Gå til innhold
  • Bli medlem

3D printing - knapper telles


Grimner

Anbefalte innlegg

Hele ledergruppen i mitt firma lurer på om 3D-printing kan være noe å satse på. Vi (jeg) har en skriver i sikte, programvaren er i boks og begynner å få nok grep om programvaren til å si at dette er mulig.

Spørsmålet er om det er noe marked for slikt. Hvem er villig til å betale litt ekstra for turdingser som er skreddersydd? Ser ikke etter designidéer, men mer om det finnes folk der ute som synes dette høres fornuftig ut.

Skriveren det er snakk om skriver ut i:

320 x 132 x 154 mm
nøyaktighet på 0,1 mm i nylon
delene kan forsterkes med glassfiber eller... karbonfibertråd.

 

Og blir det noe av, så annonserer jeg selvsagt på fjellforum.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke du vil få kunder med det prisnivået du må holde for å tjene penger i den skalaen du snakker om.

Sjekk konkurransen nøye. Du må konkurrere på pris, materiale, brukergrensesnitt leveringstid med fks. Materialise.

Jeg jobber med produktutvikling og jobben min går bort fra å ha egen printer til avtale med ekstern leverandør siden det er raskere og billigere for oss enn å ha printer selv. Med en så liten printer som printer standard enkle plast deler tror jeg ikke du har gode utsikter til å tjene penger.

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3D-printning av fritidsprodukter är för specielintresserade. Det är tidskrävnde och dyrt.

Jag skickar mina grejjor till Shapeways i USA.

Trådprintrar är väldigt begränsade vad gäller geometri, även om materialet är starkt och bra. Och det finns tråd med armering (både glas- och kolfiber förekommer och säkert även annat). 
Skall man printa med tråd, så måste designen från början vara anpassade för just detta. Och det går helt OK med en del saker, annat inte. 
Min X-wing t.ex. (finns att köpa på Shapeways) går inte att printa med trådprinter. Min 8X (går också att köpa men är hysteriskt dyr jämfört med alternativ som finns på marknaden) går att printa med trådprinter, om denna håller god kvalitet. Printern vi har på jobbet (Makerbot) duger inte för detta, men det finns andra fabrikat som säkert är bättre.

Vi har alltså en 3D-printer här på jobbet (makerbot, rekomenderas inte på grund av dålig kvalitet rent allmänt) och den har räddat oss några gånger då vi varit varit tvungna att få fram komponenter i princip NU. Att vänta en halv dag på en extern leverantör hade inte gått i dom fallen.

Trådprinter ser jag som OK för hobbybruk samt vissa prototyper. En trådprinter kommer dock alltid att ha begränsingar vad gäller geometrier som pulverprintrar inte har. En pulverprinter kostar dock typiskt 200000 och upp + att man måste ha det där ***** pulvret som har en tendens att hamna precis överallt (tänk brandsläckarpulver). En pulverprinter bör stå i ett eget rum, eller att man har en printerverkstad i en egen byggnad. Det lämpar sig inte för hemmabruk eller kontor som det är idag.

Men visst går det att 3D-printa fritidsprodukter med en trådprinter. Speciellt om man köper en printer av god kvalitet. Här är en maskin som jag själv funderat på att köpa:

https://markforged.com/

Jag har dock inte plats för den och med dom priser som Shapeways och andra håller så är det inte lönsamt att köpa en.
Fördelen med Shapeways är att dom har väldigt låg uppstartkostnad. Andra, t.ex. ProNor i Oslo tar mindre betalt för själva printningen, men har en uppstartkostand på 1500NOK vilket gör dom ganska ointressanta för mig. Skall man dock printa stora, dyra delar, eller många exemplar, så är ProNor klart billigare än Shapeways.

Skall man köpa en 3D printer så skall man göra det för att man tycker det är kul själv, som hobby. För man kommer inte att tjäna några pengar som täcker mer än kostanden för tråden och lite till. Det finns redan gott om aktörer som printar såväl plast som metall till priser som man aldrig kan kokurera med. Men inget hindrar ju att man har en printer för nöjes skull och sedan printar åt andra. Men köper men en maskin i syfte att tjäna pengar blir man nog besviken. Köper man en maskin för att man tycker att det är en trevlig hobby, så är det en bra investering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Barskekarsten Interessant å høre fra en som har gått veien før. Økonomien er en av de røde lampene som lyste etter de første inspirasjonsbølgene la seg. Å lage ting som allerede finnes er bare å glemme, men hvis det fantes et godt marked for unike ting, så kanskje. Denne "undersøkelsen" tyder vel på at det markedet er svært lite eller langt fra modent.

 

@Trond Arvid Hagen To teltplugger som også kan være gryteklype (tiltenkt undergruppen av lettpakkere som har et klart skille mellom mat og telt - hvem trenger vel massemarkedet :angel: ), en spenne som ikke glipper til hoftebelte og en knivslire som foreløpig ikke har andre fordeler enn at den er i ett stykke.

 

@Johan2000 Shapeways ser ut til å være en fornuftig start for design som ikke bare er leketøy. Liker prisene og fleksibiliteten i materialer. Meget hyggeligere enn de mer industrielle tilbyderne jeg har sett til nå.
Ja, Makerbot og lignende utgår siden de i høyden kan lage en prototype og neppe bruksgjenstander.
Maker One er interessant, men stusser på å binde meg til en liten leverandør hvor selv råvaren er spesiallaget.
God observasjon på hobbyaspektet. Meget mulig at det spøker i bakgrunnen av vurderingen - en 3D-skriver på skrivebordet er forlokkende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.