Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane maraton. Alle ti 2000 meters toppene på under 24 timer


okjakt

Anbefalte innlegg

Rondane rundt på under 24 timer.

21. juli 2006 kl. 06.30 til 22. juli 2006 kl. 05.15.

Pål, Hans Christian og meg selv hadde bestemt oss for å gå alle ti 2000 meters toppene i Rondane på under 24 timer. Sånn ca vil det si 5 mil og 5000 høgdemeter.

Vi møttes på Spranget og sov i telt der til kl 04.30 fredag morgen. Vi spiste en solid frokost bestående av egg og flesk, før vi syklet til Rondvassbu. Kl. 06.30 gikk vi fra Rondvassbu til Steet (passet mellom Storsmeden og Trolltinden) hvor vi la igjen sekkene, før vi besteg Trolltinden (2018 )(tidligere Sagtinden). Der returnerte vi og gikk tilbake til Steet,- tok med sekkene og gikk opp på Storsmeden (2016). Derfra fulgte vi eggen over til Veslesmeden (2015). Herfra gikk vi rett ut mot Digerronden (2016) og besteg denne enorme steinrøyse i sterk varme! Videre fortsette vi ryggen mot Midtronden (2060), Midtronden Øst (2024), og Høgronden (2115). Turen herfra og ned til Langglupdalen er tung på grunn av mye stein, og beina får kjørt seg! I Langglupdalen tok vi en lang pause (60 min).

Her spiste vi rundens eneste varme måltid – drytech/Real turmat. Annen føde på turen var brødskiver med meierismør og diverse pålegg, samt sjokolade og kjeks. Ettersom det var veldig varmt måtte vi passe på å få i oss nok drikke. Til sammen drakk jeg 12 liter vann, hvorav 6 liter var tilsatt XL1. Mat og drikke var tilstrekkelig. Ellers kan det nevnes at vi hadde stive fjellsko som vi brukte mest, men varierte med joggesko for å myke opp føttene innimellom de verste steinrøysene.

Fra Langglupdalen gikk vi 900 høgdemeter opp til Rondslottet (2178), da var det akkurat blitt midnatt og vi tok en kort pause før vi gikk til den niende toppen på lista som er Vinjeronden (2044). Derfra gikk vi i rett linje opp til den tiende og siste toppen Storronden (2138). Herfra og ned til Rondvassbu brukte vi lang tid fordi beina var møre, og kroppen tynt til det ytterste. Kl. 05.15 var vi igjen nede ved syklene, og runden var avsluttet. 22 timer og 45 minutt.

Noen få dager etter at vi kom i "mål" leste jeg om Lars Berger som hadde tatt hele turen på 14,5 timer. Det er imponerende. Men når sant skal sies så er yrke hans og trene, så da er det vel på sin plass han utdanker en gjeng "kaffe, snus og bålfyrere".

Takk for en artig, men slitsom tur!

Ole Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn
Er det flere her som har tatt turen?

Hva slags erfaringer gjorde dere?

Jeg veit Knut Stabell raste avgårde over alle toppene på 12-13 timer....

Jeg gikk Veslesmeden:

http://www.krovoll.net/images/NEW/Veslesmed.jpg

den 26. og synes den var frisk nok,

men, men det ble en fin og koselig 8 timers tur /12,7 km med mye fotografering, endel mat og en ørliten dupp oppi Rondehalsen

Man raser ikke, man tar tiden til hjelp i fjellet :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på noen av toppene, men terrenget frister meg ikke så mye, her er for mye steinrøys. Skal man gå lange toppturer foretrekker jeg heller å starte ved sjøen og gå en enkelt-topp etter sea-to-summit-prinsippet. Det er noe eget ved å gå gjennom mange klimasoner. Steinrøys opp og ned mange ganger er for spesielt interesserte. Skåla i Stryn er en kremtur i Norge med variert terreng og en helt spesiell hytte på toppen. Ellers har jeg gått Teide fra havnivå og opp på 9.45 timer, 3718 høydemeter opp, ca 30 km. Men jeg gikk ikke helt ned igjen, stoppet på ca. 2100 meter. Fuji i Japan(3776 moh) er også mulig å gå til topps på en dag fra havnivå, men jeg var særdeles uheldig med været og gikk ikke til topps før dag 2, men da gikk jeg til gjengjeld helt ned igjen til lavlandet, ca 100 moh. Jeg vil anbefale Teide-turen, det er en flott naturopplevelse, Fuji er mere sært, og litt langt å reise. Men billige pakketurer til Tenerife kan man jo lett få tak i.

Her er min turrapport fra Teide hentet fra www.wwv.no :

I påsken 2004 var det duket for noe jeg aldri har vært med på før - pakketur til syden. Målet var Tenerife, og en hel uke blir jo kjedelig på stranda, så det ble en tur til Teide. Etter en tur til Santa Cruz for å få de nødvendige papirer for topptur startet dagen med en lang busstur fra Los Christianos, rundt hele øya til Playa del socorro på nordsiden av Tenerife. Herfra startet vandringen oppover mot Teide. Jeg startet på stranda, fulgte vei opp til hovedveien, under denne og tok deretter av en stikkvei oppover en dal. Her gikk jeg mellom bananplantasjene. Veien ble smalere, endte i en sti som ble mindre og mindre, og til slutt måtte jeg sloss meg gjennom noe bjørnebærkratt noen meter før jeg kom opp til et hus i enden av en vei. Her krabbet jeg inn i bakgården, forsvant fort ut på veien til akkompagnement av en illsint bikkje og fulgte denne veien videre oppover. Etter dårlige erfaringer med kratt valgte jeg å ta til venstre på toppen av denne veien, skulle heller tatt til høyre og fulgt sti direkte opp til hovedveien langt oppe i lia. Det ble et par kilometer ekstra pga dette. Stien som gikk direkte opp til veien fant jeg igjen, denne så grei ut. Vandret langs bilvei i bratt terreng, men på tilnærmet flat vei siste stykket. Fra utsiktspunktet på veien(ca 500 moh) gikk turen oppover langs en rygg, først gjennom jordbruksland med potet-dyrkning med smal bilvei. Så et langt stykke langs traktorvei gjennom furuskog, stor tømmerdrift her oppe. Mange småveier til høyre og venstre, jeg holdt meg mest mulig oppe på åsryggen hele veien. Skogen strakk seg opp til nærmere 2000 meter. Kraterkanten på 2100 meter ble nådd etter 4,5 timer med sterk stigning hele veien, her er et lite kapell. Derfra bratt ned i det store krateret, og en lang ørkenvandring frem til Montana Blanca, der jeg møtte hovedstien. Gjennom det flate ørkenpartiet var det enkelte varder, men kronglet litt i litt buskas iblant. Opp til Montana Blanca går en nedlagt vei i slyng oppover, her er mulighet for å kutte noen svinger. Herfra er det jevt bratt opp mot toppen, men stien er vel tilpasset i terrenget og det er greit å gå. Altavista, fjellhytten ble passert, herfra og opp var det enkelte snøklatter. Et stykke lenger opp møtte jeg panorama-tråkket, fulgte det frem til toppen av taubanen, derfra rett opp til det lille toppkrateret. Etter 9 timer og tre kvarters vandring stod jeg på toppen, deretter bar det ned til Altavista, der kun nødkvarteret var åpent for overnatting. IKKE vann på hytta, men en seng og noen ulltepper reddet natten. Det siste stykket ned til hytta gikk meget sakte, tok den siste pausen bare 100 meter før hytta. Sliten er ikke riktig ordet, utmattet passer bedre, vesentlig pga av vannmangel. Tidlig neste morgen ruslet jeg ned til bunnen av taubanen og møtte resten av familien, som ble med opp på toppen på den late måten. Jeg gikk hele veien fra sjøen og opp uten forsyninger underveis, men jeg har lest om folk som har tatt denne bestigningen på ca. 6 timer i lett utstyr. Se http://www.teideascension.tk/ der det også finnes kart og bilder fra ruten. Kartet som finnes her er godt nok for å navigere seg frem. Turen anbefales for den som vil teste seg selv litt, det er en god dagsetappe. Skulle jeg komme med en anbefaling for andre må det være : Ta med godt med drikke, minst 5 liter, det finnes ikke vann underveis. Joggesko vil lette turen, fjellstøvler var ikke nødvendig. Fin natur, med unntak av de første 500 høydemeterne er man ute i fri natur på god sti eller traktorvei. Taubanen opp til toppen ser man ikke før man er nesten oppe.

Vil til slutt legge til at siden http://www.teideascension.tk/ har fått mange oppdateringer i det siste, med gode rutebeskrivelser, det er funnet en betydelig bedre rute i starten ser det ut for. God tur til deg som ikke bare vil ligge på stranda på sydentur!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Jeg og to kompiser gjennomførte denne turen for 5 år siden. Vi gikk toppene i en litt annen rekkefølge i starten (Veslesmeden, Storsmeden, Sagtinden), før vi gikk ned og opp igjen ura opp på Digerronden. Vi brukte 21 timer inkl. pauser, gåing hele vegen.

Hele turen kan du lese mer om her: http://www.ifriluft.net/content/view/95/30/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi var 4 stykker som gjorde ett forsøk i 1999. Desverre så ble været rett sagt uggent fra midnatt, med sludd og underkjølt regn. Tynnkledd, i bare joggesko og med "noe" vanskelig orientering så så sklei vi rundt på steinene uten at vi helt hadde kontroll på hvor vi var. Det hele ble litt for hasardiøst, så vi droppet Storronden, og kom ned igjen på rundt 23 timer.

Nå viste det seg i etterkant (GPS logg) at vi bare hadde vært på en fortopp til en av de bakre (manglet 200 meter). Så vi døpte om hele turen til Upper 8,5, var såre fornøyde med oss selv og kommer sannsynligvis aldri til å prøve dette igjen.

Skal turen gåes anbefales staver, bra lykter, GPS, sommerstart og mellomstive sko.

Under turen husker jeg godt at jeg tenkte : "Jøss, 12 timer og nesten ikke sliten". Men så kom natta og styggværet.....I mål: "Jøss, åssen er det mulig å bli så sliten ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Hva kart bruker dere for Rondane? Må en ev. bruke flere?

Ser at Ugland IT har et kart over Rondane Nord i 1:50 000.. Men dette dekker vel ikke hele turen..

Kartet 1718 I "Rondane" fra kartverket dekker alle ti toppene over 2K og er i 1:50 000 format. Passer fint for denne turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bravo Ole Kristian!

Det lyder som en fin tur, det må være en god følelse å kunne gjennomføre alle toppene som planlagt!

Jeg er enig i at det ikke er noe poeng å sammenligne seg med Lars Berger. For vanlige folk må 24 timer være et greit mål. Å skulle konkurrere om å gjøre det hele særlig mye fortere ser jeg ikke som noe poeng. Man kan selvsagt redusere på pauser mm, og kanskje utsette seg selv for mer risiko ved å svime rundt, men det er ikke noe poeng. Det skal jo være en turopplevelse og ikke bare en utholdenhetsøvelse?

Kan du si noe mer om veivalgene? Jeg har sett på kartet og synes det ser ut til at dere har gjort gode valg. Ville du i ettertid gjort noe anderledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartet 1718 I "Rondane" fra kartverket dekker alle ti toppene over 2K og er i 1:50 000 format. Passer fint for denne turen.

Tusen takk jarmol! Er forresten dette kartet mulig å bestille på nettet? Jeg finner ikke noe, og ser ikke ut som om statens kartverk har noe ordning ala en nettbutikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk jarmol! Er forresten dette kartet mulig å bestille på nettet? Jeg finner ikke noe, og ser ikke ut som om statens kartverk har noe ordning ala en nettbutikk..

Ser de har det i utvalget sitt hos Nomaden:

http://www.nomaden.no/main/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=16057&category_id=12&back_list=1&option=com_phpshop&Itemid=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.