Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Dekkforvirring


Anbefalte innlegg

Hei, skal ha litt tjukkere dekk på sykkel men er forvirra av ulike benemningar og varianter. Står 37-622 på dekket, og eg har skjønt at 622 er størrelse og ar det er 37som må aukast. Men dersom eg går opp til 47-622 blir det altfor tjukt, evt 42-622? Nokon som har vore borti dette og kan gje meg noko referansepunkt?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her roter du nok litt med betegnelsene.. 26" - 27,5" - 28" -29" er en av omkretsene på hjulet ditt.  Det står på dekket.  Nyere terrengsykler har 27,5 og 29" omkrets. Eldre terrengsykler og fatbikes har 26" og 28" er på landevei/hybridsykler.

Skal du se på bredere dekk (regner med det er det du mener med tykkere?) så skal du se på dekket som står på. På vanlige terrengsykler er det 2,1 til 2,3". Det er den du må øke for å få bredere dekk. Dvs større volum for bedre grep. Er feks hjulet ditt 29" x 2,3" (som er vanlig størrelse på en terrengsykkel) så kjøper du ett dekk som har feks 29" x 2,5".  Omkretsen er selvsagt konstant, men bredden kan justeres innenfor en viss grense. På noen sykler så kan man ikke sette på så mye bredere dekk en standard pga baktriangel og gaffelen/demperen.

Endret av Røros Guide
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Ser at det i tillegg står 28x1.4, så då må eg gå for 1.6 eller noko slikt antar eg. Er ein hybridsykkel som eg vil bruke meir på dårleg grusveg. Kjøper eit billegdekk og prøver meg fram.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja hybrider har 28" hjulomkrets. Er som regel ikke mye å gå på i bredden på sånne sykler pga baktriangel og gaffelen. Hybrid og landweveisdekk bruker fremdeles litt forvirrende størrelsesguide kontra terrengsykler. Her har du oversikten som deler.no bruker på 28" dekk: 

(Logg inn for å se skjult innhold)

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 4 weeks later...
  • 8 months later...

(Logg inn for å se skjult innhold)

Däck som klarar mycket bl grusväg men fungerar på asfalt ca 145 skr

Vid mycket glest mönster blir livslängden kortare har.

Jag anv på hybrid på sommaren på asfalt Continental helt mönsterlöst för ca 125 kr räcker många mil.

Greppet på asfalt på cykel fungerar ej som på bil med mönster pga mkt högre marktryck och det gör att vattenplaning ej är stor men på vintern med vasst krossat grus har jag Conti contakt med reflex på däck sidan och klarar även lite snö.

Blir det is kommer dubbdäck på 120 dubb men tungt och rullar ojämt om det ej är snö,jag har även lite lägre däcktryck för att öka greppet men får då vara försiktig vid ojämnheter för att ej få punktering pga genomslag och lastar mindre på pakethållare.

Även viktigt med bra bromsar välj då skivbroms med resin bellägg eller trumbroms eller navbroms som på äldre DBS

Ha även bra lampor och reflex och säkerhets väst och Mips hjälm.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.