Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Rengjøring Optimus 515


Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått på brennrør på optimusen og der ser ut som flere dyser er tette... Kan man legge brennerhodene i bløt så sot og slikt løses opp, isåfall hva? Lurer også på om man kan skru ut dysen som sitter i hvert brennerhode ved rengjøring? Er det noen som vet hvor mye trykk det skal være på denne? Har bare bilventil og fyller med kompressor men har ikke fylt mer enn 1,5 bar..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Lignende innhold

    • Av Nicolai Strand
      Hei!
      Vet at det har blitt skrevet noe om tretjære på forumet før, men jeg synes ikke at prosessen ble besvart detaljert nok og jeg sitter igjen med noen spørsmål. Har ikke lyst til å begynne å påføre tjæra på sålen før jeg er sikker på hva jeg driver med.
      kjøpte forresten biltema sin tretjære
      Her er det jeg lurer på:
      1: Hvor stor varme skal man ha på jernet mens man varmer tretjæra inn?
      2: Når etter at man har varmet inn tretjæra skal man tørke av tjæra, og hva skal man bruke for å tørke av tjæra?
       
      3: Skal man tørke av mens det enda er varmt eller vente litt til det avkjøles?
      4: Skal man gjøre noe mer etter at man har tørket av overflødig tretjære? Skal man skrape av noe med en sikle etter ha tørket det av?
       
      Det jeg er ute etter er kort og greit en litt mer detaljert beskrivelse av hele prosessen.
      Takk for svar på forhånd!
       
    • Av Scouthen
      Jeg har fått hånden på en Optimus 111t som har stått ubrukt og lagret i snart 20 år. Ubetydelig brukt innen det. Jeg trenger tips på hva jeg må ta hensyn til før oppstart. Det er vel noen pakninger mm som har blitt for gamle? Er redd for å ødelegge noe, så har ikke prøvd den enda. Det er en oring på pumpa. Den er sotete under brenneren, men det er vel bare forvarming som er årsak til? Ingen bruksmerker eller synlige defekter og den ser helt ny ut. Takker for tips!
    • Av AK74
      Hei, har en fjellpulken 144 som jeg kjenner begynner å bli tung å dra på. Den har vært med på noen turer, og trenger nok litt stell. Jeg tenker å prøve å finne et stoff å fylle litt i de dypeste sporene, og et poleringsmiddel som passer. Det er jo glassfiber og plastbelegg på denne. Jeg vet det har vært innlegg her om det tidligere, men finner det ikke igjen. Hvis noen vet hva jeg trenger, blir jeg glad for tips. Kanskje Biltema er en plass å finne det jeg trenger? Mvh Anne:)
    • Av Børter
      Jeg har et par turkniver som jeg gjerne skulle fått litt skarpere. Jeg har jo slipt kniver mange ganger, men bare med enkle brynesteiner og med jukseslipere fra Øyo og Fiskars. Trenger noen tips til hvordan jeg skal komme meg til neste nivå, men uten å bruke for mange timer eller hundrelapper.  
    • Av a_aa
      Ikke verdens mest spennende DIY-prosjekt, kanskje? Men jeg har faktisk aldri skrudd fra hverandre en haspelsnelle og smurt den opp før, så ørlitettbittelitt spenning var det jo  Og jeg syntes det hadde blitt litt mer lyd og "rasping" i snellen
      Siden haspelsnellen min er en Okuma (Ceymar 25 FD), kjøpte jeg et sett med grease og olje fra dem da Fjellsport hadde dette med 30% avslag - det er egentlig et kit (
      (Logg inn for å se skjult innhold)
      ) som Okuma har satt sammen fra andre produsenter (Cal's Grease og Corrosion X HD olje) og stemplet med sitt eget merkenavn. I tillegg kjøpte jeg "clutch-skiver" i CarbonTex fra ebay ( (Logg inn for å se skjult innhold)
      ). Fant en youtube-video som viste hvordan smørejobben kunne gjøres på en Okuma Ceymar 65 FD: 
      Det viste seg å være temmelig nær det jeg trengte  Noen forskjeller var det jo ift min 25 FD, men ikke mye. Dersom du skal bytte "clutch-skiver" (langt fra nødvendig), er lurt å tre innpå de nye skivene mens spolen sitter på akslingen (den er ikke rund). En liten bummer for meg var at clutch-skivene hadde for litt stor ytre diameter, det ble ordnet med en neglesaks. Klippet av en brøkdels millimeter langs ytterkanten, før jeg ga de et godt lag med grease:

      En annen ting som jeg slet litt med var denne mutteren, som viset seg å være links-gjenget (motsatt dreieretning av normalt):

      Ellers gikk ting veldig greit  Noen forskjeller, men ikke særlig store, fra videoen. Litt olje på lagrene, og noen klatter grease på tannhjulene. Og så var det på tide å skru ting sammen igjen - da er det superviktig at de røde prikkene på tannhjulene blir plassert ovenfor hverandre:

      Og joda, ting roterer fint etterpå  :

      Dette er jo en rimelig snelle (kostet nok rundt 4-500 da brutter'n kjøpte den til meg som presang) og noen vil sikkert synes det er bortkastet tid å vedlikeholde den. Men jeg liker å skru på ting, og å få dem til å funke bedre og lengre - og utfra mengden av olje og grease jeg brukte på denne jobben, har jeg nok for opptil flere tiår fremover   
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.