Gå til innhold
  • Bli medlem

Halti, Kebnekaise og Galdhøpiggen


liatro

Anbefalte innlegg

ble besteget på 3 helger, 6, 12 og 19 august. Kjempeflott vær på alle 3 turene. Halti (Finlands høyeste fjell, 1325moh) ble besteget fra Kåfjord i Nord-Troms. Halti ligger helt på grensen til Norge. Turen tok 3,5 timer tur/retur

Kebnekaise (Sveriges høyeste fjell, 2111moh) tok utgangspunkt fra Nikkaluokta (vest for Kiruna). Her er det en marsj på 19 km opp til fjellstasjonen. Selve toppen ble tatt dagen etter og tok 9 timer fra fjellstasjonen og tilbake igjen (vestre trasee).

Så var det Galdhøpiggen i dag.. turen tok utgangspunkt fra Spiterstulen i flott vær! Turen opp tok 2,5 timer, mens nedturen tok 2 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal legge ut noen bilder fra turene her inn.

Turen opp til Halti var litt interessant. Jeg gikk først opp på en topp i Norge på 1365 moh for deretter ned til Halti på 1325 moh:-) Gangtiden mellom disse 2 "toppene" er ca 20 minutter.

Området er veldig flott på vinterstid, og man kan legge turen nordover motReisadalen eller sørover til Kilpisjärvi/skibotndalen og videre mot Dividalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan står det til på Kebnekaise nå ?

Er sydtoppen smeltet så mye ned at nordtoppen er høyest nå, eller holder denne snø/is-pyramiden noen år til ? Sydtoppen var vel bare blåis såpass sent på sommeren.

Og hvordan så det ut i den nye og gamle toppstugan ?

Da jeg var der i 2002 var den nye ikke noe sted å være, full av søppel, men vi benyttet den gamle til overnatting, dårlige greier det også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Halti:

Når man tar av fra E6 innerst i Kåfjord (Birtavarre) følger man en fullt kjørbar fjellvei inn til vannet Guolasjàvri (13 km). Videre kan man kjøre på dårligere vei (anbefaler større bil) langs vannet (7 km). Turen startet herfra og tok 2 timer opp til Halti. Jeg valgte traseen til venstre og gikk via toppen (Ràisduottarhàldi) på norsk side før jeg gikk ned til Finlands høyeste fjell.

Ang. Kebnekaise:

Sydtoppen (Sukkertoppen) var helt fin. Snøen var porøs og det var ingen problem å komme seg til topps. Det hadde nok vært verre hvis temp hadde vært lavere... Sydtoppen er fremdeles høyeste punkt, men ved mer snøsmelting overtar Nordtoppen 1. plassen. Det er fullt mulig å gå fra Sydtoppen til Nordtoppen men KREVER stegjern og øks!!

Toppstugane var som i 2002.. full av søppel og lite trivelig...

post-1847-133474432598_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.