Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skjennummen skrev (23 timer siden):

Hei! Girskifteren min holder ikke posisjonen sin når jeg setter meg på sykkelen. Skjønner ikke hva problemet kan være. Trodde ikke den gjorde det men pga dette skifter den gir i hver eneste dump/hump og kjedet hopper av hele tiden. Noen som har noen tips? 😃

Ikke så lett å si når jeg ikke har sett eller prøvesyklet sykkelen din, men jeg kan forsøke.

Er det bak at dette skjer?

Når den skifter, går den til et høyere eller lavere gir?

Hvis kjedet hopper til et høyere gir, dvs. til et mindre tannhjul, og hvis girhendelen på styret står på samme sted, så kan det høres ut som om girwiren ikke er festet skikkelig på skifteren bak og at den sklir, men da vil du også ha problemer med å gire tilbake på et større tannhjul. Dvs. at giret endrer seg permanent.

Når kjedet hopper av, skjer dette fremme på drevet eller bak? 

Har du verktøy til å måle slitasjen på kjede? Den bør ikke være mer enn maks. 0.75 mm. (Se bildet.) 

At kjedet hoper kan skylles utslitte tannhjul på kassetten eller utslitt kjede. Hvis du skifter et utslitt kjede og beholder en slitt kassett så vil ofte kjedet hoppe over tenner når du legger litt press på pedalene. Som en tommelfingerregel så pleier jeg å regne to kjeder per kassett. Klingene fremme på drevet holder ofte noe lenger. Når du skifter kjede så er det viktig at det gamle og det nye kjedet er like lange. Dvs. det gamle kjedet vil alltid være litt lenger på grunn av slitasjen, og med en slitasje på 0.75mm så kan det gamle kjedet ha blitt ca. 4cm lenger enn det var da det var nytt. For å få riktig lengde på det nye kjedet så er det enklest å telle antallet ledd på det gamle kjedet og så kapper du det nye på akkurat samme antall ledd.

Et tredje alternativ kan være at skifteren bak ikke klarer å holde kjedet stramt. Enten at den er justert slik at den peker for mye bakover når kjedet er på det minste tannhjulet, eller at fjæren i skifteren er røket. 

Jeg vil anbefale deg å sjekke med et forum på Facebook som heter "Sykkelprat". Der er det mye god sykkelkompetanse.  

kjedemål.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Rolf Espeland skriver kan dette skyldes flere ting, og beskrivelsen av akkurat hva som skjer er litt vag. Type sykkel og type gir og girveksler er viktig informasjon for å kunne hjelpe deg.
Skjer det foran eller bak?

Dersom det er sånn at den skifter gir kan det blant annet skyldes:
- Girhengeren er skeiv. (Gir hengeren er den lille metallbiten som bakgiret henger på.)
- Girvaieren er dårlig justert. (Girvaiere strekker seg over tid, enkelt å stramme selv.)
- Girets endestoppskruer er dårlig justert. (Det hender at disse løsner litt over tid.)

Dersom det er sånn at kjedet glipper kan det blant annet skyldes:
- Kjedet er utslitt.
- Bakkassetten er utslitt (Kassetten er "kransekaken" med tannhjul på bakhjulet.) Dersom kassetten er slitt må du skifte kjedet samtidig.

I sjeldne tilfeller kan det være at fjæren på bakgiret er slapp og at den derfor ikke klarer å stramme kjedet.

Dersom det er sånn at selve girskifteren lever sitt eget liv, kan det hende at du er nødt til å bytte girskifteren, det er noen fjærer inne i den som kan henge seg opp, men det er forholdsvis sjelden at det skjer. Det første jeg ville gjort er å forsøke å vaske den med WD40 eller lignende. 

Av og til kan det være at girvaieren er dårliog og da kan det hjelpe å smøre den, men ofte er det like greit å bare bytte hele girvaieren og strømpene, de koster ikke særlig mye.

Ovenfor tror jeg at jeg har fått med meg de vanligste feilene, men det kan være flere andre ting som feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ting som nevnt over. Kan og være wire strømpe som er fulle av skit. Da går wire tregt. MErkes mest på at det er litt forsinkelse i når man skifter gir, spesielt til mindre tannhjul. Men det kan og gjøre at den hopper ned i en dump. 
Ellers grei å sjekke at det ikke er slark i tannhjul bak, kan være dårlig lager i bosset. Dog vil de da ofte bli veldig løst slik at du får "automatgir" hele tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.