Gå til innhold
  • Bli medlem

Lofoten, Evenes, Narvik


coni

Anbefalte innlegg

Annonse

Regner med at du har sjekket ut linken som Ørjan la inn. Mange fine turer der.

Skal du gå fra Narvik, så rekker du kanskje en rundtur over alle "byfjella" på en dag. Begynner med Tøttadalen og Rombakstøtta, videre til Beisfjordtøtta og tilbake over en morsom topp med samisk navn, Moskocohkka, til Linken via 3. toppen (Aidarascohkka). Mye morsom klyving på Moskocohkka hvis du forsøker å følge eggen, og tildels klatring opp på 3. toppen (kan gjøres om til klyving ved å trekke litt mot venstre fra eggen). Følger du eggen rett på Rombakstøtta får du klatring også der. Jeg har gått det meste av turen, men mangler ruta direkte fra Rombakstøtta mot Beisfjordtøtta (vi gikk direkte mot Beisfjordtøtta fra Tøttadalen). Hele området ligger på kartet "1431 IV Narvik".

Om du har bil der oppe rekker du lengre. Dronninga er et naturlig mål, men det finnes også mer spennede alternativer. Du kan prøve deg på Novatind, en fantastisk pigg som du garantert legger merke til på veien mellom Evenes og Narvik. Min drømmetopp, dvs. en topp som jeg drømmer om, men sikkert aldri kommer meg opp på... Bodde i Narvik ca. 2 år, og så den hver dag da jeg dro fra gardinene. Har hørt at der skal være mye løst fjell borti der.

I samme område ligger også Revtind, med alle reveørene. Dit vil jeg også en dag...

Håper du har fått noen brukbare tips, og legg gjerne ut både tekst og bilder når du har vært der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne linken ligger det bilder fra Skjomen fjorden.

http://www.ryggsekk.net/turer/skjomen-8okt05/skjomen.htm

Lappviktinden, innerst i Skjomen er et fint fjell (mange bilder på linken).

Et annet kjent er SKjomentinden (Den sovende dronninga), rett sør for Narvik.

(se bilde på samme link).

Flere fjell er avbildet på link:

http://www.ryggsekk.net/turer/stortinden-22apr06/stortinden.htm

Boka "Topptur" " http://www.topptur.nu " er kjempebra, selv om den beskriver vinterturer i området.

Hilsen Jan Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hej!

Tänkte ta med grabbarna 13 och 17 år upp på Rombakstøtta

och sedan gå till Linken för att tra frun och dottern.

Är det en fin tur, hur lång tid cirka?

För tufft för grabbarna?

Om man kommer med tåg från Sverige, var ska man hoppa av då?

Vänliga Hälsningar

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til sirena:

Bli med toget helt til Narvik stasjon.

Turen opp til Rombakstøtta er relativt grei. Litt klyving på slutten, men ikke noe vanskelig. Har selv gått til topps med bl.a. ei 9 år gammel jente med i følget, og det eneste hun sutret over var at mora hennes gikk for sakte. :D

Hvis jeg forstår deg riktig så vil du gå direkte fra Tøtta til Linken. Denne biten har jeg ikke gått selv, men jeg vil tro at hvis "grabbarna" ikke er i veldig dårlig form så skal det også gå helt greit. Noe tidsmessig estimat kan jeg dog ikke gi, men vi snakker om relativt ulendt terreng, så dere vil nok trenge litt mer tid enn kartet gir inntrykk av.

Fra der veien stopper, opp til toppen og ned igjen brukte jeg selv 5 timer og 15 minutter, inkludert en halvtimes pause på toppen. Jeg er fjellvant, men har ikke spesielt god kondis.

Hvis en skal gå helt nede fra byen, er det vel realistisk å regne med en halvtime ekstra hver vei.

Turen opp til Tøtta er for øvrig en flott tur som virkelig anbefales. Fantastisk utsikt over mesteparten av Ofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.