Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiføre Blefjell/Norefjell


panda

Anbefalte innlegg

Annonse
Noen som har latt pepperkaker være pepperkaker og gått på ski i stedet ?

Jeg hadde tre dager på ski i Hemsedal før jul og der var det helt supert på fjellet.

I dag har jeg vært på fottur opp til Skimten (554 moh), hvor det forøvrig var +5 grader, i Drammen med utsikt til Norefjell. Selve Høgevarde var kritthvit av snø, men det så ut som det var mye bare flekker nedover mot Augunshaug.

Med værvarselet som jeg har tilgang til ser det ut som at søndagen skal bli noenlunde bra etter snøfall på lørdag. Jeg satser ihvertfall på dagstur til Norefjell med utgangspunkt på Norefjellstua før enda mer julemat inntas senere på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Noen som har fersk rapport om skiføre på Blefjell , nærmere bestemt rundt Nordstul mot Sigridsbu ?

Så ferskt som det kan bli, jeg var på Sigridsbu med utgangspunkt i Nordstul parkeringen i helgen.

Det lå snø nede ved Nordstul, men på ingen måte nok til å spenne på skiene. I et håp om mer snø lenger oppe tok jeg skiene på sekken og la i vei, og gikk opp bakkene til veikrysset ved Grotbua. På flaten der Langedalen starter var det nok snø til å finne frem skiene, og ikke lenge etter var det for dyp snø til å gå på bena. Det var ikke så mye skiføre å skryte av, det stakk opp sten og busker overalt.

Det snødde riktignok da jeg reiste hjem på søndag, men så lite snø som det var nede ved parkeringsplassen må det desverre komme ganske mye før det blir aktuelt med noe skitur derfra.

Sigridsbu tok seg som vanlig flott ut i solnedgang, vedlagte bilde er et "work in progress" fra helgen.

Johannes

post-971-133474447656_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Har noen vært på Blefjell i det siste og kjenner forholdene godt?

Jeg og en turkamerat ønsker å planlegge en tur på Blefjell i Lavvu første helga i Desember. Vi har skaffet oss lavvuovn, så nå blir det endelig både varmt å røykfritt. I og med at vi tar med oss lavvu så sier det seg selv at vi må slå leir under tregrensa. Vi vurderer både Nordstul og Harvedalsvannet, men tar gjerne i mot andre tips til gode pilkevann. Håper selvfølgelig isen er bæredyktig 4 desember. Er det noen som har noen formeninger om dette eller har generelt gode tips om destinasjon???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordstul er et bra utgangspunkt. man kommer inn på selve fjellet på et par timer. Mange vann, men vet ikke om det er fisk i dem. Det finnes ellers et kart som er veldig bra og som er mye mer detaljert enn de standard 1:50 000 kartverket lager. Få tak i det. selges kanskje i Kongsberg.

Området fra Sigridsbu og innover er det høyeste og fineste. Kan være greit å ha nøkkel dit hvis været blir dårlig og man har lyst til å komme seg inn litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som været har vært her i Lisleherad (ca 2,5 mil fra Nordstul) de siste dagene, så er det lite sansynlig at pilke blir den store sysselen i begynnelsen av desember.

Det er nok sansynlig at det blir å slå leir i Lavvo ved tregrensa (750 m.o.h) for så å ta dagsturer på fjellet mot Eriksbu og Sigridsbu. Håper været blir klart så vi får filmet og tatt noen bilder som kan legges ut på villmarkslivet.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.