Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordryggen Visbretind


Filip

Anbefalte innlegg

Hej!

Jag planerar en topptursvandring i Jotunheimen till sommarn, och funderar på nordryggen på Visbretind. Behöver man klätterutrustning, behöver man säkra sig, för den turen? Eller går det bra utan?

Även funderingar på Mjölkedalstinden. Har någon tips på några fler toppar som är höga och gärna lite utmanande, men utan att man behöver klättreutrustning?

Vad menas med klyvning? Är det brant vandring där man kan behöva använda händerna men ingen kläterutrustning?

Tack på förhann,

Filip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hej!

Jag planerar en topptursvandring i Jotunheimen till sommarn, och funderar på nordryggen på Visbretind. Behöver man klätterutrustning, behöver man säkra sig, för den turen? Eller går det bra utan?

Även funderingar på Mjölkedalstinden. Har någon tips på några fler toppar som är höga och gärna lite utmanande, men utan att man behöver klättreutrustning?

Vad menas med klyvning? Är det brant vandring där man kan behöva använda händerna men ingen kläterutrustning?

Tack på förhann,

Filip

Mjølkedalstinden fra Olausbu er lett; det er bare å gå opp! Lettest fra NV ryggen. Fra dalen 500m vest for Olausbu tas peiling på høyde 1808, derfra videre av markant rygg mot toppen. Ryggen er flere meter bred.

En annen flott top fra Olausbu er Skardalstinden, og evt. videre til Skarddalseggje. Da må en luftig hammer forseres, men det er bare 3m, og hvis høydeskrekk ikke er et problem, er det bare moro. Etterpå bratt op en smal renne med lett klatring. Returen fra toppvarden kan tas mot nord eller øst; i begge tilfelle blir det svaberg, men hvis det er tørt er det bra å gå på.

Begge ture kan gås uten klatreutrustning.

Med klyvning forstås lett klatring mellom grad 1 og 2, dvs. at henderne brukes litt inn i mellom.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag planerar en topptursvandring i Jotunheimen till sommarn, och funderar på nordryggen på Visbretind. Behöver man klätterutrustning, behöver man säkra sig, för den turen? Eller går det bra utan?

Denne ryggen har jeg "forsket" mye på :) Her trenger du ikke sikringsutstyr, i alle fall ikke hvis du er litt fjellvant. Det finnes 2-3 litt luftige punkter, og det er litt klyving forbi noen småtopper i rundt 2000 meters høyde. Riktig rutevalg i nedre del er viktig for å unngå løs urd, hold mot venstre (inn mot Visbrean) i overgangen mellom morene og fast fjell. Hvis du "samler" på topper må du huske på å gå oppom de to midterste småtoppene, for minst én av dem har primærfaktor over 10 meter.

Nordryggen er en artig variant på Visbretind, mye morsommere enn "normalveien" fra sør :wink:

God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har någon tips på några fler toppar som är höga och gärna lite utmanande, men utan att man behöver klättreutrustning?

Fra Spiterstulen er det en kjempetur å gå opp nordryggen til Heillstuguhøe (2072), og så fortsette sørover til midtre Heillstugutind (2339). Da får du lett klyving flere steder, og eggen mellom nordre (2218) og midtre Heillstugutind (2339) er flere steder nokså luftig. Fra midtre Heillstugutind er det enkelt sørover til skaret mot store (2345). Fra dette skaret kan du gå ned i Urdadalen, i en lang og bratt steinrøys som stedvis er løs.

Å fortsette videre opp nordeggen til store Heillstugutind kan fort gi problemer. Der er det snakk om noen bratte hammere som vil gi klatring og evt. bruk av sikring, men jeg har ikke selv gått opp der og kan ikke uttale meg om vanskelighetene. Store Heillstugutind er derimot forholdsvis enkel fra sør. Bratt steinrøys fra Urdadalen til skaret sør for toppen, og så lett rygg til topps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det de to små humpene til høyre for rødberget som er de meget omtalte timeterne? Ikke rare, eh, toppene! :wink:

Nei, takke meg til 30 i primærfaktor! :)

Når jeg ser dette bildet slår det meg at det muuuuligens kanskje kan la seg gjøre å ta seg opp på Semelholstind ved å gå til venstre for Visbreen. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?! Jeg ser at det i alle fall blir en løs og kronglete affære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser dette bildet slår det meg at det muuuuligens kanskje kan la seg gjøre å ta seg opp på Semelholstind ved å gå til venstre for Visbreen. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?! Jeg ser at det i alle fall blir en løs og kronglete affære.

Tror det er både enklere og sikrere å gå PÅ Visbrean enn i kanten der. Hvis du tenker på selve nordryggen på Semelholstinden, så er dette en klatretur. Vi var en gjeng på 3 som erobret den i fjor, det ligger en artikkel om den turen innpå her et sted (skrevet av morten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte på det i første setning... Tror det er mye tryggere å gå PÅ breen enn i steinrøysa der. Jeg har bare sett området fra oven, og hele fjellryggen er fryktelig løs. Om du finner en vei mellom løse breavsatte steinblokker, så hjelper det lite hvis smuldreeggen over raser sammen mens du kaver i urda nedenfor. Mener også at det er noe sva i brekanten der, så det er ikke sikkert at det går an å "gå", kanskje du må klatre i stedet. Bedre å finne frem stegjern og isøks og vandre i blåisen, og så kan du kanskje ta deg inn på ryggen lengre oppe.

Men værsågod, bare prøv, og skriv en fyldig rapport etterpå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det de to små humpene til høyre for rødberget som er de meget omtalte timeterne?

Nei, det er ikke de "humpene" der, disse ligger nok godt under 2000 moh. PF10-kandidatene ligger mye nærmere hovedtoppen, men synes dårlig på bildene her, da de blir liggende etter hverandre innover i bildet nær hovedtoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke de "humpene" der, disse ligger nok godt under 2000 moh. PF10-kandidatene ligger mye nærmere hovedtoppen, men synes dårlig på bildene her, da de blir liggende etter hverandre innover i bildet nær hovedtoppen.

Det er som El Gringo skriver "humpene" rett til høyre for rødfjellet, akkurat før det flater litt ut før siste lange bratta til topps på Visbretind. Ikke rare greiene, men veldig artig rygg. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Beklager "vranglæren" her, men da vi var på Visbretind (opp fra Langvasstind), var jeg selv ikke nedpå disse PF10 kandidatene,

mens noen av de andre gutta påsto at de var det. Men siden de slettes ikke var så langt nedover ryggen, så har jeg derfor

tatt det for god fisk at kandidatene ligger vesentlig nærmere hovedtoppen. Men jeg skjønner jo nå at gutta nok tok feil,

og at både de og jeg burde verifisert dette nærmere... Sorry :) .

Noen som har reéll høyde og PF på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.