Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemarkski


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har bestemt meg for å kjøpe et par telemarkski til neste sesongs bruk. Til nå har jeg kun eid langrenn- og fjellski og trenger tips angående ski til telemarkskjøring. Jeg kunne tenkt meg å ha et par ski som er bra å kjøre med på nysnø på fjellet, samt brukbare i bakken. Jeg har ingen forkjærlighet for plaststøvler, så jeg ønsker å ha løse hæler slik jeg er vant med fra tidligere skierfaringer. Om noen her inne sitter med litt kompetanse om telemarkkjøring ville jeg vært hjertelig glad for noen tips angående kjøp av slike ski.

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du vil ha ei god all-roundski til telemark er det greit å ha ei med medium mål, og litt rocker/løft i tupp, så du ikkje må jobbe så innmari med duppande tuppar i laussnøen, men som på same tid har spesifikasjonar som gjer at du sitt greit på kant i bakken og kan takle det meste av føre. Om du då spanderar på deg ein tusenlapp ekstra når du vel binding, kan du få ein god telemarksbinding med gåfunksjon, så slepp du øydelegge hoftene dine på topptur.

Eit oppsett eg ville vurdert om eg var deg, er K2 wayback 88 med ein G3 targa ascent eller ein Voile switchback.

Finn du switchbacken til same pris som G3en er switchbackeb å foretrekke, pga mindre problem med ising i låsemekanisme.

Eg har G3 og greier løyse det heilt fint, men hadde eg skulle kjøpt nytt hadde eg sjølvsagt prøvd å unngå det.

 

K2 skia får du i 82, 88 og 96 mm under fot. Eg personleg synes 96 mm vert litt mykje om eg skal kjøre alpinstil telemark i bakken, og på vanskeleg føre i fjellet. 82 er kanskje herleg ei stund i bakken, men er litt knapt på dei fine dagane i fjellet, og du får fort kontroll og kjensla av at "søren, det hadde gått heilt fint med litt breiare i bakken og". Så den mellomtingen er altså flott, synes eg :)

 

Lukke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke plaststøvler? Da må du se tilbake på brukt utstyr fra 90 tallet. Det ligger en del gammalt på finn.no

Alle dedikerte telemarksstøvler i dag er i plast og det er en grunn til det. Skal du gå opp med skia burde du se etter bindinger med gåfunksjon. Ikke start på for breie ski er mitt tips rundt 100 under midten så får du litt flyt også. Da får du skia lettere opp på kant i forhold til breiere ski og en penere stil fortere. Telemark er tungt og vansklig men veldig givende når det sitter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg skal merke meg K2 wayback 88 :)

 

Hva plaststøvler angår så er ikke det så farlig så lenge hælen er fri (jeg er ikke helt sikker på om det er mulig med plaststøvler?). 

 

Hvor lange bør skiene være i forhold til kroppshøyde? Ser for meg at skiene ikke skal være så veldig lange da det går utover bevegeligheten? Som sagt er jeg ikke stødig når det gjelder dette temaet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle telemarksstøvler har helen fri! Det er jo liksom noe av poenget med telemarksstilen :)

 

Tror du skal ta deg en tur i en velassortert sportsbutikk med fokus på nedoverski for å få litt veiledning og så er det alltids mange som mener mye når det har kokt ned til et par konkrete skimodeller og valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nesten like mange kriterier for å trives på en ski som det finnes ski i seg sjølv. Men de vesentligste av disse kriteriene e nok ka skia skal brukes til, kor du skal bruk dem og dine personlige ferdigheita.

 

Skal du utelukkende pumpe pudder e disse nye og lette randoskiene suveren. Putt en g3-binding på og du har ei lettgått ski med ekstreme pudderferdigheita. Disse skien e derimot ubrukelig om du møt på hardare snølag på ferden.

 

Personlig bruka eg en allroundski atm (blizzard titan nine) som sett litt meire krav til egeninnsats (får mindre gratis) under kjøring, men den funka på alle forhold. Den e litt tyngre enn dynafit sine "vannski" og følgelig tyngre å gå oppover med, men med rett binding med god gåfunksjon e dem i mine øya heilt nydelig. Anbefales om du treng en god allroundski både for topptur og i preppa løyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke plaststøvler? Da må du se tilbake på brukt utstyr fra 90 tallet. Det ligger en del gammalt på finn.no

Alle dedikerte telemarksstøvler i dag er i plast og det er en grunn til det. Skal du gå opp med skia burde du se etter bindinger med gåfunksjon. Ikke start på for breie ski er mitt tips rundt 100 under midten så får du litt flyt også. Da får du skia lettere opp på kant i forhold til breiere ski og en penere stil fortere. Telemark er tungt og vansklig men veldig givende når det sitter!

Asolo ekstrem plus e en god telemarkstøvel i lær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.