togg Skrevet 25. april 2022 Skrevet 25. april 2022  Hei igjen! I gĂ„r testa jeg min Optimus 111T med 4takts alkylat benzin, og det gikk veldig bra. NĂ„ i dag skylte jeg tanken og fylte med tennvĂŠske C10-13,som anbefalt. Varmet m/rĂždsprit. Mulig jeg fylte tanken for mye, og startet pumpinga veel sent i prosessenâŠ. Brant fint i begynnelsen, men sĂ„ begynte det Ă„ piple tennvĂŠske fra pumpa⊠ikke lenge etter SPRUTET det tennvĂŠske. (skrudde av fĂžr sprutinga) Veldig glad det ikke var bensin pĂ„ den i dag!  Siden den funka toppers i gĂ„r pĂ„ bensin; er det vel ikke pumpe pakning (O-ring) som er gĂ„en? Ser fin ut den. Eller er det  fordi jeg kom veldig seint igang med pumpa? Bortimot halve tanken spruta ut gitt. Sikkert en quick fix, men trenger noe veiledning her ! Takker! Siter
Skogens StĂžnn Skrevet 25. april 2022 Skrevet 25. april 2022 Tilbakeslagsventilen som sitter i bunnen av pumpehuset lekker, enten fordi den ikke er skrudd ordentlig til eller fordi selve ventilen lekker. Det skal ikke komme drivstoff opp i pumpehuset, bare luft. 1 Siter
togg Skrevet 25. april 2022 Forfatter Skrevet 25. april 2022 (endret) 4 minutes ago, Skogens StĂžnn said: Tilbakeslagsventilen som sitter i bunnen av pumpehuset lekker, enten fordi den ikke er skrudd ordentlig til eller fordi selve ventilen lekker. Det skal ikke komme drivstoff opp i pumpehuset, bare luft. Eh Ok, men hvordan kommer jeg til den, er det en stor operasjon eller? FĂžler jeg har 12-13 tomler i dag... Har du en grei YouTube link eller no? Endret 25. april 2022 av togg Siter
Skogens StÞnn Skrevet 25. april 2022 Skrevet 25. april 2022 Du fÄr titte ned i bunnen av huset etter at du har tatt ut stemplet. PÄ min stikker jeg reguleringsrattet nedi og skrur lÞs ventilen, men det er mulig du kan bruke en skrutrekker. Hvordan ser reguleringsrattet ditt ut? Har det tynn eller tykk stamme? PÄ denne videoen ser du selve ventilen og pakningen som sitter i den (den lille svarte han sier at han skal bytte).   1 Siter
togg Skrevet 25. april 2022 Forfatter Skrevet 25. april 2022 3 minutes ago, Skogens StÞnn said: Du fÄr titte ned i bunnen av huset etter at du har tatt ut stemplet. PÄ min stikker jeg reguleringsrattet nedi og skrur lÞs ventilen, men det er mulig du kan bruke en skrutrekker. Hvordan ser reguleringsrattet ditt ut? Har det tynn eller tykk stamme? PÄ denne videoen ser du selve ventilen og pakningen som sitter i den (den lille svarte han sier at han skal bytte).   Takk skal du ha! Men pokker heller, den biten der fulgte jo ikke med i reservedels-pakka... mÄ nok Ebaye i kveld og. Begynner Ä skru litt nÄ,hÄper det beste! Siter
Skogens StÞnn Skrevet 25. april 2022 Skrevet 25. april 2022 Dette er lett Ä fikse nÄr du har fÄtt tak i reservedelene. Men sjekk fÞrst ventilen. Det kan jo tenkes at det har kommet noe rusk innimellom og at den fungerer helt fint med litt vask og rens. 1 Siter
Skogens StÞnn Skrevet 25. april 2022 Skrevet 25. april 2022 Nei, tilbakeslagsventilen i bunnen av pumpehuset. PÄ denne videoen ser du han bruke et spesialverktÞy for Ä fÄ den ut. PÄ min 111 kan jeg bruke reguleringsrattet pÄ samme mÄte. NÄ har jeg ikke 111-ern min her, men jeg mener stammen pÄ reguleringsrattet er ca 1 cm tykkt og har en sekskantnÞkkel i ene enden og et spor som passer til tilbakeslagsventilen i den andre enden (den lange enden). Den brukes da i stedet for dette spesialverktÞyet. https://youtu.be/qlPrMrlOizM?t=361  1 Siter
togg Skrevet 25. april 2022 Forfatter Skrevet 25. april 2022 Takker igjen! Kikka ned hullet nĂ„, trenger nok det verktĂžyet ja...reguleringsrattet mitt er fĂžkka oppÂ đ€Ł Â Siter
togg Skrevet 25. april 2022 Forfatter Skrevet 25. april 2022 AltsĂ„: det er et âNRVâ sett , pluss den spesial nĂžkkelen jeg trenger ? Siter
Skogens StĂžnn Skrevet 25. april 2022 Skrevet 25. april 2022 togg skrev (35 minutter siden): AltsĂ„: det er et âNRVâ sett , pluss den spesial nĂžkkelen jeg trenger ? Ja, ventilen har vel delenummer 2250 i fĂžlge den bruksanvisningen som du fikk i den andre trĂ„den. Ser ut som du fĂ„r tak i det meste pĂ„ e-bay (NB: Husk Ă„ sjekke portoen i tillegg til prisen, jeg har sett at noen bruker lave lokkepriser som de ser ut til Ă„ ta igjen pĂ„ portoen) Siter
togg Skrevet 25. april 2022 Forfatter Skrevet 25. april 2022 (endret) Denne? PÄ Fettlebox:  Product Information Service Kit for the Optimus 111 & 22 & 111B & 22B The kit contains: Pump Leather VITON Filler Cap Washer VITON SRV Seal x2 (for different variants) VITON NRV Pip & brass holder Lead NRV Washer - hdpe also available - select via drop-down box above Spiritcup Washer (not on all versions.) - select qty above via drop-down box if 2 required for a 22/22B  If you require graphite tape to remake the valve packing  please select from the drop down box above   Product Code: KIT11122   https://www.fettlebox.co.uk/optimus-no-111-22-service-kit.html Endret 25. april 2022 av togg Siter
+Marius Engelsen Skrevet 25. april 2022 Skrevet 25. april 2022 Lettest Ä fÄ tak i bÄde ratt og ventil i norge. GÄ inn pÄ optimus norge pÄ facebook, eller sÞk pÄ finn.no 1 Siter
Skogens StÞnn Skrevet 25. april 2022 Skrevet 25. april 2022 togg skrev (8 minutter siden): Denne? PÄ Fettlebox:  Product Information Service Kit for the Optimus 111 & 22 & 111B & 22B The kit contains: Pump Leather VITON Filler Cap Washer VITON SRV Seal x2 (for different variants) VITON NRV Pip & brass holder Lead NRV Washer - hdpe also available - select via drop-down box above Spiritcup Washer (not on all versions.) - select qty above via drop-down box if 2 required for a 22/22B  If you require graphite tape to remake the valve packing  please select from the drop down box above   Product Code: KIT11122   https://www.fettlebox.co.uk/optimus-no-111-22-service-kit.html SÄ akkurat pÄ den, og det ser jo lovende ut. Jeg ville ha sendt en e-post og spurt. Det beste hadde jo vÊrt Ä fÄtt ut ventilen fÞrst og sett pÄ den. Da kan du jo ta et bilde og sende en forespÞrsel om pakningen finnes i settet. Du fÄr ogsÄ kjÞpt hele ventilen ferdig til Ä skru inn. Disse selger mye rart og ogsÄ denne, men akkurat nÄ har de den ikke pÄ lager stÄr det: https://www.base-camp.co.uk/Optimus.html 1 Siter
Skogens StÞnn Skrevet 25. april 2022 Skrevet 25. april 2022 (endret) Oisan, @Marius Engelsen har rett. Se her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=220891775 Han lÄner ut verktÞyet gratis (se de to andre bildene)  Endret 25. april 2022 av Skogens StÞnn 1 Siter
Skogens StÞnn Skrevet 25. april 2022 Skrevet 25. april 2022 Han lÄner ut verktÞyet gratis (se de to andre bildene, jeg har den pÄ det midterste bildet) 1 Siter
togg Skrevet 25. april 2022 Forfatter Skrevet 25. april 2022 Steike!!   đđ€©đ Det var jo en lifesaver... takker&bukker. SĂ„ for meg en uke med googling og pes. ( Hvis feilen ligger der,da ) 1 Siter
Skogens StĂžnn Skrevet 25. april 2022 Skrevet 25. april 2022 togg skrev (11 minutter siden): Steike!!   đđ€©đ Det var jo en lifesaver... takker&bukker. SĂ„ for meg en uke med googling og pes. ( Hvis feilen ligger der,da ) Alt kan fikses pĂ„ disse gamle traverne. Men jeg kan faktisk ikke huske Ă„ ha mĂ„ttet fikse noe som helst pĂ„ min. Bortsett fra tom tank da, men det er jo er veldig enkelt Ă„ fikse. 1 Siter
togg Skrevet 25. april 2022 Forfatter Skrevet 25. april 2022 (endret) 22 minutes ago, Skogens StÞnn said: Alt kan fikses pÄ disse gamle traverne. Men jeg kan faktisk ikke huske Ä ha mÄttet fikse noe som helst pÄ min. Bortsett fra tom tank da, men det er jo er veldig enkelt Ä fikse. Sleit fÊlt med tom tank jeg,sÄnn i starten! Bestille greiene pÄ Finn nÄ Endret 25. april 2022 av togg Siter
+Marius Engelsen Skrevet 25. april 2022 Skrevet 25. april 2022 I og med at det norske forsvaret brukte disse er det lettere Ä fÄ tak i reservedeler til disse enn de fleste nye brennere som er i handel i dag  1 Siter
Skogens StÞnn Skrevet 25. april 2022 Skrevet 25. april 2022 Jeg kjÞpte en ventil selv. Jeg hadde jo ingen i reserve og man vet jo aldri. Og sÄ er det sÄ innmari lenge siden jeg kjÞpte noe Ä putte i turskuffa mi. Det gjorde godt! 1 Siter
togg Skrevet 29. april 2022 Forfatter Skrevet 29. april 2022  NÄ har jeg mekka pÄ plass ny ventil, og det funker veldig bra nÄ. Stussa litt siden den nye var kortere og slankere,og med mindre (og nesten tette?!) hull⊠Se bildet. den pakninga var sliten,ja. Takk for hjelpen,alle sammen! 2 Siter
Skogens StÞnn Skrevet 29. april 2022 Skrevet 29. april 2022 (endret) Ta vare pÄ den gamle. For meg ser det ut til at det bare er pakningen over gjengene som er gÄen. Da vil det lekke opp i pumpehuset. Den nye ventilen passer kanskje til flere, eller er redesignet. Det viktige her er jo gjengediameteren og gjengestigningen. Jeg synes forresten det stÄr "bensin" pÄ den gamle. Kan det vÊre at de bruker annet pakningmateriale for bensinbruk? Bestilte forresten en selv ogsÄ. Kjekt Ä ha i tilfelle rottefelle. Endret 29. april 2022 av Skogens StÞnn 1 Siter
togg Skrevet 29. april 2022 Forfatter Skrevet 29. april 2022 15 minutes ago, Skogens StÞnn said: Ta vare pÄ den gamle. For meg ser det ut til at det bare er pakningen over gjengene som er gÄen. Da vil det lekke opp i pumpehuset. Den nye ventilen passer kanskje til flere, eller er redesignet. Det viktige her er jo gjengediameteren og gjengestigningen. Jeg synes forresten det stÄr "bensin" pÄ den gamle. Kan det vÊre at de bruker annet pakningmateriale for bensinbruk? Bestilte forresten en selv ogsÄ. Kjekt Ä ha i tilfelle rottefelle. Ja det var bare pakningen som var gÄen- skrelt&skrukkete! gjengene var riktige pÄ den nye. Og nei, det stÄr "Sweden" pÄ orginalen. Tar vare pÄ den,ja. Som du sier,kjekt Ä ha! 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 29. april 2022 Skrevet 29. april 2022 Du kan demontere den gamle, og bruke fjÊren og gummiproppen pÄ nytt om det bare er pakningen rundt ventilen som var gÄen. Blir gummiproppen inni returventilen hard tetter den dÄrlig. Fyll opp tanken, pump opp godt med trykk, og la den stÄ over natten. Er pumpehuset tort fortsatt neste dag, sÄ er det tett. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.