Gå til innhold
  • Bli medlem

Fri ferdsel på elver?


Anbefalte innlegg

Flott du spurte om dette! Laksen er freda her ja og har vore det i ca 20 år - og har fortsatt ingen indikasjon på at den ikkje blir det ei stund til. Her har elveeigarane ein jobb å gjere mht kultivering som t.d. settefiskanlegg m.m., som dei har gjort i naboelva (Fortunselva) med bra resultat. Laksen og sjøaure går opp til der bilvegen sluttar og der me byrjar raftinga.

Dersom du satsar på fluge håpar eg du har mange fluger å ta av pga mykje skog langs elva!! Her ser du ein fordel med litt skogrydding òg 8) Fluge kan du bruke nederst i elva, men der er det tettast med fiskararar òg.

Fjellaure er einerådande alle plassar utenom dette området. Var sjølv med å bar settefisk ut i tjørner, elv og vatn for eindel år sidan. Den er ikkje den vanlege brune fjellauren men liknar meir på sjøaure... den har svært bra størrelse no og det er mange gode vatn i nærleiken.

Skitt fiske

Da skjønner jeg det slik at raftinga begynner nedenfor der jeg starter fisket dersom jeg bare går etter innlandsørret, slik at jeg slipper å hale på land, kakke og bløgge raftere :lol: ?

Ser jo poenget ditt med skog langs elva som et problem i forhold til fluefiske. Det er derfor jeg spør om vadeforhold - hvis elva har grunne og relativt stilleflytender partier så man kan vade et stykke ut og dermed unngå å sette flua i vegetasjon i bakslengen, gjør det jo ikke noe om det er trær langs elva. Men dette er kanskje ei typisk litt stri vestlandselv med storsteinet og ujevn bunn der du plutselig mister fotfeste eller tråkker ned i et dypt hull?

Det er selvsagt mulig å rullekaste for å unngå vegetasjon, men jeg er ikke så bra på dette at jeg når like langt som med overhåndskast - på den annen side er det kanskje ikke nødvendig å kaste så langt hvis elva ikke er særlig bred.

Generelt, mht rydding av vegetasjon langs elva, så hevder jeg fortsatt at å snauhogge lauvttre-vegetasjonen langs et vassdrag er et uheldig inngrep pga av forhold jeg har beskrevet tidligere (selv om det vil medføre bedre tilgjengelighet for meg og andre fluefiskere).

At man derimot på noen relativt få egnede steder tynner ut noen meter langs bredden for å bedre tilgjengeligheten, vil være til å leve med (både for folk og fisk). Men man MÅ IKKE snauhogge langs elva - det vil være et uheldig inngrep i et økosystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Først snauhoggast og etterpå sprøyte med ufortynna roundup. Då vert det så fin så. Det er bare tull at dette påvirker økosystemet akkurat her! :lol:8) - til info er det endå meir krattskog langs elva lenger framme. Ved Bølifossen og framover er det bra. Ein kamerat fekk ein rugg på 1,5 kilo på mark der i sommar og fleire fine ruggar ved Dalen. Såg nesten ut som smålaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen og sjøaure går opp til der bilvegen sluttar og der me byrjar raftinga.

Dette beroliget mitt sinn. Jeg så for meg gravemaskiner oppover stien. Det er jo ovenfor der veien slutter at Mørkridsdalen virkelig er flott. Men jeg stusset over at det kunne drives med rafting i de voldsomme strykene der. Hva dere gjør nede i kulturlandskapet blir vel mer deres egen sak.

For øvrig hadde Stuttjukken et reflektert innlegg. Vedlikehold av stier i slike områder er jo i alles interesse. Det er jo stiene i skogsterreng som gjør området tilgjengelig. Uten sti inn Mørkridsdalen ville det ikke bli mange som fant veien dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først snauhoggast og etterpå sprøyte med ufortynna roundup. Då vert det så fin så. Det er bare tull at dette påvirker økosystemet akkurat her! :wink::) - til info er det endå meir krattskog langs elva lenger framme. Ved Bølifossen og framover er det bra. Ein kamerat fekk ein rugg på 1,5 kilo på mark der i sommar og fleire fine ruggar ved Dalen. Såg nesten ut som smålaks.

Jeg går ut fra at første del av ovenstående innlegg er humoristisk ment :) slik at det bare er snakk om stedvis uttynning, og det kan man (og fisken) leve med.

Men du oppklarer ikke min usikkerhet vedr hvorvidt elva innover dalen (fra raftestartsted og oppover) bare er strie stryk, eller om det også her varierer mellom rolige og strie partier med muligheter for å vade ut uten overhengende fare for å bli tatt av strømmen og havne i fjorden (eller med hodet ned i en bakevje). Kan du si noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du oppklarer ikke min usikkerhet vedr hvorvidt elva innover dalen (fra raftestartsted og oppover) bare er strie stryk, eller om det også her varierer mellom rolige og strie partier med muligheter for å vade ut uten overhengende fare for å bli tatt av strømmen og havne i fjorden (eller med hodet ned i en bakevje). Kan du si noe om dette?

Skjolden Rafting kan sikkert gi mer detaljerte opplysninger, men det er flere rolige partier av elva hvor dalbunnen vider seg ut som f eks ved setervollene Dulsete og Dalen. Ellers har jeg sett fiskere få fisk i det lille vannet hvor stien forlater elva og følger et lite dalsøkk øst for hoveddalføret. Dette er ganske kort ovenfor der veien slutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg går ut fra at første del av ovenstående innlegg er humoristisk ment :D slik at det bare er snakk om stedvis uttynning, og det kan man (og fisken) leve med.

Men du oppklarer ikke min usikkerhet vedr hvorvidt elva innover dalen (fra raftestartsted og oppover) bare er strie stryk, eller om det også her varierer mellom rolige og strie partier med muligheter for å vade ut uten overhengende fare for å bli tatt av strømmen og havne i fjorden (eller med hodet ned i en bakevje). Kan du si noe om dette?

Ja eg kan nok med sikkerheit sei at eg er vel den som er mest kjent i dalføret det er snakk om som er på dette forumet.

Er fødd og oppvaksen på Mørkrid, og var på jakt og fiske her heile året.

Eg publiserte ein ny nettstad før påske som har mykje info... laga i den forbindelse eit lite kart over nedre del av dalen... det finn du her (klikk på bilder):'

http://www.skjolden.com/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har hatt en dårlig erfaring med fiskere i Sandvikselven i Bærum. Vi var to stykker som padlet rolig oppover elva forbi Lefdal elektomarked. Der fikk vi bryskt beskjed om å pelle oss avgårde av to iltre fluefiskere, ellers skulle de komme ut og velte kanoen. De var såpass truende at vi valgte å følge oppfordringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.