Gå til innhold
  • Bli medlem

Fin tarp til telt. Naturehike ultralight.


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en ny tarp til jul, fordi jeg ville ha en mindre og lettere tarp som passer bra å kombinere med Hilleberg Unna.

Jeg fant en som virket bra både i størrelse, vekt og pris, men jeg var litt spent på kvaliteten https://bikeshop.no/naturehike/nh19t001m/naturehike-cloud-map-ultralight-tarp-blå-240-x-290-cm-550-gram?gclid=Cj0KCQiAlZH_BRCgARIsAAZHSBlu-UvABnIJMbRwHiQkhY5TZOZU_KmzwX-sPglnENwOJBykKIhc1OUaAmGvEALw_wcB

Den veier 550 gram inkludert 8 barduner, 8 plugger, og pakkpose som er glatt og romslig. Veldig lett å pakke ned! Samt egen pose til pluggene.

Bardunfestene virker bra og solide nok, selv om jeg har sett mer krafige saker. Men disse holder nok bra nok, og ligner mer på skikkelige bardunfester enn kjipe bardunfester.

Bardunstrammerne er noen av de smarteste jeg har sett. Du stikker bare enden på en bardun inn, og drar til ønsker lengde helt ned til 1 cm. Da kan du bruke de bardunene du vil, eller trekke de av når den skal pakkes ned om du ikke vil ha de fastmontert :) 

Den er 2,4 x 2,9 m, og passer perfekt til min Unna når jeg legger den med langsiden langs teltet.

Den veier 330g for duken. 550 gram med 8 teltplugger, 8 lange barduner, og to pakkposer. Jeg trenger å ta med 3 plugger, og de 3 bakerste bardunene kan jeg ha meget korte, så vekten havner på ca 450 gram totalt.

Stoffet er tynt, og stille i vinden. En del tarper er sydd slik at festene er ute i spisser, men denne er helt firkantet som en vanlig presenning, og da får jeg ett inntrykk av at stoffet muligenst ikke blir fullt like stramt når den spennes opp.

 

1717DB04-FE4B-4C57-87E2-33E936BF645B.jpeg

F02A3009-BA43-4799-8AC2-19E415378A50.jpeg

85E14F70-2644-4F69-BC15-47A3C940DA4B.jpeg

3739AAC0-E91C-40E1-AC82-BFDCB0D59BC5.jpeg

35271345-4CB1-44CD-B72C-1BD35C2CD7F1.jpeg

0B966055-501B-4A56-8288-FC37AF2A509E.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bjellesau skrev (7 timer siden):

Det blir vel litt ekstra vekt med baldakinstengene du må ta med? Eller bruker du vanligvis gåstaver når du er på tur? 

Jeg har ikke brukt gåstaver (men det gjør jeg kanskje med tiden).

Dersom jeg går i nærheten av trær, strekker jeg bardunen mot ett tre eller bruker en kvist. Evt. tar jeg med èn av stengene, de veier ikke så mye, og jeg trenger bare èn.

Jeg drar på mye overnattingsturer i kajakk, pg sa spiller vekten mindre rolle, så da tar jeg med begge stengene. Selv om man kan bruke årer, er set kjekt med to stive gode regulerbare stenger.

Drar også mye på dagsturer mwd ungene.

Lettvektsalternstivet er en kassert fiskestang jeg har i garasjen.

Jeg kjøpte disse stengene, og det er meget gode stenger: https://www.outnorth.no/relags/teleskopstang-80-180-cm-par?gclid=CjwKCAiA8ov_BRAoEiwAOZogwfuFzsvTEzTpW2DDYxpHWD25V56Xsy2sJtN_V79AXoyjgJvTRro1GBoCIcgQAvD_BwE

 

3BA913DD-7B05-4C51-8B71-16CBBDF483D0.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.