Jump to content
IGNORED

Aksept av motorisert ferdsel i utmark - Utskilt


Dal-z
 Share

Recommended Posts

(...)Det er bare et tidsspørsmål før f.eks motrisert ferdsel blir inkludert som anerkjent friluftsliv. (...)

Hva? Mener du at norges befolkning kommer til å akseptere at det blir kjørt med snøscooter, ATV, offroadsegways, etc. i fjell, skog og vidde av alle og enhver, hele døgnet, hver dag, hele året??

Link to comment
Share on other sites

Guest Landsem

Ja, helt opplagt. Først kommer det i regulerte former. Når motorkjøretøyene blir mer tilgjengelige og det har utviklet seg en kultur, som man ser spirene til, eksempelvis i indre Telemark, kommer argumentene om at reguleringene stigmatiserer brukergrupper. Så vil det bli lov. Og jeg må innrømme at for en del områders del engsjerer det meg stadig mindre når jeg ser hva slags apparat de s.k. vernerne har satt igang for egen regning. Det blir det berømte glasshuset.

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt opplagt. Først kommer det i regulerte former. Når motorkjøretøyene blir mer tilgjengelige og det har utviklet seg en kultur, som man ser spirene til, eksempelvis i indre Telemark, kommer argumentene om at reguleringene stigmatiserer brukergrupper. Så vil det bli lov. Og jeg må innrømme at for en del områders del engsjerer det meg stadig mindre når jeg ser hva slags apparat de s.k. vernerne har satt igang for egen regning. Det blir det berømte glasshuset.

Det du sier er at norges befolkning kommer til å endre "Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven)".

 

Hvis vi da leser § 1.(formål):

"Formålet med denne lov er ut fra et samfunnsmessig helhetssyn å regulere motorferdselen i utmark og vassdrag med sikte på å verne om naturmiljøet og fremme trivselen."

 

Da vil jo hele denne loven bli overflødig?

 

Nei, det tror og håper jeg virkelig at du tar feil.   :hmm:   Du er heldigvis ikke den første i historien til å ta feil i tilfelle.

 

Du sier jo også at: "(...) når motorkjøretøyene blir mere tilgjengelig (...)". Jeg vil nå si at motorkjøretøyer har vært veldig tilgjengelig i lang tid allerede, så nei, jeg tror ikke tilgjengeligheten på kjøretøyene vil gjøre at vi endrer på loven.

Link to comment
Share on other sites

Guest Landsem

Vel, dette er jo ett av de heteste spørsmåla som DNT engasjerer seg i politisk på riksnivå, vel og merke gjelder spørsmålet om å få det til vinterstid og i merkede løyper. Representanter for importører og skuterkulturen lobbyerer svært aktivt. Da får de mye gratis når DNT genererer såpass mye ferdsel sjøl i form av motorbasert frakt av proviant, søppelkjøring, dasstømming i de høyestliggende hyttene, tilfarts-bilisme/megaparkeringer, skyttelbussing, samarbeidende båttrafikk osv. Og ikke minst stadig bygging av nye hytter for å øke trafikken. Og disse fjellkonsertene, hvordan er desibelnivået i.f.t. en skuter? Nå vet jeg ikke hvem som står bak dem, men det er opplegg som DNT generert inntekt av i.f.t. overnatting og bevertning.  

Link to comment
Share on other sites

Vel, dette er jo ett av de heteste spørsmåla som DNT engasjerer seg i politisk på riksnivå, vel og merke gjelder spørsmålet om å få det til vinterstid og i merkede løyper. Representanter for importører og skuterkulturen lobbyerer svært aktivt. Da får de mye gratis når DNT genererer såpass mye ferdsel sjøl i form av motorbasert frakt av proviant, søppelkjøring, dasstømming i de høyestliggende hyttene, tilfarts-bilisme/megaparkeringer, skyttelbussing, samarbeidende båttrafikk osv. Og ikke minst stadig bygging av nye hytter for å øke trafikken. Og disse fjellkonsertene, hvordan er desibelnivået i.f.t. en skuter? Nå vet jeg ikke hvem som står bak dem, men det er opplegg som DNT generert inntekt av i.f.t. overnatting og bevertning.

Oppfatter jeg det rett at du mener DNT engasjerer seg politisk for å få til mer motorisert

ferdsel i utmark vinterstid men begrenset til merkede løyper?

Link to comment
Share on other sites

Guest Landsem

Oppfatter jeg det rett at du mener DNT engasjerer seg politisk for å få til mer motorisert

ferdsel i utmark vinterstid men begrenset til merkede løyper?

 

Nei, enhver som følger med vet at de selvfølglig engasjerer seg mot motorferdsel, noe som er bra. Jeg mener derimot det er hyklersk og at den største trusselen for plante- og dyreliv i utmark etterhvert er blitt DNT selv med den enorme trafikken og påfølgende logistikk som det medfører. Les debatten, så blir det klarere. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

DNT er nok som generelt en mye større trussel ovenfor norsk natur en noen skuterløype noen siden kommer til å være, bare å se til Hardangervidda, områdene rundt hyttene og disse oppmerkede stiene som DNT har ser mer ut som oslo sentrum en en nasjonalpark spør du meg, at DNT får lov til å forsette å drive som de gjør er rett og slett forferdelig. Større hyklere skal du lette lenge etter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy