Gå til innhold
  • Bli medlem

Myk og hard trafikant i skjønn harmoni?


Peder K.

Anbefalte innlegg

Annonse
Det jeg prøver å si er at vi, altså staten, bør bruke styggmye penger på utbedring av sykkelveier i det ganske land. Sykkelveier som gjerne er fullstendig adskilt fra veitrafikken. Det er noen sånne traseer i Oslo og de er helt råe.

Peder

Det er her problemet ligger, i Norge bygger man svært få sykkelstier. Oslo har noen slike, og i Bergen har det kommet én slik fra Eidsvågneset til Danmarksplass. Normalt bygger man heller en gang- og sykkelsti, og forventer at både gående og syklende i begge retninger skal bruke denne. Håpløst! Har syklet en del på slike, og blir stadig hindret av fotgjengere som går 2-3 i bredden som aldri følger med på hva som skjer bak seg. Eller tullinger med hunder i laaaaange bånd... I tillegg er disse gang- og sykkelstiene ofte fulle av kumlokk, og veien blir svært ujevn etter gjentatte gravearbeider med påfølgende lapping av asfalten. På toppen av det hele blir ikke veiene kostet før langt utpå sommeren, så de er fulle av grus og gamle glasskår.

Nei, takke meg til å sykle på bilveien. Blir bilistene for nærgående, så er det bare å legge seg lengre inn i veibanen slik at man får litt evakueringsplass på høyresiden :) Det går som regel bra, for de fleste bilister er jo noenlunde oppegående mennesker som passerer med rimelig bra avstand.

Når det gjelder røde lys og "råsyklister", så handler dette utelukkende om misunnelse fra bilførernes side. Hvorfor i det hele tatt bry seg om hvordan andre tar seg frem i trafikken, så lenge de ikke er til fare eller hinder for noen..? Hvorfor stoppe og vente på et rødt lys, bare fordi det er rødt..? Når grunnen til at det ble rødt for lengst er borte? Det er langt viktigere å følge intensjonen bak en lov/forskrift/regel enn å følge den bokstavelig, men det er det ikke alle som har forstått. Heller ikke alle politifolk, desverre. For eksempel et lysregulert fotgjengerfelt, der er det ingen logisk grunn til å bli stående etter at fotgjengeren har passert, bortsett fra risikoen for å få bot. Mange syklister har forstått dette, og passerer. Og bilistene sitter der og blir grønne av misunnelse fordi noen kommer mer effektivt frem enn dem. Og sinte fordi de føler at noen "sniker" i køen. Pass på dere selv, og ikke hiss dere opp over syklistene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir skrev:

Håpløst! Har syklet en del på slike, og blir stadig hindret av fotgjengere som går 2-3 i bredden som aldri følger med på hva som skjer bak seg. Eller tullinger med hunder i laaaaange bånd...

Det er riktig. Det er ikke så greit å bruke gangveiene for syklister. Skjønner behovet for å bruke veien hvis man ikke kun er på sykkeltur med små barn ol.

Når det gjelder røde lys og "råsyklister", så handler dette utelukkende om misunnelse fra bilførernes side. Hvorfor i det hele tatt bry seg om hvordan andre tar seg frem i trafikken, så lenge de ikke er til fare eller hinder for noen..?

Problemet er jo nettopp at disse manøvrene i mange tilfelle er farlige. Det er tidspunkt og steder hvor det ikke er farlig å kjøre på rødt med bil heller. Synes du det hadde vært greit om bilistene gjorde det da? Jeg tror hovedproblemet ikke er misunnelse, men at mange syklister demonstrerer at de driter i alle regler og alle andre i trafikken. Da blir man forbanna. For å si det sånn: Jeg tviler på at jeg blir lei meg hvis jeg en dag meier ned en syklist som kjører på rødt.

Syklister hadde nok blitt "behandlet" penere av bilførere hvis de selv oppførte seg bedre på veien, men her er det klart at noen syklister ødelegger for de andre, og det er selvsagt synd.

Hvorfor stoppe og vente på et rødt lys, bare fordi det er rødt..? Når grunnen til at det ble rødt for lengst er borte? Det er langt viktigere å følge intensjonen bak en lov/forskrift/regel enn å følge den bokstavelig, men det er det ikke alle som har forstått.

Blant annet de som deler ut bøter har ikke forstått dette, en ganske vesentlig dimensjon av det hele.

For eksempel et lysregulert fotgjengerfelt, der er det ingen logisk grunn til å bli stående etter at fotgjengeren har passert, bortsett fra risikoen for å få bot. Mange syklister har forstått dette, og passerer.

Godt eksempel. Og uten å nevne navn ( :) ) kan jeg opplyse at også noen bilister har forstått dette, og passerer...

Og bilistene sitter der og blir grønne av misunnelse fordi noen kommer mer effektivt frem enn dem. Og sinte fordi de føler at noen "sniker" i køen. Pass på dere selv, og ikke hiss dere opp over syklistene

Haha, ikke engang drøm om at mitt temperament kommer til å roe seg. Da må jeg skytes først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er her problemet ligger, i Norge bygger man svært få sykkelstier. Oslo har noen slike, og i Bergen har det kommet én slik fra Eidsvågneset til Danmarksplass. Normalt bygger man heller en gang- og sykkelsti, og forventer at både gående og syklende i begge retninger skal bruke denne. Håpløst!

De menneskene som er rasende på at man sykler på fortauet når de er fotgjengere er gjerne de som er like rasende fordi man sykler i veien når de kjører bil.

På Frogner i Oslo har man forøvrig klart å lage en gang og sykkelsti som ender i en trapp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder: Du har den samme rett som bilene til å kjøre i veibanen. Hvis de ønsker å kjøre forbi deg så må de følge vanlige regler for forbikjøring.

Angående knusing av kneskåler så har de jo bilnummer da :D

Sykkelfilen er å regne som en egen fil. Dersom man forlater denne er det som et vanlig filskifte, hvor man har vikeplikt for biler i filen ved siden av. Hvis det ikke er sykkelfil må bilene følge vanlige regler for forbikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Interessant debatt her med mye skarpe synspunkter! Jeg har syklet mye i Oslo. Sykkelveier der er ikke alle like bra tilrettelagt, og iblann er forholdene ikke heller til det.

Jeg har også syklet mye i Kjøbenhavn, hvor forholdene noen - MEN ikke alle plasser er noe bettre tilrettelagt. Men absolutt ikke overallt. I Kjøbenhavn er også mange kjeltringer i bil og anarkister på sykkel. Men største forskjellen er nok spørsmål om trafikk holdning - mønster. Her er Oslo svært lite sykkelvant og - vennlig. Og med trikkespor og kollektivfiler som extra hinder.

Her er mye snakk om syklisten sine rettigheter i trafikken. OK - men en må også erkjenne, at en som syklist er den MYKE trafikanten, som vil komme dårligst ut i enhver kollisjon! Den erkjennelsen er viktig for overlevelsen og dermed hensiktsmessigt trafikkmønster!

F.x. er det ikke hensiktsmessig som syklist (overlevelsesinstinkt!) å legge sig ut i bilenes venstresvingsfil - rettighet eller ei. Derfor har Dansk syklist forbund & Rådet for større ferdselssikkerhet i årevis anbefalt og senere fått lovfestet, at syklister ved venstresving i veikryss med trafikklys kjører frem til motsatte hjørne og her venter på grønt lys for den andre veien. Slik kommer en noenlunde "safe" til venstre over lyskryss. Men ikke raskest!

Jeg vover simpelthen ikke å krysse 1-2 ret-frem filer med bil-, lastebil trafikk for å komme meg over i en venstresvingsfil med like mange biler!!

Her snakker jeg alltså om transport-trafikk i by og ikke om sportskjøring!! Det kan en jo utføre

i Marka.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.