Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskeutstyr om sommeren og vinteren


Feiten

Anbefalte innlegg

Skal starte med litt mer aktiv fiske, derfor må jeg anskaffe meg nytt og bedre utstyr. 

Blir nå først å starte med isfiske etter ørret og abbor, gjerne også røye. Hvilket utstyr er best og hvilket agn bør jeg kjøpe? 

Om sommeren:

Hvilken fiskestang, sene og snelle er best til ferskvannsfiske med sluker fra 3-4 gram og opp mot 15 gram? 

Har også sett på diverse sluker på xxl, hvilke er best til abbor, ørret og røye? Har skrevet opp noen sluker jeg har funnet, er disse bra og er det noen andre sluker jeg også bør kjøpe? 

Fiske sluker jeg vurderer å kjøpe

Møreungen nordlys 
Lillauren
Sølvkroken: spesial spinner
Sølvkroken: spesial 
Aura 
Mepps Black fury
Sølvkroken: rogerdraget 
Sølvkroken: salamander 
Abu Garcia: droppen 
Abu Garcia: skeddrag 
Lilleauren 
Remen: Møreungen 
Sølvkroken: Pinjong 7,5 g
Møreungen nordlys B best i test 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan lite om isfiske, men sommerfiske har jeg drevet med i mange år. I forhold til kastevekt så er det litt forskjell på hva folk liker å kaste med. noen bruker stenger med typisk 5-15g kastevekt, mens andre liker å kunne bruke tyngre sluker. Jeg er en av dem som bruker tyngre sluker, men da primært på fjellet. Hovedstanga jeg har brukt der har vært 7-21g kastevekt. Har nå akkurat skaffa meg ei stang som kan ta enda tyngre sluker. Men om du tenker skogsvann så er stanga mi ei relativt kort stang med kastevekt 5-15g. Så det er ingen fasit, og fiskere har alltid sine teorier på hva som skal funke best. Når dette er sagt så er ei stang som du nevner med kastevekt på 5-15g veldig grei da den kaster greit fra ganske lette sluker/spinnere/mark til sluker med litt vekt. 

Til ei sånn stang hadde jeg valgt ei snelle med størrelse 1000 i shimano størrelse. 

Som sene så er det stort sett enten mono eller multifilment, her er det heller ikke enighet mellom fiskere, men mono er billig og tåler slitasje mot stein bedre enn multi. Multi kan være tynnere men alikavel ha samme rivestyrke som mono. Poenget da er at du kan kaste litt lengre med multi. Uansett er poenget at begge typene har sine fordeler og bakdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. Isfiske. Gjør det enkelt. Isbor og to pilkestikker til å starte med. En med litt tynnere snøre og en liten mormyska (gjerne med «diamant») og en med blink og krok under. Fisk nære bekker ved inn- og utos, Ta med  god mat og drikke til dagene der fisken glimrer med sitt fravær😉

Sommerfiske. Jeg bruker en shimano speedmaster og 1000 snelle til det meste av mitt slukfiske. Med slukvekt fra 3-14 gram dekker jeg det aller meste av fiske i skog og fjell. På fjellet tar jeg med sjøørretstangen som reservestang til fiske med mark eller med noen større sluker.

På listen din mangler du Møresilda 6 og 10 gr. Den vil berge mange turer 😅 Og jeg er sikker på at man trenger ikke det store utvalget. Er fisken i bettet, så tar den det meste. 

Som @tklami sier så er det ingen fasit. Jeg har lagt vekt på utstyr som jeg synes det er morro og deilig å fiske med👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.