Gå til innhold
  • Bli medlem

Kap Artic


Håkan S

Anbefalte innlegg

Kap Artic

Bästa kök för vinterbruk ?

Fördelar

Hög effekt,nästan ljudlöst,reglerbart med stor ratt,passar i Trianglia vinskydd,mettall pump med standard gänga,inbyggd rensnål,finns reservdelar till brännaren,fungerar med lite smuts i bränsle men man får använda rensnål mer samt ev.rengöra efter bruk.

Nackdelar

Tung brännare,lång förvärmnings tid,inga reservdelar till pump men är bara en o-ring och en packning till tryckventil slits normalt,tillverkas ej mer,fotogen är ej luktfritt och fett,kan bli sot om orent bränsle,

Screenshot_20200801-193302.png

Screenshot_20200801-184422.png

Screenshot_20200801-183934.png

Screenshot_20200801-184537.png

Screenshot_20200801-184135.png

207.jpg

newburner.jpg

207b cutaway.JPG

bild lika min.jpg

IMG_20190602_172427_resized_20190611_120713610 (1).jpg

IMG_20190602_172442_resized_20190611_120714482.jpg

IMG_20190602_172449_resized_20190611_120715586.jpg

IMG_20190602_172414_resized_20190611_120715009.jpg

IMG_20190602_172505_resized_20190611_120713976 (1).jpg

1-.gif

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Ska gå att köra på Bensin med större  munstycke ca 0.32-0.37 om man ska ha samma storlek som Primus kök.

Då skulle även den långa förvärmnings tiden minska.

Högre brandrisk men lägre kolmonoxid halt på avgaser.

Tillverkaren provade aldrig detta före produktion blev nedlaggd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Nu är brännare rengjord inv med citronsya och diskmedel.

Har beställt grafitpackning optimus 2094 från base-camp UK (besv och lite riskfylld beställnings proces}

men endast hittat där till rimlig fraktkostnad.

Väntar nu på att prova.

Verkar som tillv av brännare har samma spindel och rensnål som till Svea 111 men då det är bensin kök ett större munstycke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tyvärr var det nästan stopp i det lilla röret i botten av brännaren ut till slangkopplingen och utan tryckluft(garaget 12 km bort) tog jag en eker till cykel och spetsade den lika ett borr och vred runt och skakade ur sv sot eller jord som kommit en bit in och syntes ej utifrån samt lite torkade vita fotogen flagor.

Hade det varit helt stopp hade det varit lättare att hitta felet nu lite genomströmning.

Får göra ett skydd för smuts till anslutningen ev "gladpack" så länge.

Nu får jag testa det så fort jag hinner.

Provade även med Cola (dricker ej denna sedan jag betalar tandläkaren själv)och blev förvånad av hur snabbt det blev rent jfr med citron rengöring med diskm.som tid här rekommenderat har sådan bra effekt att jag varar lite för bruk i ca 12h och att prova med halva tiden på mer känsliga och "moderna" brännare av "bond" stål och ej gjutna från förr som var avsedda att hålla i generationer.Kan nog ta bort deras ytbehandling på delar som sitter i hop med brännaren och får tas isär och bara det som måste ha kraftig rengöring och ta resten i citron som markstöd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu fungerar det perfekt

Film tagen med Nokia 530 och minskad upplösning 55MB

-före start fyllt förvärmnings skål ca 15mm full med T-sprit

-stängt munstycke ca 5 -10 pumpslag på full flaska med Esso lysfotogen(20-30 år)

-T- sprit brunnit ur(man kan öppna munstycke lite före helt brunnit ut)

-öppna munstycke lite och tänd fotogen gas(jag hade en nästan förbrukad tändare)

 -öppna munstycke lite mer och pumpa 10-20 slag igen

-gå upp till önskad effekt sakta

-om brinner orent pga smuts i bränsle (går använda vanlig diesel)vrid upp rensnål och låt brinna en stund vrid ner och tillbaka till tidigare effekt(blir röd låga ur hatten)

-vid planerad avstängning låt tryck sjunka i flaskan ev öppna munstycke och låt tryck sjunka till slocknar

-stäng munstycke och släpp ut resterande tryck i flaskan med ventil

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.