Gå til innhold
  • Bli medlem

Kulde og anstrengelser


undreren

Anbefalte innlegg

Bør en være varsom med å anstrenge seg for hardt i kulda, dvs kaldere enn minus 15 -20. Jeg vet at forkjølelse og lungebetennelse kommer av virus og bakterier, men er ikke likevel det å anstrenge seg hardt og trekke inn mye kald luft gjennom munnen ( ved harde anstrengelser puster en jo mest gjennom munnen) betenkelig. Mange langrennsløpere har jo utviklett kuldeasma.

Jeg er ikke fagmann på dette området, men bør en ikke i kulde forsøke å holde et moderat tempo slik at en holder varmen og puste mest mulig gjennom nesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I de siste ukene har jeg jobbet ute i temperaturer ned mot -29. Har ikke anstrengt meg like mye som når man trener, men har hatt tungt fysisk arbeide. Rydda en gjerdetrasé i skogen i dyp sne. Mye vading, graving og så har jeg i tillegg dratt trær for hånd. Svetta som en foss når jeg slet som verst. Når det var -29 så var det ikke så ille. Da var lufta veldig tørr. Senere på uka dreide vinden litt og temperaturen steg til -25. Da var det mye verre å dra inn lufta. Regner med at luftfuktigheta steg betraktelig. Det gjorde vondt å dra inn lufta hardt. Var ikke lengre ute enn en time om gangen da. I tillegg blåste det så hardt at det føk en god del. Litt OT, men jeg la også merke til at det var merkbart varmere å ha ull innerst. Superundertøy var ikke like varmt. Stor takk til Devold og Janus, dere lager gode klær for en kald vinterdag :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal være varsom med å anstrenge seg hardt under for kalde forhold ja, da man kan utvikle kuldeastma. når det gjelder hva å anstrenge seg "hardt" er for noe så tror jeg nok vi vil finnne forskjeller mellom de som går turer i skogen og de som trener intervall opp en bakke å ligger på grensen til maxpuls. hvor hardt du anstrenger deg kommer altså ann på pulsen. men det skal normalt sett ikke være noen fare for kroppen din om du kler deg godt okk ikke anstrenger deg alt for mye. i kuldegrader ned mot -29C så er det bare å ta det med ro, å ikke ligge over den intensitetssonen som kaldes I1 (skiforbundets intensitetsskala I1-6) 60-72.5% av max HF (maxpulsen din)

dette med luftfuktighet er jeg litt usikker på, om det egentlig har noe å si for pusten eller om det bare er det at kulda biter mye hardere i ansiktet. -15C i Trondheim er kaldere en -30C på Røros :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.