Gå til innhold
  • Bli medlem

Blåhø


Janna

Anbefalte innlegg

Noen som har værtpå Blåhø i det siste? Er ruta fra Gjevilvatnet "grei"? Hva er ca tid t/r? Har blitt tipsa om å heller kjøre over Nerskogen og svinge av til en grusvei derfra (beliggende litt sør for Skarvatnet ser jeg) som ender ved foten av Svahøa, dette skal visstnok være litt kortere. Noen som har prøvd? Og, er Speilsalen åpen i år? Eller er det kanskje for tidlig på sommeren?

Kjører til Oppdal ca kl 21.30 i kveld så jeg hadde stor pris på raskt svar :D

Mvh

Janna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk trekanten forrige helg... Altså fra Jøldalshytta - Trollheimshytta - Gjevilvasshytta og tilbake til Jøldalen.

Kan ikke fortelle deg så mye om ruter og sånn for jeg er "egentlig" ikke kjent her. Var på forbireise... Men sitter på et relativt ferskt billedmateriale og legger et bilde ved her. Jobber med å oppdatere hjemmesiden min og har ikke kommet så langt enda så navnene i dette for meg fremmede fjellområdet er ikke klinkende klare :D8)

Det er ikke unormalt mye snø her tror jeg, selv om vi gikk mye på snø. Når det gjelder forholdene ved Gjevillvasshytta så var det bare en smal snøbro over den bekken som renner ned der...Gravbekken.. og kryssing av den kan altså være en utfordring, men er du litt vant og har staver er det ikke noe problem om du må krysse...Trur eg.. Håper det var til litt hjelp..

God tur! Legg gjerne ut en rapport etterpå hvordan det gikk!

Mvh Kjell Iver

post-497-13347442421_thumb.jpg

post-497-133474424216_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg gikk trekanten forrige helg... Altså fra Jøldalshytta - Trollheimshytta - Gjevilvasshytta og tilbake til Jøldalen.

Kan ikke fortelle deg så mye om ruter og sånn for jeg er "egentlig" ikke kjent her. Mvh Kjell Iver

"Ett av disse fjella er Blåhø"

Det er det lengst til venstre - den digre "salen" som plutselig bråslutter i et heftig 600 m stup.

Du står altså på Mellomfjelle og har Gj. Kamman rett fram og litt Storlifjell vestom deg /til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står altså på Mellomfjelle og har Gj. Kamman rett fram og litt Storlifjell vestom deg /til høyre.

Nesten rett: Vi gikk opp på toppen av Geithetta, så dette er tatt fra den nordligste varden på 1352, ikke den varden som markerer grensen mellom Trøndelag og Møre som ligger noen meter lenger sør og som også er 1352. Vi var der også selvsagt.

Det andre er helt sikkert rett.

For øvrig: ser de bruker etternavnet HØTTA på alle fjell i kartene, mens folk flest bruker "Hetta". Hva er egentlig rett her.. Hvor kommer den ø'en i fra?

Legger inn et bilde til her jeg...

post-497-133474424437_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

For øvrig: ser de bruker etternavnet HØTTA på alle fjell i kartene, mens folk flest bruker "Hetta". Hva er egentlig rett her.. Hvor kommer den ø'en i fra?

Legger inn et bilde til her jeg...

Ø en gedigent tullprat og i beste fall en misforståelse!!

Hetta skal det være !

Vakkert bilde over Gjørdøldalen du !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Skal på en telttur oppover i Oktober. Ca. en uke.

Er det muligheter for proviantering på noen av setrene e.l.?

Tilgang til vann er vel greit oppe på fjellet her.

Hvilken temperatur er det snakk om her oppe i Oktober dag og natt?

Regner med å måtte ta med fjellskoa, det nytter vel ikke å vasse i snø med joggeskoa her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oktober er det ikke folk på setrene lenger. Så proviantering kan du nok bare gjøre på selvbetjeningsavd. på hyttene. Sjekk med Trondhjems tf www.tt.no hva som finnes der nå.

Vann finner du, ja!

Temp og snø i oktober - alt fra shorts- og badevær til 50 cm snø og nordvest storm er mulig.

"Høtta" - har alltid oppfattet dette som en Rindalsform, men da kartverket gikk gjennom navnene ifbm det nye Trollheimenkartet for noen år siden ble det gjort navnevedtak som innebærer at også Trollhetta/høtta og Geithetta/høtta fikk sistnevnte form.

Det Som gjør det litt trøblete er at nå heter både "Trollhytta" sør for Leverdalen (Nerskogen), "Trollhetta" (N for Svartådalen) og Trollhøtta / "Trollhytta" ("Bolmetrollhetta") for Trollhøtta.

Søken man på Norgesglasset ( http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html ) så ser man at det ikke finnes noen "Trollhetta" i Trollheimen(!). Navnesøket er et nyttig redskap for å finne rett navn - får kun tilslag på eksakte treff, case-sensitive! Navnene i basen er den ofisielle navnedatabasen.

Så vi får gå over til UTM-koordinater for å unngå tvil. Ikke like fantasieggende...

Søndag hadde jeg f.eks. en flott tur på N6946850 Ø478230, og rakk til og med å klippe plenen og hogge opp en del ved etterpå. Formen ikke på topp, kjenner de 1385 høydemetrene ned igjen i låra i etterm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Høtta" - har alltid oppfattet dette som en Rindalsform, men da kartverket gikk gjennom navnene ifbm det nye Trollheimenkartet for noen år siden ble det gjort navnevedtak som innebærer at også Trollhetta/høtta og Geithetta/høtta fikk sistnevnte form.

Det Som gjør det litt trøblete er at nå heter både "Trollhytta" sør for Leverdalen (Nerskogen), "Trollhetta" (N for Svartådalen) og Trollhøtta / "Trollhytta" ("Bolmetrollhetta") for Trollhøtta.

Søken man på Norgesglasset ( http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html ) så ser man at det ikke finnes noen "Trollhetta" i Trollheimen(!). Navnesøket er et nyttig redskap for å finne rett navn - får kun tilslag på eksakte treff, case-sensitive! Navnene i basen er den ofisielle navnedatabasen.

Så vi får gå over til UTM-koordinater for å unngå tvil. Ikke like fantasieggende...

Søndag hadde jeg f.eks. en flott tur på N6946850 Ø478230, og rakk til og med å klippe plenen og hogge opp en del ved etterpå. Formen ikke på topp, kjenner de 1385 høydemetrene ned igjen i låra i etterm.

Ja, dette er jo et utslag av det forbannede idiotiet som navnekonsulentene i Kartverket driver med. Det er utrolig at de kan være så historieløse og kunnskapsløse. Jeg vet ikk hvilken instans som bør ta tak i dette for å få stoppet tøyset.

Ja så, du har vært på N6946850 Ø478230. Fin topp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Så vi får gå over til UTM-koordinater for å unngå tvil. Ikke like fantasieggende...

Søndag hadde jeg f.eks. en flott tur på N6946850 Ø478230, og rakk til og med å klippe plenen og hogge opp en del ved etterpå. Formen ikke på topp, kjenner de 1385 høydemetrene ned igjen i låra i etterm.

Nå var det vel opprinnelig Trollheimen det var snakke om her...

Men, men - du gikk altså opp stien langs Hareima da. Jeg sto på N 6969548 Ø 486157 og tok bilde av deg - det må du da ha sett ?

Jeg fikk ikke 1300 høydemeter å klyve opp, energihungrige bønder hadde bygd vei til 387 moh like under toppen, så den ble bare

931 meter denne søndagen.

Synd at de toppene vi snakker om her IKKE er med på "verdens beste turkart" - det savner jeg stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Blåhø diskuteres her....

Noen km vest for Gjevilvasshytta ligger det noen gamle sætre. På mitt gamle kart går ikke bilveien så langt, men er det likevel bilvei (og lov til å kjøre) inn dit nå i år 2006? I så fall tenker jeg at en tur fra Trondheim og over både Gjevilvasskammene og Blåhø og tilbake til Trondheim bør være overkommelig på én dag for en som ikke har noe imot hverken å kjøre bil eller å spasere. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Ser Blåhø diskuteres her....

Noen km vest for Gjevilvasshytta ligger det noen gamle sætre. På mitt gamle kart går ikke bilveien så langt, men er det likevel bilvei (og lov til å kjøre) inn dit nå i år 2006? I så fall tenker jeg at en tur fra Trondheim og over både Gjevilvasskammene og Blåhø og tilbake til Trondheim bør være overkommelig på én dag for en som ikke har noe imot hverken å kjøre bil eller å spasere. :lol:

Hmm, skal vi se:

http://www.krovoll.net/MidtreKam/slides/Kammkart.htm

Er det Håmmårsetrene du tenker på?

Isåfall kommer du ikke lengre enn til Grustaket hvor TT stien til Trollheimshytta starter (medmindre du kjenner noen oppdalinger da..)

Ruta di er overkommelig _teoretisk_ men vil medføre stor tendns til terrengløping samt haulyktvandring :lol:

Vi brukte en hel dag på Midtre Kamb - ca 10 timer. Med Blåhø i tilllegg vil jeg regne med 3 timer ekstra for oss. Regner vi på Oppdalsvis så trur jeg runden fremste Kamtjern - opp egga til Blåhø, nedpå Riaran og opp på Midtre og så rett hjem via Kamtjerna (langs TT stien) i godt vær og tørr sti burde gå på 8-9 timer ved god fart.

Ang. Hemre Kam - husk du har ett hakk i fjellet der -- friklatring -- sånn ca rett opp for fjellhagen, ville nok anta 3-4 timer ekstra med Hemre 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at daværende grunneier, Embret Aalbu, var en fornuftig mann med sans for natur- og miljøvern, så hadde daværende Sør-Trøndelag kraftselskap bygd veien inn til Rensbekksetra. Ære være ham.

Sist jeg var på Blåhø, parkerte vi i grustaket (der DNT-stien forlater veien), gikk opp via Kamtjønna og ned via Speil-/Blåsalen og ned til og langs Blåhøtjønna tilbake. Tror vi brukte en 8 timer uten å stresse, så fra 8 til 20 skulle du i alle fall rekke turen din, men da begynner det å bli mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det må være Hovsnebba rett til H bak Dronninga, nesten midt i bildet. Litt lenger til H lurer jeg på om det ikke er toppen av Grøvelnebba som stikker opp som en liten pigg.

Må bare innrømme det er sjelden jeg ser de fjella fra den siden...

Litjkalkinn blir rett bak Hovsnebba, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.