Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøyer for liten og stor


Frk.TUR

Anbefalte innlegg

Nybegynner søker info om valg av hengekøye for overnatting. Barn på 5 år, 10 år og 13 år og mamma (jeg) str xxl skal ha hengekøyer. 13 åring vrir seg endel om natten (inne i hvertfall). 5 åring vil nok komme til meg i begynnelsen. Jeg trenger en god liggekomfort og ikke noe som sklir unna om natten. Det er en J.U.N.G.E.L. av hengekøyer! Amrok Draumr har jeg sett på, men finner ikke til salgs? er det nye modeller på gang? Og bør jeg evnt velge XL eller 3.0? Jeg er under 180 cm. Og så har jeg sett litt på Hennessy hammock asym. Vi har ikke overnattet i hengekøye før, men har veldig lyst nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 184 og sover bra i både Draumr 3.0 (som er modellen før XL og nuhværende modell som kom samtidig med XL) og nuhværende modell (ikke XL). Noen på 184-186 opplever den som hårfint kort, men jeg har ingen problemer med dem.

Ungene har også sovet greit i dem fra de var 11 (så jeg har ingen erfaringsdata for din yngste), MEN søvn på tur er så himla individuelt. Så her er det bare å forsøke seg frem først om man har mulighet. Jeg hadde en kompis som ringte meg fra første tur i ny hengekøye og ikke fant roen med gynginga når han skulle sove. Tipset ble da: Heng den så lavt at du gentlig ligger på bakken. Da får du likevel brukt myggnettet osv.. Det berget de første nettene for han og siden har han gradvis blitt vant med hengekøyelivet. Andre fisker det fra første natt og sier de aldri har sovet bedre. 

Sånn er det gjerne i telt også - neon bruker lang tid før de finner ut av soving i telt


Så det er ingen fasit, men anbefalingen er som med det meste annet turutstyr. Test ut og bli kjent med og trygg på utstyret i hagen eller nær hjemmet før man legger ut på langtur. Og om man kan låne for uttesting så er det en økonomisk fordel. 

Jeg er så fan av Amok-prinsippet at jeg neppe blir å velge noe annet. Jeg har forøvirg en Amok Segl (banankøye) også og har sovet kurant i den også med kun skumunderlag før jeg utvidet aå ungene har egne køyer. Det var helt OK, altså, men ikke helt det samme... ;-)



Nuh er det Amok-prinsippet sommer som vinter: 
 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Hvis du ønsker en norsk-produsert hengekøye, så vil våre være tilgjengelig om et par ukers tid. 
Vi har satt i produksjon drømmekøya vår, som er lett, solid og brukervennlig. Solide komponenter er gjennomgående, og den har ingen overflødige deler. 

Grunnet lokal produksjon, kan vi også lage hengekøyer på mål. 

Mer info kommer om et par uker på www.barknorway.no. I mellomtiden kan du lese mer på Instagram

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi voksne amok og barna (på 2 og 4) fikk seg nettopp hver sine hengekøyer med myggnetting fra eBay. Her hadde nok alle klart seg med "bananhengekøye" utenom meg selv pga ledd og muskelplager. Men amok gir en bedre komfort og muligheter for oss som sover i fosterstilling eller beveger seg i løpet av natten - synes jeg.

Gubben er i underkant av 1.80 og amok passer bra der, har ikke XL. De på 10 og 13 klarer nok å manøvrere amok, men synes det er litt overkill til en på 5 😅 Min eldste får bananhengekøye for da vet jeg hvor jeg har han, pluss han herjer så mye i søvne han glatt hadde bikka køya rundt ved å havne i fot eller hodeenden. Men han har et litt unikt sovemønster kan en si, i en banankøye/vanlig hengekøye vet jeg vertfall hvor jeg har han 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warbonnet og Dutchware kan jo og være aktuelle køyer. Selv har jeg fått litt prissjokk av køyecamping om man skal handle til mer enn en mann... køye, nett, tarp, under quilt, top quilt, stropper + diverse andre morsomheter. 

Endret av Fiskepadde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.