Gå til innhold
  • Bli medlem

Romsdalstindene


IS

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket litt på sidene til Norsk Fjellfestival og fikk veldig lyst til å prøve å bli Fjellkonge/dronning. I såfall må en bestige Store Vengeting, Store Trolltind, Kvanndalstind, Juratind, Kongen, Romsdalshorn og Dronninga. Er det noen som har erfaring fra disse fjellene i Romsdalen? Hvordan er disse turene? Jeg går en del i fjellet men har ingen erfaring når det gjelder breer og fjellklatring. Er det noen av disse toppene man kan gå opp på på egenhånd uten noen risiko? Jeg har lyst t il å starte med de toppene jeg kan gå på alene, så får jeg heller bli med på arrangert tur med fører på de toppene som er mer krevende.

Kom gjerne med tips ang disse toppene! Eller vet dere om noen steder på nettet det er beskrevet turrute for disse toppene. Eller noen bøker???

Og så skulle jeg vært på Glittertind. Hvordan er det å gå fra Glitterheim? Er det en grei tur på egenhånd, eller går man på isbre på samme måten som på Galdhøpiggen? Er Glittertind snødekt på denne tiden av året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Og så skulle jeg vært på Glittertind. Hvordan er det å gå fra Glitterheim? Er det en grei tur på egenhånd, eller går man på isbre på samme måten som på Galdhøpiggen? Er Glittertind snødekt på denne tiden av året?

Veldig greit. Stien passerer delvis på isbre og ganske nær en sprekk, men det er for øvrig helt kurant. "Ingen" går i tau der. Men når snøen smelter (sensommer m.m.) kommer gjerne isen frem i dagen opp mot toppskavlen og det kan være litt ekkelt å gå den siste biten uten stegjern, brodder, isøks e.l. Men når snøen ligger hele veien til topps trenger man ikke tau selv om man går på en snøbre.

For øvrig trenger man ikke å gå på isbre til Galdhøpiggen om man starter på Spiterstulen. Det er litt lenger, men isbrefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner kun til Hornet,hvor selv normalveien er utsatt,andre ruter er ren klatring.Bispen og Kongen er er bratte,men greie ifra bandet dem imellom.Grei anmarsj fra toppen av Trollstigen.

Du får vel mer utfyllende svar etterhvert om både disse og de andre målene skulle jeg tro.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gå risikofritt, alene på Store Vengeting, Kvanndalstind, Juratind og Romsdalshorn. I større eller mindre grad er det utsatt klyving (II til III) på disse turene og folk bruker vanligvis tau på passasjer. Juratind er vel den enkleste, men hvis du faller på det siste opptaket til toppen faller du veeeldig langt. Når det er sagt er det ikke uvanlig å gå uten tau på disse toppene, men da du bør vite hva du driver med. De andre toppene du nevner skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit med litt grundige planlegging før du drar på disse toppene, skaff deg skikkelig kart over området.

En bok som beskriver mange av disse fjellene grundig er: Klatring i Romsdalen, av Anne Grete Nebell og Bjarte Bø.

Ellers ser det ut som du har fått de mest nyttige linkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Hva men synes er lette eller vanskelig er individuelt, derfor blir vel også hva man betegner som risiko fritt også individulet.

Jeg har også gått litt i Fjellet og er fra Romsdalen jeg vil beskrive disse toppene slik.

Kongen er enkel å nå man går opp fra trollstigen opp til bispevannet og så klyver man opp ryggen enten til venste eller til høyre.

Dronninga er kansje litt vanskeligere lettest er vel å gå fra innfjorden man kan her ta med seg Karitind på vegen. Her er det greit å treffe riktig renne og i noen lunde ritkig høyde gjør man det så går det greit.

Normal vegen til Store Vengetind er lett når det et tørt.

Store Trolltind nås også enkelt ved å følge stien fra trollstigne via bruraskaret.

Juratind heller ikke serlig vanskelig bortsett fra det siste 20 meterne. Tau til rappell for nedstigning kan være greit.

For å komme til Kvanndalstind må man over en bre før man begynner på klyvingen/klatringen her bør tau brukes. Klattringen er ikke vanskelig.

Romsdalshorn er et klatrefjell og man må kunne å klatre for å bestige dette trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.