Jump to content

Dekkforvirring


josteink

Recommended Posts

Hei, skal ha litt tjukkere dekk på sykkel men er forvirra av ulike benemningar og varianter. Står 37-622 på dekket, og eg har skjønt at 622 er størrelse og ar det er 37som må aukast. Men dersom eg går opp til 47-622 blir det altfor tjukt, evt 42-622? Nokon som har vore borti dette og kan gje meg noko referansepunkt?

Link to comment
Share on other sites

Annonse

Her roter du nok litt med betegnelsene.. 26" - 27,5" - 28" -29" er en av omkretsene på hjulet ditt.  Det står på dekket.  Nyere terrengsykler har 27,5 og 29" omkrets. Eldre terrengsykler og fatbikes har 26" og 28" er på landevei/hybridsykler.

Skal du se på bredere dekk (regner med det er det du mener med tykkere?) så skal du se på dekket som står på. På vanlige terrengsykler er det 2,1 til 2,3". Det er den du må øke for å få bredere dekk. Dvs større volum for bedre grep. Er feks hjulet ditt 29" x 2,3" (som er vanlig størrelse på en terrengsykkel) så kjøper du ett dekk som har feks 29" x 2,5".  Omkretsen er selvsagt konstant, men bredden kan justeres innenfor en viss grense. På noen sykler så kan man ikke sette på så mye bredere dekk en standard pga baktriangel og gaffelen/demperen.

Edited by Røros Guide
Link to comment
Share on other sites

Ja hybrider har 28" hjulomkrets. Er som regel ikke mye å gå på i bredden på sånne sykler pga baktriangel og gaffelen. Hybrid og landweveisdekk bruker fremdeles litt forvirrende størrelsesguide kontra terrengsykler. Her har du oversikten som deler.no bruker på 28" dekk: https://www.deler.no/search?q=dekk&Filter=21¤1:21¤1_2834|PrdGruppeLev2ID¤1:PrdGruppeLev2ID¤1_44&Keep=true

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...

https://www.chainreactioncycles.com/se/en/schwalbe-land-cruiser-road-tyre-k-guard/rp-prod143800?utm_source=basket&utm_medium=  recovery&utm_campaign=1st-cycle

Däck som klarar mycket bl grusväg men fungerar på asfalt ca 145 skr

Vid mycket glest mönster blir livslängden kortare har.

Jag anv på hybrid på sommaren på asfalt Continental helt mönsterlöst för ca 125 kr räcker många mil.

Greppet på asfalt på cykel fungerar ej som på bil med mönster pga mkt högre marktryck och det gör att vattenplaning ej är stor men på vintern med vasst krossat grus har jag Conti contakt med reflex på däck sidan och klarar även lite snö.

Blir det is kommer dubbdäck på 120 dubb men tungt och rullar ojämt om det ej är snö,jag har även lite lägre däcktryck för att öka greppet men får då vara försiktig vid ojämnheter för att ej få punktering pga genomslag och lastar mindre på pakethållare.

Även viktigt med bra bromsar välj då skivbroms med resin bellägg eller trumbroms eller navbroms som på äldre DBS

Ha även bra lampor och reflex och säkerhets väst och Mips hjälm.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy