GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Gamle mester skrev:

Hei. Jeg har tenkt Ä kjÞpe meg en kano. Den skal brukes i innsjÞ og pÄ fjorden. Til dagsturer og helgeturer For 1-3 personer med bagasje Ä utstyr. Hva vil dere anbefale ? 

Skal den bÊres mye, bÊres bare litt, kun opp/ned fra biltaket med hjelp eller ligge fast ute?

Hvilke pris ser du for deg?

Kanoer koster vel fra 5000-30 000 sÄnn omtrent :) 

Selv er jeg strÄlende fornÞyd med en 17 fots Old Town penobscot Royalex kano pÄ 30 kilo til bruken du beskriver, den er sjÞsterk og har en anelse redusert primÊrstabilitet. Men rolyalex er kun Ä fÄ tak i brukt hvis du er heldig..

Skrevet
32 minutter siden, Gamle mester skrev:

Takk for svar. Den skal ikke bÊres mye, Mest lemping. Under 10000 kr tenkte jeg.

Skal du lempe den pÄ biltaket alene synes jeg 30 kilo er pÄ grensen, er dere to klarer dere en tyngre plastkano pÄ 40 kilo. Det finnes teknikker for Ä klare Ä fÄ en 40 kilos plastkano pÄ biltaket alene.

Hasle kanoene er populĂŠre, men jeg synes de har litt lavt fribord til bruk i mye bĂžlger. Og de har kjĂžl som lett velter deg i grunne elver.

Til bruk pÄ fjorden ville jeg sett etter kano med god lastekapasitet og «shallow arch» bunn for Ä vÊre roligere i bÞlger. West system har Old Town kanoer med slik skrogform, og jeg har sett andre forhandlere i Norge ogsÄ pÄ slike kanoer. I plast veier disse i omrÄdet 40 kilo.

Det kan vÊre mye Ä spare pÄ Ä kjÞpe brukt, selv om kjÞreturen kan vÊre ganske lang..

Skrevet

Da virker det som old town kano er det mest optimale for meg. Ser at prisen pÄ hasle er veldig fristende, men hvis den har lavt fribord Ä kan ta inn vann med litt bÞlger er ikke det optimalt. Vet du om det er merkbar forskjell nÄr det kommer til hastighet pÄ kanoer ? Eks 4.7 meter mot 5.3 meter? (Med samme bredde)

Takk for godt svar :)

Skrevet

I teorien er det vel ikke stor forskjell i lav fart i de lengdene, men helst nÄr vi snakker hÞyere hastigheter.

NÄr det er sagt, jeg er ikke ekspert pÄ kanoer selv om jeg har satt meg litt inn i det, sÄ vent Ä se om du fÄr noe flere svar ogsÄ :)

I mellomtiden kan jeg anbefale Ä lÄne "Kanoboka" pÄ biblioteket. Den gir deg kanskje svar pÄ veldig mye av det du lurer pÄ med valg av kano :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.