Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Blod som agn

Anbefalte innlegg

Hullet ser noe suspekt ut, det er sant. Sist i august i fjor forsøkte jeg med rekeskall på åpent vann. Kom til vannet (480 moh) om kvelden i beste fisketid på ettermiddag/kvelden og fikk kun én ørret på vel halvkiloen. Litt mismotig slo jeg opp teltet ved en bekk med god vannføring inn i vannet. Bukta der bekken renner inn er 4-5 meter dyp utover i vannet. Men før køyetid hev jeg ut flere never med rekeskall jeg pleier å fryse ned til dette formålet, til å lokke fisken nær land.

Og fangst ble det dagen etter, seks pene ørreter og ei røye på et-par timers fiske. Har trua på at rekeskallet hadde lokket fisken inn mot bekken. Typen er kongereker (scampi), kjøpt på Co-op. Visstnok såkalt "usertifiserte" reker ifølge

(Logg inn for å se skjult innhold)

. Men siden ørreten er dyslektiker(?) tar jeg sjansen på å fortestte uvesenet. I fryseren min vokser i hvert fall lageret med rekeskall fram mot sommersesongen.

20170829_203117 copy.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Nikke
      Hei Fjellforum folket. Håper alle er trygge i disse tider!
      Det er vel ingen tvil om at det har vært rare tider en god stund, og for egen del, egentlig helt siden vinteren 2020. Regner med at jeg ikke er alene. Likevel, den vinteren forsøkte turkompisen og jeg å både holde humøret oppe, samt beholde troen på at det ble langtur på oss den sommeren.  Hvert fall så brukte vi tiden til å oppgradere utstyr, drømme oss bort på kartene, og ikke minst gjennomføre noen treningsturer. For tross alt sto to ukers tur til Finnmark på dagsorden. De nevnte treningsturene ble gjennomført både sammen, og soloturer.
      På treningsturen til Birtedalen, cirka to uker før avgang til Finnmark den 5 juli, var det kun meg. Må si mitt første møte med Birtedalen ble fantastisk. Flott og variert natur med muligheter for padling og trasking mil etter mil. Fiske var også overraskende bra. Legger ved en en kort amatørvideo, og håper den fanget opp litt av stemningen og turen generelt.
    • Av tklami
      Hadde en ukestur til Vikbekkfjell i ganske kaldt og litt forblåst vær. Men det la ingen demper på turgleden.
      Starta ved å kjøre inn til Synken på mandag morgen den 1. august. Målet for dagen var å komme opp til viktjønn. Betalte mine 600 kroner for å få fiske en uke og begynte å gå oppover mårshallene, Det er alltid litt lenger enn det ser ut til å komme til toppen der. Men når en kommer opp så begynner herligheten og åpenbare seg.

Jeg gikk herifra inn til Holken og der møtte jeg på Tom42 og satte meg ned ved teltet hans og tok et par kopper kaffe før jeg gikk videre. Turen videre var grei skuring og litt over en times tid senere satt jeg opp teltet.
      Er forøvrig første gang Ringstind 2 teltet er med på fjelltur. Teltet klarte seg veldig bra, passa nå på og sette det i le så godt det gikk. Teltet hadde ihvertfall ingen problemer med været som ble servert.
      Etter etablert camp så tok jeg fram fiskestanga og heiv ut et stykke metall, og det hugga til allerede på første kast, det varma hjertet godt og kjenne den sprellende ørreten så fort.
      Møtte et par andre folk på veien til viktjønn som nevnte at fiske hadde vært veldig labert og egentlig håpløst. tenkte da på hvordan det var for et år siden, da jeg fikk en fisk på 5 dager. Fiska endel utover ettermiddag og kveld, men flere fisk ble det ikke.
      Tom42 kom etterhvert og opp til der jeg hadde satt opp campen, vi skulle så og si samme ruta, så da kunne en jo ha litt hyggelig selskap på veien.
      Dagen etter ble det spist litt frokost og stanga måtte selvfølgelig testes igjen. Etter en liten halvtime satt det jammen på en ny fin fisk, denn noe mindre enn den fra gårsdagen, men alikevel på fine 450g.
       gikk turen til melrakktjønnan, møtte et par mannfolk på veien og snakka også om veldig labert fiske. Fant en fin teltplass nokså i le og satte opp teltet og startet på lunch ganske så kort tid etterpå. Jeg ville utnytte finværet som var, og jeg hadde jo to fine fisk med meg. Tom42 kom også etter og satte opp sitt telt ikke så langt ifra hvor jeg hadde satt opp mitt.
      Han fikk den ene av fiskene mine, jeg hadde nok med å spise den ene.
      Utover ettermiddagen ble stanga funnet fram igjen og jeg endte opp med 4 fisk i løpet av en times tid alle på ca samme størrelse, veide dem aldri da jeg syns de var litt små, men fungerte fint til steking, fikk også en fisk til utpå kvelden på flua, denne hadde og nøyaktig samme størrelse. 
      Det ble ganske så kaldt utover natta og gradestokken sank til 2 grader så da ble det ganske tidlig soveposen og varmen fra den.
      Dagen etter pakket jeg sammen teltet og sekken, planen var gunvaldstjønni. Turen bort dit gikk veldig greit og var vel unnagjort på et par timer.
       Her inne var det endel vann og velge imellom, men første dagen der ble det et napp og ingen fisk. Dagen etter hadde jeg planer om å ta turen til endel av de forskjellige vannene i området og det fikk jeg også gjort og endte opp med en veldig fin fisk på 600g.
      Akkurat da syns jeg fjellivet var ganske så perfekt fram til regnet kom ved 5 tida og vedvarte ut resten av kvelden og natt, så da ble det god tid til å sitte i teltet og slappe av, fisken fikk jeg ta dagen etter og tok heller da bare en real inne i teltet.
      Fredagen kom og jeg gikk opp på en høyde for å sjekke værmld og den så ikke veldig lovende ut for verken lørdagen eller søndagen så da bestemte jeg meg for å ta turen tilbake til viktjønn og sette opp teltet der igjen slik at jeg kunne ta og gå hjem lørdagen om værmld slo til. 
      Ved adkomst viktjønn kunne jeg til min glede se at det var vakaktivitet på vannet, var både bibio og et par døgnfluer i lufta samtidig som vinden for en gangs skyld ikke var irriterende kraftig. Etter en halvtimes tid gikk en ørret etter flua men jeg fulgte selvfølgelig ikke godt nok med og klarte ikke treffe med tilslaget. 10 mintutter senere var fisken der igjen og tok flua, men denne gangen satt tilslaget som det skulle og det ble en fin 500g ørret i hoven etter en morsom liten kamp.
      Fisken ble spist så og si direkte etterpå. 
      Vinden begynte å ta seg ganske godt opp og det frista ikke til så mye mer fisking denne dagen, så ble for det meste sittende og drikke kaffe og skue over fjellet. Hørte etterhvert noen smålyder som jeg ikke kunne si hva var før jeg slengte et blikk over til en fjellside langt borte og der var det minst 100 reinstyr på vandring, synd jeg ikke hadde speilrefleksen klar da men bare mobilen. klarer så og si ikke tyde at det er dyr der engang, men jeg prøvde nå og ta noen bilder. lykke til med og se dem
      Lørdagen våknet jeg 0500 til regn og vind og bestemte meg tidlig for at dette gadd jeg ikke sitte en hel dag i teltet i, så klokka 0800 var teltet pakket i sekken og jeg tok fatt på turen tilbake til bilen.
      Alt i alt har jeg hatt en fin tur og det ble faktisk litt fisk denne gangen

• Av OleHenrik
      Hei igjen. I forbindelse med jula tok jeg turen til Valdres. Her brukte jeg 5 dager på isen på 4 forskjellige vann. Ble noen fine ørret, både på mormyshka og på blink med krok. Var også på jakt etter røye i ett vann, men den ville ikke la seg lure. Ta gjerne en titt på filmen jeg satt sammen fra turen. Godt nyttår. 

• Av Scouthen
      Hei. 
      Jeg driver nå og vurderer å lage en hjemmelaget vedovn til isfiske mm. Jeg har veldig lyst på disse titan sammenleggbare vedovnene, men så langt synes jeg de er noe kostbare. Vi har allerede en solid sammenleggbar vedovn til lavvoen, men en vekt på 19kg blir mye å drasse på når fjerne vann skal nås på ski. 
      Så jeg har tegnet opp en prototype med ventilasjonsdeler og prisen ender på ca 700,- for materiale. Men det viktigste er vekten. Jeg er noe usikker på aluminium i pipa, men denne er genial mtp vekt og str. Så jeg har tegnet første delen med et spirorør i stål slik at det ikke blir flammer som når aluminiumen.  Jeg tar gjerne mot innspill før jeg går i gang med prosjektet. Det blir forsiktig fyring. Til matlaging har jeg vurdert en frittstående rist med egne bein til å stå over ovnen. Men tar også med en multifuel primus for vannkoking etc. Hovedformålet med denne ovnen er varme inne i teltet. Det er et såkalt hot tent med god tilgang på frisk luft og karbonmonoksid måleren er selvfølgelig på plass.  

• Av Dave_12
      Hi, har kjøpt meg 9fot stang 3-15g. Tenker å kjøpe Shimano Stradic Ci4+ men usikker om jeg skal kjøpe 1000 eller 2500. Hva anbefaler dere?
      Tenker på fjellvann fisk. Ørret.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.