med blandingsforholdet for å få det til å gå reint (så lenge det varer).

Min brenner har to innstillinger. Resten blir nok sånn cirka. Jeg har hørt at det å konstruere et godt brennerhode delvis krever en trollmanns magiske evner...i hvert fall før i tiden. Nå kan man sikkert simulere hele brennerhodet nokså nøyaktig og fintrimme før man produserer. Det hadde vært litt artig å kunne sammenligne brennstofføkonomi på noen 100 år gamle brennere med moderne  brennere under kontrollerte testforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (34 minutter siden):

Dritkul brenner btw :) er dog litt i tyngste laget i sekken… :o 

Takk! 
Jeg vet ikke hva som er i tyngste laget, men denne er verken stor eller tung. Det er ikke en boks på størrelse med Optimus 111 som alle kjenner. Denne får plass i en håndflate (se på bildet; det er en vanlig liten fyrstikkeske som ligger på lokket).

Brenner og tank veier bare ca 300g (tom), men boksen er av metall og veier jo litt. Hva veier en solid bygget multifuel-brenner med slange, pumpe og alu-flaske tom?

Hele opplegget på bildene over, med full tank, veier fortsatt ikke mer enn 950g, så det er ikke akkurat tungt å ha i sekken på kortere turer.

 

 

 

EBF2BEED-7395-4BDD-88D9-473524FA234C.jpeg

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Derre skrev (1 minutt siden):

Takk! 
Jeg vet ikke hva som er i tyngste laget, men denne er verken stor eller tung. Det er ikke en boks på størrelse med Optimus 111 som alle kjenner. Denne får plass i en håndflate (se på bildet; det er en vanlig liten fyrstikkeske som ligger på lokket).

Brenner og tank veier bare ca 300g (tom), men boksen er av metall og veier jo litt. Hele opplegget med full tank veier fortsatt ikke mer enn 950g, så det er ikke akkurat tungt å ha i sekken på kortere turer.

 

 

 

EBF2BEED-7395-4BDD-88D9-473524FA234C.jpeg

Aner jeg en samlersjel her? Du er kanskje med i Classic Camp Stoves og Classic Pressure Lamps også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (32 minutter siden):

Det er fordi parafin trenger mer luft enn bensin.

Sikkert riktig det også. Men man får også mer varme per liter parafin, og må redusere størrelsen på dysen for å ikke få for stor effekt.

På min 111T kan man kjøre parafin og bensin på samme dysen (prafin/multifueldyse). Merker at effekten er lavere på bensin.

Skifter jeg til bensindysen med større åpning gir bensin ca. samme effekt som ved bruk av parafin, men forbruket fra tanken øker samtidig. Den dysen skal man ikke bruke på parafin.

XGKII har høyere effekt med parafin på parafindyse med lite hull, sammenlignet med bensin på bensindysen med større hull. Foretrekker bensin på den, det brenner med blåere flamme og trenger veldig lite forvarming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.