Gå til innhold
  • Bli medlem

Myk og hard trafikant i skjønn harmoni?


Peder K.

Anbefalte innlegg

Hvordan få dette til?

I Oslo har vi etterhvert fått en del sykkeltraseer/sykkelfelt. Det er bra. Det finnes normalt 1 på hver side av veien. Det er også bra. Bredden på traseen er ofte ikke mer en ca 1 - 1,2 meter og har bare plass til 1 syklist. Det er ikke så bra. Skal man forbi, må man ut av traseen/sykkelfeltet og ut i veibanen. Som den sprekingen jeg er, sykler jeg tidvis forbi andre syklister og må ut i veibanen. Det hender utrolig nok at andre også sykler forbi meg (men det er fordi jeg bare slapper av og er snill). Anyway; ved forbikjøringer tuter bilene nesten alltid på meg/oss. Viser fingeren gjør de også og jeg blir selvsagt forbanna og setter etter dem så jeg kan knuse kneskålene deres og fortelle dem hvor skapet står en gang for alle. Men hva er egentlig rett her? Skal jeg pent plassere meg etter den slappfisken av en syklist de neste 30 minuttene slik at de store slemme bilene kan ødelegge miljøet vårt eller skal jeg kunne kjøre ut i veibanen og kjøre forbi?

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er trolig ett problem med mang av de steder med sykkeltraseer. De som projekterer sykkeltraseer har tilsynelatende aldri selv sitta på en sykel!

Også steder hvor bredden er grei er der problem: Store hull i veien truer, og hvis ikke man konstant har oppmerksomheten rettet ned mot veien, er der stor risiko for å bli kastet av syklen, eller total krasj i ett hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg likte kommentaren om å knuse kneskålene, men jeg tror nok du er altfor snill gutt til å gjøre noe slikt.

Ærlig talt, det er mange problemer med syklister i trafikken, og sikkert også for syklister. Men akkurat det scenarioet du fremstiller her kan jeg ikke skjønne at skal være noe problem. Det må enkelt og greit være som ved all annen skifting av fil, nemlig at du avventer dette til det ikke er trafikk på siden av deg. Jeg skjønner at bilistene blir forbanna hvis du legger deg ut rett foran dem, og det går jo også på din egen sikkerhet løs. Men du skal selvfølgelig ikke ligge bak sykkelsinken foran i en halvtime. Jeg nekter imidlertid å tro at du noen gang sykler et sted der det i løpet av en halvtime ikke kommer en mulighet for passering uten å hefte biltrafikken.

Problemet i Oslo er at gatene i stor grad er bygget i en tid der man anså det som tilstrekkelig at to kjerrevogner kunne passere hverandre. I f.eks. København er det brede gater, og ikke noe problem å lage vide sykkelfelt. Det går ikke i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i Oslo er at gatene i stor grad er bygget i en tid der man anså det som tilstrekkelig at to kjerrevogner kunne passere hverandre.

Det er blitt meg fortalt at det ble foretatt en spørreundersøkelse i Kristiania/Oslo rundt 1900-tallet hvor man spurte hvordan man trodde byen kom til å være om 100 år. "Det kom til å bli et kjempeproblem med all den hestemøkka" var det gjennomgående svaret :lol:

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Tom sier - det er et helt ordinært filskifte. Vis at du skal skifte fil, sørg for at du har klar bane, sving ut - og SÅ kan du sette etter eventuelle bilister som tuter for å knuse kneskålene deres... :lol:

Det som er verre er at utrolig mange bilister åpenbart IKKE oppfatter sykkelfeltet som en likeverdig del av veien. Klassikeren er jo de som kjører forbi deg og svinger til høyre uten å blinke eller gi noe som helst annen forvarsel.

Etter å ha blitt nesten kvestet to ganger på samme sted i Kirkeveien i Oslo, samt hørt andre som har opplevd det samme, samt hørt om dødsulykker pga dette - antar jeg ALLTID at bilene foran og ved siden av meg skal svinge til høyre, i alle kryss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke praktisk mulig å få til et skikkelig sykkelnett i Oslo som fungerer på sikt? Jeg sykler til jobben hver dag og det er billigere, raskere og sunnere enn både bil og kollektivt. Det må da være god økonomi for Norge hvis flere sykler og holder seg frisk og raske? Blidere blir man også. I det hele tatt blir verden et bedre sted - for alle :? Bortsett fra når man møter på tutende bilister da... :lol: Vi har mye å lære av våre Danske venner.

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har faktisk forholdene for syklister vært bedre denne vinteren enn på lenge, tross de store snømengdene. Samferdselsetaten hadde inngått en ny avtale med brøytemannskapene, som innebar at ved snøfall skulle det så langt som mulig være brøytet og *feid* på sykkelstiene innen kl. tidlig neste morgen.

Dette gjaldt ihvertfall hovedsykkelveiene inn mot Oslo. Helt fantastisk å komme ut etter snøfall natta føre, og se sykkelveien ligge som en svart stripe inn mot byen :lol:

I indre by var det jo like mye kaos som alltid, men der ble det jo knapt brøytet for biltrafikken.

Så innimellom satses det faktisk på sykling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myke trafikanter bør bli hardere?

Etter mange nær-døden opplevelser på sykkel har dette blitt min hypotese. For etter en særdeles slem sommer i 2003, hvor jeg flere ganger følte det var få centimetere som skilte meg fra å skifte kanal pga. bilførere som sneide meg i trafikken, gjorde jeg noe lett research. Som syklist ønsker jeg enn viss avstand til andre trafikanter når jeg sykler, det har rettsvesenet også sagt sitt om gjennom en prinsippdom: Er en bil nær nok til at du kan sparke i den når den passerer, kjører den for nært.

Dette kan diskuteres om er en god løsning, men for meg er den fristende.

Jeg tror at trusselen om bulker i bilen vil ha større potensiale til å endre atferd hos bilister, enn muligheten til å bulke en syklist.

Jeg er fortsatt en forholdsvis fredlig syklist, men det rykker i foten hver gang jeg kjenner biler smyger seg tett forbi. En dag sparker jeg fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til en slik dom, hvis den finnes så kan du sikkert linke til den, men hvis det var ordlyden så tviler jeg på at hensikten med formuleringen var at syklister skulle sparke etter biler de følte var for nær.

Som en myk trafikant, både på motorsykkel, gående og syklende, har jeg funnet ut at en regel som fungerer greit er å anta at alle som er hardere enn meg enten ikke har sett meg, og hvis de har, så er de ute på veien for å drepe meg - bevisst eller ubevisst. Som mange andre regler er det vanskelig å følge den og den er altfor paranoid, men den er et utgangspunkt.. 8)

Noe jeg ikke stoler på er at trafikkreglene og lovboka skal hjelpe i en ulykke. Det er artig å ha rett, enda artigere å bevise det for andre, men aller best er det å gjøre alt som er mulig for å unngå ulykken, og håpe på flaksen hvis det skjer likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myke trafikanter bør bli hardere?

Etter mange nær-døden opplevelser på sykkel har dette blitt min hypotese. For etter en særdeles slem sommer i 2003, hvor jeg flere ganger følte det var få centimetere som skilte meg fra å skifte kanal pga. bilførere som sneide meg i trafikken, gjorde jeg noe lett research. Som syklist ønsker jeg enn viss avstand til andre trafikanter når jeg sykler, det har rettsvesenet også sagt sitt om gjennom en prinsippdom: Er en bil nær nok til at du kan sparke i den når den passerer, kjører den for nært.

Dette kan diskuteres om er en god løsning, men for meg er den fristende.

Jeg tror at trusselen om bulker i bilen vil ha større potensiale til å endre atferd hos bilister, enn muligheten til å bulke en syklist.

Jeg er fortsatt en forholdsvis fredlig syklist, men det rykker i foten hver gang jeg kjenner biler smyger seg tett forbi. En dag sparker jeg fra...

Har tenkt litt i de samme baner. Ikke få ganger har det føltes som om speilet på biler har sust forbi under albuen når jeg sykler langs landeveien. Idioter som bevisst provoserer og utsetter andre for fare. Andre tuter og skriker. Ei kjerring i passasjersetet lente seg ut gjennom vinduet og skrek "Bruk fortauet, din idiot!!!" (og hun fikk seff en finger tilbake). Prøv å sykle i 40 på et humpete fortau med 23mm dekk og 8 bars trykk, inn mellom fotgjengerne...

Men tilbake til dem som kjører for nært. Jeg grubler på en sak som kan henges på sykkelen, f.eks. på setepinnen. Ikke en tradisjonell refleks, men en "usynlig" tynn utstikkende sak av fjærstål eller plast/fiber. Kan stikke en liten halvmeter ut fra sykkelen, med en liten rissenål på enden. Eller kanskje et tynt rør med noe malingsgreier i... Hvis mange syklister hadde slikt ville bilistene garantert holde bedre avstand. Sånn nødhammer som de har på bussene kan også være en idé, problemet er bare at bilen er borte før du rekker å slå til... Spark i bilsiden er for risikabelt, da risikerer du å komme i ubalanse og gå på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt inne på noe Torgeir. Under sykling på trafikerte riksveier der jeg føler meg truet av biler har jeg ofte brukt en kjepp på tvers festet på bagasjebrettet, gjerne med en refleks eller et lommetørkle(en hvit klut i bønn om fred) festet ytterst på kjeppen. Har også vurdert å montere en utstukkende spiker på tuppen, men det er vel litt drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer visse syklisters sanne natur frem. Dere vil altså ikke ha en pinne som bilistene kan se. Det er bedre at bilen blir skrapet opp av noe "usynlig", ikke sant? For det viktigste er selvsagt ikke deres egen sikkerhet, men deres egen glede av å ødelegge andres eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxidrivers

Noen synes taxisjåfører er verst, men det er jeg ikke enig i. Tvert imot. De er dyktige sjåfører, leser trafikken og syklister ofte godt og passerer ihvertfall meg raskt og beslutsomt. Jeg synes det er mye mer skummelt med disse som ligger bak og stanger for deretter å ligge på siden i det uendelige før de endelig kommer seg forbi.

Hærverk

Jeg er absolutt ikke for å ripe opp andres biler eller sparke inn dører.

Happy ending

Jeg ønsker at enda flere begynner å sykle da jeg tror mange flere kan ha glede av det. Men skal sykling være et maksimalt effektivt fremkostmiddel for undertegnede, kan jeg ikke bli liggende bak en slappfisk i sykkelsporet for lenge. I Oslo er det MYE trafikk og jeg mener at jeg burde få lov til å sykle ut i veibanen og kjøre forbi, selv om det er en bil bak meg som da må bremse ned. Jeg må selvsagt signalisere dette med min arm in due time.

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder,

I så fall må det innføres en regel om at syklister har forkjørsrett ved filskifte, noe som ville brutt fundamentalt med all logikk trafikkreglene er tuftet på. Et slikt opplegg ville etter all sannsynlighet ført til en rekke døde syklister, og en rekke fortvilede bilførere i fengsel - en dårlig løsning. Jeg er selv positiv til at folk sykler, og sykkelveier et et positivt tiltak. Likevel må det være klare begrensninger for hvilke fortrinn syklister skal skjenkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærverk... :roll:

Jeg er som sagt en fredelig syklist, skadeverk er noe jeg tar avstand fra. Håpet mitt er at det skal være hensynet til medtrafikanter som det rådende prinsipp i all ferdsel. Poenget var, om noe flåsete presentert, at et fåtall bilister ser ut til å ta mest hensyn til seg selv.

Jeg kommer nok fortsatt til å få kjenne på lemenfølelsen, adrenalinrushet og det etterfølgende sinne når en eller annen av de før nevnte sjåfører igjen føler for det. Og i det øyeblikket er jeg nok mest opptatt av holde meg live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder,

I så fall må det innføres en regel om at syklister har forkjørsrett ved filskifte, noe som ville brutt fundamentalt med all logikk trafikkreglene er tuftet på. Et slikt opplegg ville etter all sannsynlighet ført til en rekke døde syklister, og en rekke fortvilede bilførere i fengsel - en dårlig løsning. Jeg er selv positiv til at folk sykler, og sykkelveier et et positivt tiltak. Likevel må det være klare begrensninger for hvilke fortrinn syklister skal skjenkes.

Jo flere som sykler, jo flere får bedre helse og dermed mindre kostnader for helsenorge. I tillegg er det signifikante miljøfordeler. Disse to meget sterke argument tilsier at vi bør satse maksimalt, og litt til, på å legge forholdene til rette for syklister. Trafikkregler må derfor endres noe eller evt gjøre sykkelveiene så brede at det går an å sykle forbi uten å kjøre ut i veibanen. Hovedpoenget er at vi syklister bør bli sett på og behandlet som hellige kuer slik de behandles i India (for å sette det litt på spissen). Vi syklister er simpelt hen fremtiden.

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder,

Det er ikke bare snakk om lovgivning heller. Mange bilister vil garantert ikke godta at syklistene får absolutt forkjørsrett, f.eks., som enkelte SV-ere i Oslo har foreslått. Mange bilister er allerede fly forbanna på den råsyklingen som finner sted, der syklisten veksler vilt mellom fortau og veibane, der de ikke engang enser rødt lys, der de foretar svinger og filskifter uten å gi tegn osv. Hvorvidt jeg som bilist bremser for en syklist når han skal skifte fil vil avhenge av flere forhold: Må jeg bråbremse, hvor mye trafikk er det på veien, viser syklisten tegn, virker syklisten "ydmyk" eller "frekk" osv. Selv om det er sunt å sykle er det faktisk svært mye nyttetrafikk og nødvendig persontransport i byen. Jeg kan ikke se hvorfor disse alltid skal nedprioriteres. Det er nok kjepper i hjulene som det er for bilistene. Og er det ikke noe hyklerisk når sosialistene klager over dårlig miljø, samtidig som de stenger gater så alle må kjøre dobbelt så langt som nødvendig, og nedprioriterer veibygging slik at alle må stå i kø og spy ut eksos over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder,

Det er ikke bare snakk om lovgivning heller. Mange bilister vil garantert ikke godta at syklistene får absolutt forkjørsrett, f.eks., som enkelte SV-ere i Oslo har foreslått. Mange bilister er allerede fly forbanna på den råsyklingen som finner sted, der syklisten veksler vilt mellom fortau og veibane, der de ikke engang enser rødt lys, der de foretar svinger og filskifter uten å gi tegn osv. Hvorvidt jeg som bilist bremser for en syklist når han skal skifte fil vil avhenge av flere forhold: Må jeg bråbremse, hvor mye trafikk er det på veien, viser syklisten tegn, virker syklisten "ydmyk" eller "frekk" osv. Selv om det er sunt å sykle er det faktisk svært mye nyttetrafikk og nødvendig persontransport i byen. Jeg kan ikke se hvorfor disse alltid skal nedprioriteres. Det er nok kjepper i hjulene som det er for bilistene. Og er det ikke noe hyklerisk når sosialistene klager over dårlig miljø, samtidig som de stenger gater så alle må kjøre dobbelt så langt som nødvendig, og nedprioriterer veibygging slik at alle må stå i kø og spy ut eksos over lengre tid.

Her argumenterer du godt, Tom. Jeg er enig i det meste av det du skriver. Syklister skal selvsagt forholde seg til både hardere og mykere trafikanter på en hensiktsmessig måte. Det jeg prøver å si er at vi, altså staten, bør bruke styggmye penger på utbedring av sykkelveier i det ganske land. Sykkelveier som gjerne er fullstendig adskilt fra veitrafikken. Det er noen sånne traseer i Oslo og de er helt råe. Det er kjempegøy, det går fort og alle er glade. Bilene får være i fred og syklistene får være i fred. Altså; myk og hard trafikant i skjønn harmoni. Med det koster penger - masse penger. Og det synes jeg vi skal bruke - nå. En investering i sykkelveier vil gi lavere kostnader for helsenorge med umiddelbar virkning. Vi burde bli en sykkelnasjon!

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje det burde gjøres lønnsomt å faktisk bruke kollektivtrafikk? slik at man f eks heller velger bussen til jobb i sentrum, enn bilen? problemet er jo at om dette skal fungere, så må kollektivtrafikken slippe bilkøene,,, og da risikerer man vel i mange byer å måtte stenge endel gater for vanlig trafikk? opphøyde sykkelfelt med "stekerister" som ikkje holder på snøen vil vel kanskje kunne brukes året rundt? hvis folk orker å sykle om vinteren da... man våkner iallfall av en frisk sykkeltur i 10 minus! :wink:

det er forresten mye som tyder på at musikken man hører på i bilen påvirker kjøringa. fysikklæreren min på vgs kjørte f eks alltid mye mer aggresivt når han hørte på eminem. så du får spare litt på gangstarappen når du kjører til jobb Tom :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.