Gå til innhold
  • Bli medlem

Første smak av Jotunheimen


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Her hvor det er så mange Jotunheim-entusiaster, kan dere være så snill å hjelpe en jente fra nord-vestlandet med å planlegge en tur slik at jeg og gubben får en fin smak av Jotunheimen neste sommer? Tok en liten smakebit av Tafjordfjella i sommer, men har også lyst til å prøve litt lenger sør. Ordner oss med fleksibel ferie neste år og når Vær-Siri melder om stabilt høytrykk over fjellområdene, pakker vi sekkene og stikker.

Opplegget/forutsetningene er som følger:

Turen skal vare ca 1 uke

Vi ønsker å overnatte under tak, dvs ikke telt denne gangen, men på betjent/selvbetjent DNT-hytte (he-he) eller a la Turtagrø

Ønsker å ta toppturer fra hytta, ev. legge inn en eller to ”vandredager” innimellom fra hytte til hytte hvis det er nødvendig.

Turer med varighet på 10-12 timer og med høydeforskjell opp mot 1500 m går greit

Har ikke breerfaring eller klatreerfaring.

Liker luftige partier og klyving, men ikke utsatte (dvs. der sjansen er stor for å slå seg i hjel hvis taket glipper)

Sørvest-Jotunheimen (Hurrungane/Leirvassbu-Eidsbugard-området) frister i utgangspunktet mest uten at jeg har grunnlag for å ha noen som helst mening om dette

Toppene må gjerne være over 2000m:-)

Nordre Skagestølstind og Fannaråken surrer i bakhodet selv om jeg ikke vet hvor de kommer fra (og de kan godt slettes)

Eneste tidligere erfaring med området er: Utallige transportetapper over Valdresflya med bil, tur med ungene over Besseggen, til Galdhøpiggen og Folkevegen til Vetti og Vettisfossen (ungene var små og hadde størst moro av hengebrua)

Er det noen her som kan hjelpe meg?

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kommer et forslag fra meg.

Ta inn på Turtagrø.

Dag 1: Traversser Dyrhaugsryggen. Denne kan gås helt til Nordre Midtmaradalstind. Retur ned i Ringsdalen eller tilbake samme vei

Sove på Turtagrø

Dag 2: Gå over Fannaråken og ned til Skogadalsbøen

Sove på Skogadalsbøen

Dag 3: Over den vakre Skogadalsnosi og til Olavsbu. Hvis dere vil kan dere ta en grei avstikker opp på Mjølkedalstinden.

Sove på Olavsbu

Dag 4: Enten: Over Rauddalstindene, ned i Storutledalen og opp til Leirvassbu

Eller: Fotruta fra Olavsbu til Leirvassbu med avstikker til Skardalstinden eller Kyrkja

Eller: Over Simledalsbandet og opp mellom Midtre og Veste Høgvagltind. Opp på disse, og ned til Leirvassbu via Høgvaglen

Sove på Leirvassbu (dobbeltrom med badekar tilgjengelig)

Dag 5: "Pausedag" fra Leirvassbu ned til Skogadalsbøen

Eventuelt kan dere gå opp på Stetinden eller Gravdalstinden samme dag.

Sove på Skogadalsbøen

Dag 6: Via Vormeli, Midtmaradalen, Hytta på Bandet og til Turtagrø. Hvis det fortsatt er krefter igjen kan dere avslutte med et besøk på Nordre Skagastølstind

Dag 7: Hjem med utallige minner :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk Tom, gleder meg allerede til å studere kart i mørke høstkvelder.

Er det flere som føler behov for å markedsføre ”sine” topper tar jeg gjerne imot flere tips.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.