Jump to content

Soto Stormbreaker - fyring i telt

TMF

Recommended Posts

¬†Hei¬†ūüėÄ

Jeg gikk til innkj√łp av min f√łrste bensinbrenner n√• i h√łst, en Soto Stormbreaker, jeg har brukt den p√• flere sm√•turer frem til jul og senest p√• en overnattingstur¬†p√• hardangervidda i -30 n√• p√• ny√•ret.
God forn√łyd med b√•de effekt og hvor enkelt den er i bruk.¬†All matlaging og sn√łsmelting har til n√• foreg√•tt utend√łrs.¬†
Fremover s√• har jeg lyst √• pr√łve meg p√• vinterturer i h√łyfellet over flere dager, pulk og et tunneltelt er satt p√• innkj√łpslisten denne sesongen. I denne sammenhengen s√• blir jo fyring i telt og innend√łrs sn√łsmelting noe en m√• f√• bygget erfaring med.¬†
Jeg har fulgt litt med p√• forum postene ang√•ende kullos og hvilke faktorer som er med p√• √• √łke kullosproduksjonen, ut i fra det som jeg har f√•tt med meg s√• er det et par n√łkkelfaktorer:

-Hvilken type kjele som brukes. (unngå bruk av varmeveksler kjele, stor flatbunnet kjele fordelaktig)
-H√łyden fra brennerhode opp til kjelen. (ift til kullos produksjon s√• er det en fordel at denne er relativt stor¬†for √• unng√• at flammen kj√łles ned for mye)

Jeg har m√•lt h√łyden fra brennerhode opp mot kjelest√łttene og den er 10mm, noe som er en relativ kort avstand, er det grunn √• v√¶re ekstra p√•passelig med lufting under sn√łsmelingen her?

Ved fyring for kun varme i telt s√• vil jeg anta at kullos oppbygingen i teltet vil v√¶re lav ved god lufting, vil i f√łrste omgang kun fyre i fortelt for √• f√• erfaring (fyrer med renset bensin)

Hvis det er noen andre som har samme brenner og erfaringer med denne s√• hadde det v√¶rt flott med innspillūüėÄ

Annonse

Har samme brenner. Digger den fors√•vidt, men siden jeg ikke har funnet noen m√•linger p√• det du sp√łr om, s√• har tvilen v√¶rt til stede her ogs√•.
Gikk til innkj√łp av varsler n√• i romjula, s√• den blir med ut p√• tur hos meg hvertfall.

• Like 1

Ja det er vel det greieste, har letet etter m√•linger jeg ogs√• uten √• finne noe. Ble litt betenkt n√•r jeg s√• hvor mye CO produksjonen √łkte med/uten kjele¬†p√• f.eks MSR whisperlite.
Den har i tillegg st√łrre avstand fra brenner hode til kjelest√łtte enn Stormbreakeren, mener denne er rundt 14mm.¬†¬†