Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Fått ny Primus (Omnifuel) til jul, og ikke benyttet meg av merket før.


1. Benytter fuel, og skrur nedi pumpa, har alle kraner stengt, men trykket bygger seg bare opp i pumpa, og det røde endestykket med o-ring popper ut av pumpa når jeg såvidt presser trykk. Er garantert en latterlig ting jeg gjør feil, men tør ikke styre rundt for mye i fall noe går i stykker.


2.  Dette endestykket datt ut i fuelen mens pumpa sto ned i fuelflaska, og jeg fortsatte å pumpe 4-5 ganger før jeg skjønte det var noe galt. Er dette dårlig deal eller er det bare å rengjøre? 

Endret av masjstovel
Annonse
Skrevet

Får det til om jeg er svært forsiktig med pumpingen, da går luften ut av pumpen, men kan vel ikke være slik? Virker på en måte som o-ringen er et lite knepp for liten eller noe.

Skrevet (endret)

Det kan være at ventilen nederst i pumpehuset ikke er godt nok tilskrudd.  Dersom du har dette multiverktøyet, som vist under, passer det til pumpa.  Stikk verktøyet ned i pumpehuset og sjekk tilskruingen.

Har du ikke et slikt verktøy, burde du anskaffe det ved å henvende deg til adressen under. Verktøyet kan også brukes til å regulere flammen.

Og når du først er der nede, sjekk O ringen samtidig.  Er den av lær, skru ventilen ut, og legg den et par timer i matolje slik at den sveller. Sett den så på plass.  Pump trykk - og håp at dette var årsaken

1479569765_111(2).thumb.jpg.99b4ef8c10d0b897a0f28014dfed2d0a.jpg

 

Endret av Tom42
Skrevet

Det er enveisventilen, den flate enden skal sitte med en "trykk og vri" på den runde røde delen. 

Det er også en fjær og en tetting i messing inni der. Bildet viser rep-sett til pumpa.500923710_Primus_Fuel_Pump_Service_Kit_for_OmniFuel_MultiFuel_VariFuel_Stoves640x430.jpg.870073fac07f940fad512ebc79a0f49f.jpg

La pumpa tørke med pumpestanga ute, det skal ikke være fuel inni der om det har kommet noe inn.

Resten sksl ikke være løs.

  • Liker 1
Skrevet

Takk,

Det er hele den røde delen som popper ut komplett, inkludert "trykk og vri" lokket som er på. 
Ventilen er festet opp i pumpa kun ved hjelp av tetting fra o-ringen som er rundt den (vises ikke på bildet her), og det er når det kommer litt/moderat trykk i pumpa at den popper ut som en champagnekork. Det er på en måte som ventilen ikke åpner seg og ventilen istedet popper ut, pga trykkoppbygningen.

Fikk det til å fungere om jeg pumpet meget varsomt, da hører jeg luften bobler igjennom og får pumpehåndtaket helt i bunnen, men synes det er for skjørt og ser for meg det blir en del fisking etter den ventilen oppi fuelflaska fremover. 

Skrevet
masjstovel skrev (9 timer siden):

Takk,

Det er hele den røde delen som popper ut komplett, inkludert "trykk og vri" lokket som er på. 
Ventilen er festet opp i pumpa kun ved hjelp av tetting fra o-ringen som er rundt den (vises ikke på bildet her), og det er når det kommer litt/moderat trykk i pumpa at den popper ut som en champagnekork. Det er på en måte som ventilen ikke åpner seg og ventilen istedet popper ut, pga trykkoppbygningen.

Fikk det til å fungere om jeg pumpet meget varsomt, da hører jeg luften bobler igjennom og får pumpehåndtaket helt i bunnen, men synes det er for skjørt og ser for meg det blir en del fisking etter den ventilen oppi fuelflaska fremover. 

Høres ut som returventilen sviker. Det er svært farlig!

Om det er fyr i brenneren, og returventilen svikter, kan det komme drivstoff ut av pumpehuset som antennea og du har ett flammeinferno.

Finn ikke på å bruke denne før pumpen er reparert eller erstattet. 

  • Liker 1
Skrevet

Går hele det røde endestykket av som enveisventilen sitter i bør du få byttet pumpa. Den delen er ikke naturlig å løsne. Løsner den nå, vil den heller ikke sitte bedre senere.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Ja fikk svar fra primus selv, at det nok måtte byttes inn.

Returen går greit, men det er som om enveisventilen er tett/nesten tett, slik at den popper istedet for å slippe ut. Litt samme følelsen som å pumpe luft i et stappfullt sykkel dekk. Hadde likt å kjent på en fungerende pumpe, da hadde det vært lettere å diagnotisere problemet.

Endret av masjstovel
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.