Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane i juli


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Mor å jeg skal til Syden i sommer, sånn ca. olsok, eller slutten av juli.

I den forbindelse vil mor bli alene ved/omkring Rondvassbu, dog mobil med bil, og jeg trenger tips.

Hvilke 2-3 fine høyreiset Rondetopper, normal stigning uten fare for klyving å høydeskrekk vil du anbefale meg i disse 2 dagene ?

Ellers planlegger mor å jeg 2 Syden turer til:

1) Spiterstulen i august - Galdhø og Glitre på 2-3 dager

3) Femund å Sølen ca 11.sept (pga myggen)

Opplegget blir det samme men toppene er her faste :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Fjellfinn
Veslesmeden er den enkleste av dem alle. Høgronden og Storronden er vel ganske greie for de fleste.

Da har jeg bestemt meg og drar med mor i neste uke, ca 18, juli, base en plass i nærheten av Rondvassbu, et hotell i nærheten så bil / sykkel inn til Rondvassbu

Jeg satser på å komme til topps på Storronden 2138 moh i år.

Med tanke på at jeg møtte bergveggen voldsomt oppi Sylan i fjor:

http://www.krovoll.net/Storsylen/slides/P13.html

og måtte snu ned der, så anser jeg Vinjeronden -- Rondslottet som uaktuell, kotene er jo klemt ihop, jeg vil ikke risikere ødelagt Rondetur ved å møte veggen et sted under Vinjeronden.

Så må jeg ha en topp til - på "vestsida"

Veslesmeden? Bandet over og vestover fra høyde 1871 ser for luftig ut for meg! Hvis jeg tar dette på dag 2, så kan det evt.gå bra å møte veggen på 1871, men er det mye folk som danser bortover egga, så blir det leit uansett å sitte igjen på 1871 toppen :roll:

Da er det vel ikke flere lette på denne sida, får prøve Høgronden et annet år fra Dørålseter.

Det som kunne vært utrolig interessant er å få sammenligning med mine kjære Trollheimsfjell, f.eks. hvordan er Vinjeronden i forhold til Sula, hvordan er Storronden i forhold til Kråkvasstind? Ikke gangtid/stein /ur - det tåles - men luftighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggen fra 1871 er bred som en motorvej og ganske slak. Den går brat ned på nordsiden og mindre brat på sydsiden. Eggen er veldigt letgået. Enn kammerat og jeg gik den på ski i starten af april i år, og vi er ikke særligt gode skiløbere. Op den sidste kneiken op til toppen af Veslesmeden tog vi skiene af og gik i omtrent 1 m dyb nysne. Du trenger ikke være bekymret overhovedet over den egg!

Lars M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Eggen fra 1871 er bred som en motorvej og ganske slak. Den går brat ned på nordsiden og mindre brat på sydsiden. Eggen er veldigt letgået. Enn kammerat og jeg gik den på ski i starten af april i år, og vi er ikke særligt gode skiløbere. Op den sidste kneiken op til toppen af Veslesmeden tog vi skiene af og gik i omtrent 1 m dyb nysne. Du trenger ikke være bekymret overhovedet over den egg!

Lars M

Danskens kloke ord beroliget meg !

Noen som har bilder av egga ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.