Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin GPS60CSx (overføring fra minnebrikke til MapSource)


JohnB

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har kjøpt meg en ny GPS60CSx og brukte den noen dager for en tid tilbake.

Underveis lagret jeg flere ruter på databrikken som fulgte med. Nå skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få overført de dataene til MapSource.

Når jeg kobler til GPSen via USB-kabelen som fulgte med så finner MapSource kun selve GPS-en. Databrikken hvor dataene er lagret finner den ikke.

Finnes det noen måte å få overført rutene mine til MapSource? Må jeg ha en egen leser for databrikken?

Det er ett eller annet jeg gjør galt her...men hva vet jeg ikke! Hjelp! :-)

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg gjør det. Men MapSource finner bare selve GPS-en ikke datakortet virker det som.

Hvis jeg på GPS-en går inn på Spor-Oppsett-Oppsett datakort så ser jeg tre spor av typen xxxx.pgx ligger på datakortet. Men jeg får ikke overført de til PC-en.

Det snåle er jo at det ikke var noe problem å overføre kartdata til datakortet.

Men andre veien sliter jeg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For å lese av minne brikken på pc, gå inn i oppsett, trykk deretter grensesnitt.

Nytt vindu åpnes, deretter trykker du USB masselagring. Da åpnes et vindu på pc, der kan

du hente ut sporlogger som automatisk lagres på brikken når du slår av gps.

USB kabelen må selvfølgelig være koblet til.

Du kan hente ut det du trenger fra gps til MapSource, trenger ikke gå via minnebrikken.

Mener at det er kun spor du kan hente ut fra minnebrikken.

post-1089-133474436687_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trykker på "Receive from device"-knappen midt på knapperaden i MapSource, deretter velger du hhv Maps, Waypoints, Routes eller Tracks fra fanene som dukker opp i det store bildet nedenfor. Under Tracks-fanen kan du kopiere ruter, lagre de på ny, eksportere til Google Earth etc etc.

Med nyeste GPS-firmware kan du også bruke enheten som en USB Mass Storage, slik asghegg beskriver, og surfe rundt på minnekortet fra Explorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Takk for all hjelp! Har nå klart å få sporloggen inn i Map Source og kan dermed se hvor jeg har gått! Kult!!

Turen var forøvrig Leirvassbuss - Alle Tverrbotntindane - Tvertbytthornet - Leirvassbu :-)

Siste??? spørsmål....har jo lyst til å sende kartet til venner og kjente...noen som vet hvordan jeg får lagret "kartbildet" som f.eks en jpg-fil?

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spår sparas alltid i huvudminnets spårlogg och det är dem man kan hämta med "Receive from device". Där ligger upp till 10.000 spårpunkter. Har du ställt in spårloggen på att skriva över när det blir fullt, så är det de 10.000 senaste som ligger där. Annars är det de 10.000 första sedan du senast raderade loggen.

Man kan ställa in att spår dessutom ska sparas på minneskortet. Då får man spåren som gpx-filer och det blir en fil per dag. Man kan föra över filerna till datorn genom att ställa om GPS:en till USB Mass Storage Device (eller genom att ta ut kortet och sätta det i en kortläsare). Mapsource kan läsa gpx-filer så det är bara att öppna filen om man vill ha in spåret i Mapsource.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste??? spørsmål....har jo lyst til å sende kartet til venner og kjente...noen som vet hvordan jeg får lagret "kartbildet" som f.eks en jpg-fil?

John

Ta en titt i lenken, står mye bra der, også en link til et fotoprogram(gimp) som er lett å bruke

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=298&posts=1&highlight=Paint%20shop&highlightmode=1#M751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste??? spørsmål....har jo lyst til å sende kartet til venner og kjente...noen som vet hvordan jeg får lagret "kartbildet" som f.eks en jpg-fil?

Du kan også skrive ut bildet som en PDF-fil. Innstaller en PDF-skriver f.eks http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp. Gå til Fil - Skriv ut... og velg Cute-PDF og lagre filen på harddisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.