Gå til innhold
  • Bli medlem

temperaturstigning på Svalbard


REJOHN

Anbefalte innlegg

Dette er ikke et spørsmål som direkte er knyttet opp mot mine turer, men jeg er interessert i vær og værmelding.

I den forbindelse hender det jeg kommer over noe jeg ikke helt forstår

I STFs årbok for 1946 Står det:

«Hesselberg har bl.a funnet at årets middeltemperatur på Skudenes er steget med 0,66 grader i tiårsperioden 1899-1908 til perioden 1929-1938, altså i løpet av 30 år. Det er imidlertid ganske bemerkelsesverdig at stigningen er mindre i Rogaland enn i de fleste andre deler av landet. Klimaforbedringen er størst nordpå, aller størst på Svalbard. Her er middeltemperaturen steget 2.47 grader i samme tidsrom. De er videre påfallende at den stigningen i middeltemperatur som er påvist for Svalbards vedkommende er størst om vinteren, hele 5,07 grader.»

I et innlegg i Aftenposten (og på sidene til Meteorlogisk Institutt) står det (i 2015)

«Temperaturmålinger viser at de siste 10-20 årene tilhører de varmeste som er observert på øygruppen. Fra målingene startet i 1899 har lufttemperaturen i gjennomsnitt økt med 3 grader C. Observasjonen gir oss en kraftig påminnelse om at den globale oppvarmingen gjør seg spesielt gjeldende i Arktisk.»

 

Slik jeg forstår dette, så må temperaturøkningen ha flatet kraftig ut siden 40 tallet (en økning på antakelig en halv grad, mot nesten 2,5 grader de foregående 40 årene.

Eller er det noe jeg ikke skjønner.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
47 minutes ago, REJOHN said:

Dette er ikke et spørsmål som direkte er knyttet opp mot mine turer, men jeg er interessert i vær og værmelding.

I den forbindelse hender det jeg kommer over noe jeg ikke helt forstår

I STFs årbok for 1946 Står det:

«Hesselberg har bl.a funnet at årets middeltemperatur på Skudenes er steget med 0,66 grader i tiårsperioden 1899-1908 til perioden 1929-1938, altså i løpet av 30 år. Det er imidlertid ganske bemerkelsesverdig at stigningen er mindre i Rogaland enn i de fleste andre deler av landet. Klimaforbedringen er størst nordpå, aller størst på Svalbard. Her er middeltemperaturen steget 2.47 grader i samme tidsrom. De er videre påfallende at den stigningen i middeltemperatur som er påvist for Svalbards vedkommende er størst om vinteren, hele 5,07 grader.»

I et innlegg i Aftenposten (og på sidene til Meteorlogisk Institutt) står det (i 2015)

«Temperaturmålinger viser at de siste 10-20 årene tilhører de varmeste som er observert på øygruppen. Fra målingene startet i 1899 har lufttemperaturen i gjennomsnitt økt med 3 grader C. Observasjonen gir oss en kraftig påminnelse om at den globale oppvarmingen gjør seg spesielt gjeldende i Arktisk.»

 

Slik jeg forstår dette, så må temperaturøkningen ha flatet kraftig ut siden 40 tallet (en økning på antakelig en halv grad, mot nesten 2,5 grader de foregående 40 årene.

Eller er det noe jeg ikke skjønner.

 

Du har förstått helt rätt.

Tidsintervallen man utgår ifrån som referens resp mätperiod är för korta för att kunna dra tydliga några slutsater i klimathänseende.

Det är dock klart att det blivit varmare allmänt i hela europa som senaste 150-200 åren. 

Endret av Johan2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.