Gå til innhold
h-e-i

Oppblåsbar kajakk, er det noen greit

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en kajakk som jeg skal primært bruke når jeg skal på fisketur,

men en kose tur i nye og ne uten stang blir det også.

Jeg har sett litt på denne Skjult lenke - logg inn for å se den

Dette er en 2 manns kajakk De mener det ikke er egnet for 2 voksne men

en voksen og et barn eller en voksen.

Er dette noen greie produkter eller er det veldig mye bedre men en "sit on top"

eller vanlig stiv kajakk til mitt bruk? Skal brukes både i ferskvann og sjø.

I "sit on top" kajakk hvordan kler man seg i slike farkoster når det er mindre enn 18 grader

i vannet?

Håper noen kommer med argumenter for og imot.

Ikke lett å velge i dag da det er så mye som virker bra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du må definere litt nærmere hva du egentlig skal bruke den til... Skal du på fisketur og noen få koseturer, så er det kanskje like greit med en kano..? Vanlige kajakker har ikke så mange gode plasser å gjøre av fangsten.

Når det gjelder oppblåsbar kajakk, så kan det sikkert være morsomt i situasjoner som på bildet i linken din. Nedover elvestrømmen har det ikke så mye å si om båten er "treg" (en slik båt har ikke særlig gode fartsegenskaper). Oppblåsbare kajakker er heller ikke særlig retningsstabile, i alle fall ikke de jeg har sett. Men det er genialt enkelt da, hvis du bare skal krysse et vann for å gå tur på den andre siden. Og du kan pakke den sammen, både i bilen og i boden. Men oppblådbart er ikke helt ideelt med tanke på fiskekroker og skarpe fiskekniver...

Så mitt råd er at du vurderer en solid kano til den bruken du beskriver (glassfiber, plast, aluminium, mm.). Skal du på litt lengre padleturer bør du vurdere havkajakk. Jeg er generelt skeptisk til oppblåsbar kajakk, hvis du skal padle mer enn noen 100 meter...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svaret.

Jeg hadde tenkt til å bruke den til å forflytte meg fra fiskeplass til fiskeplass.

Hadde ikke tenkt til å fiske mest direkte fra den men det kommer nok til å skje det også.

En dag innimellom kommer jeg nok til å ta meg en tur bare for kosens skyll uten stangen,

se hvordan det står til her i sjærgården. Eller en tur innover i landet

å se hvordan det står til med fisken i noen lokale vann.

Kano er desverre ikke noe jeg kunne ha tenkt meg.

Det jeg liker med denne typen farkost er at den tar liten plass når den ikke brukes og

at den kan bli med på ferie sammen med familien. I tillegg koster de ikke så mye

Ellers har jeg sett litt på pakke 1 Skjult lenke - logg inn for å se den

Er slike kajakker ubrukelig til å nyte en søndagen i ro å make blandt holmer og skjær?

Kom gjerne med flere for og motfårestillinger. Kansje noen har noen andre tips også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg kjøpt denne etter eg såg den i bruk. Såg den først, men tenkte det var noke drit.

Men har brukt den ein del i sommer, er overasket av retningsstabilitet veltestabilitet og Kor mykje den tåler. Og prisen!313885B_X_2006-02-02_131936_648.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Lars Verket
      Hei alle sammen,
      I 2007/08 laget jeg to bøker til Aust- og Vest-Agder. Den ene har vært utsolgt i flere år, og den andre (Aust) har jeg heller ikke mange igjen av. Derfor har jeg nå tastet inn alle waypoints fra bøkene og gjort de fritt tilgjengelig på google-map: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Hvis noen av dere er i dette området, så setter jeg stor pris på tilbakemeldinger. Dataene er som sagt over 10 år gamle, og jeg ser for meg at ganske mye kan ha skjedd. Tilgroing av leirplass, nye opparbeidede leirplasser og ikke minst endring av P-betingelser (her er jeg redd det ikke dukker opp så mange flere, men at det er en knappere og knappere ressurs).
      Padleled er i ferd med å bli like aktuelt som kyststi, og det skjer mye på dette området. Her er det Vestfold fylke som ligger i tet.
    • Av Marius Engelsen
      At det går an å være så heldig når anlednigen først byr seg !  

Lyst å være med på en helgetur i perfekt padlevær i Nordhordaland/Lindås området?   (Filmen er 4 1/2 minutt).   "Helgetur med telt og kajakk i April. Fredag: Padlet fra Lindås kai til Årvika (knapt 20 km)
      Lørdag: Padlet fra Årvika, til Vallevik via Grunnesundet og nordre del av Alverstraumen (vel 30 km)
      Søndag: Tilbake til Lindås Kai via Kalvsundet mellom Lygra og Stongi (ca. 20 km).
      Vi hadde tilnærmet vindstille vær hele turen, jevnt 10 grader, og bare litt lett regn på Lørdags ettermiddag og kveld. Sol på søndagen, bedre padlevær finnes ikke!
      Takk for at dere ser på. Setter pris på om dere klikker på "tommel opp", abonnèr hvis dere vil se mer! :)"
      Følg meg på instagram og youtube om du har lyst  
      - https://www.instagram.com/mariusengelsen/
      - https://www.youtube.com/channel/UCzGclDOCnt6rCCQ7_ijRnQQ/

• Av Marius Engelsen
      (Har du sett kalenderbidraget mitt 23.12.2018, så er dette samme videoen.)
      Siden dette ikke ble en hvit jul, og noe skiføre å skryte av (enda): Litt padling i blåtimen en desemberdag. Padling gjennom isen og mye sjøfugl!
      Stort bedre padleforhold i desember er ikke mulig å få!

• Av Marius Engelsen
      En kald og nydelig novemberdag på sjøen, oppdagelsesferd over Hjeltefjorden. Litt lunch på den gamle trofaste primusen, og noen rull på slutten :)
      På kanalen min ligger en lengre versjon av denne videoen
    • Av SkogLinås.
      Tenkte å gå til anskaffelse av en kano i sommer. En ally 16,5 er perfekt da vi vil ha en sammenleggbar. Dvs, den er perfekt på dagsturer. Vi er to voksne og to barn. På overnattingsturer blir det for trangt, da har vi jo baggasje og bikkje i tillegg.

Vi vil ikke gå opp til en 18, da vi ønsker den skal være enkel å bruke for kun to personer også. 

Tanken min er at vi kan ha enten en oppblåsbar kajakk eller en packraft i tillegg, så de gangene vi skal på overnattingstur, kan enten en eller to unger padle den oppblåsbare.

Noen tips til hva vi kan velge som ekstrafartøy? Helst noe med en snill pris.

-Felicia
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.