Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturski med Crispi Svartisen 75mm


Ola Nordmann

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg har bestemt meg for å kjøpe nye støvler til fjellskiene mine og valget ser ut til å falle på Crispi Svartisen 75 mm. Disse skoene passer ok til min fot og har myk såle som virker behagelig å gå i. Samtidig virker det som at støvlene også gir ok støtte til nedoverkjøringene. 

 

Siden disse støvlene koster en del i utgangspunktet lurte jeg derfor på om jeg like så gjerne burde kjøpe en skipakke i samme slengen. Siden jeg allerede har allround fjellski som jeg er fornøyde med (Åsnes Nansen), så tenkte jeg isåfall på å velge noen ski spesialisert inn mot topptur. Støvlene selges f.eks. i pakke sammen med Åsnes Storetind med Voile 3-pin Cable-bindinger.

 

Så det jeg lurer på er om noen har erfaring fra tilsvarende oppsett og om det er verdt investeringen? Leser at f.eks. Platou sport anbefaler telemarksbinding med plaststøvel for å utnytte skiens egenskaper fullt ut. Jeg kan legge til at jeg ikke er særlig flink i utforkjøringer i utgangspunktet. Nå blir det mye sikksakk-kjøring ned som forsåvidt er greit, men jeg kunne tenkt meg å lære å kjøre skikkelige svinger. Er dette veien å gå, eller er det heller verdt å investere i eget utstyr til slikt (eller f.eks. Randonee)?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topptur?

 

Gå for skikkelig randoneeutstyr. Jeg har helt sluttet å bruke fjellskiutstyret mitt. Selv på flata så er moderne randoneeutstyr, som f.eks. Scott Cosmos støvlene såpass komfortable å gå med at flere kilometer anmarsj ikke er noe problem.

 

Rocker gjør sitt for at skigleden blir revolusjonert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er klart at det frister å kjøpe spesialisert utstyr som Randonee-ski for slikt. Men det er jo dyrt så må tenke litt mer på det. Fjellskiene har forsatt sitt bruksområde for meg så nye støvler til dem skal jeg uansett ha, og da er det ikke så veldig mye til jeg må ut med for å få med ski pluss bindinger i tillegg. Spørsmålet er vel i bunn og grunn om det faktisk er verdt det, eller om jeg like gjerne kan holde meg til fjellskiene også til topptur inntil jeg kjøper skikkelig utstyr :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randoneeutstyr fra Finn.no + nye skisko på salg sier nå jeg, i riktig Ole Brumm stil :-)

 

Dette må du bare ta for god fisk: Man skjønner ikke at den stive randoprisen er verdt det, før man svever nedover fjellsiden og gliser fra øre til øre!  :hyper:

 

Bare ikke kjøp tynne ski under 100mm midtbredde. 105mm er perfekt f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei knutis!

 

Min hobby og hovedinteresse er egentlig bare å være utendørs, men for å motivere meg til å finne nye steder å besøke har jeg blant annet blitt en fjelltopp-samler. Stort sett holder jeg meg i Hordaland, men etterhvert tenker jeg å få dratt på de fleste 2000-meters toppene i landet og. Så jeg planlegger turer ut ifra årstid og forhold, så det blir vel litt av hvert. Prøver å få lagt inn minst et par skiturer mot slutten av vinteren siden jeg liker det svært godt. Men må innrømme at oppturen er det jeg liker best, mens nedkjøringen blir stort sett å prøve å holde seg på beina og ikke skade seg.

 

Jeg har derfor tenkt at det kan hjelpe på skigleden om jeg har noen ski som jeg lettere klarer å kontrollere ved noen slike toppturer (f.eks. hvor det bare er rett opp og ned). Har tidligere tenkt på om jeg kanskje skulle skaffe meg noen Randonee ski til slike turer etter anbefalinger fra venner. Da kan jeg også være med dem i skitrekket om jeg får lyst til det. Men jeg vet ikke, det koster jo en del så har utsatt det.

 

Men over til saken, da jeg idag var innom butikken for å se på Crispi Svartisen til fjellskiene så jeg at jeg kunne "spare" en del på å kjøpe en skipakke istedenfor bare støvlene. Har derfor utsatt kjøpet til lørdag for å vurdere om det er verdt å betale dobbel pris av støvlene, men å få med ski og bindinger på kjøpet. Ifølge veiledende pris på skiene sparer jeg jo 1000 kr og får gratis binding på kjøpet så det virker jo som en god deal. Men om det bare er marginale forskjeller på disse skiene (Åsnes Storetind med Voile 3-pin cable) og fjellskiene (Åsnes Nansen med Rottefella 75mm) med en slik lærstøvel så kan det jo hende at det vil være bortkastet.

 

Mitt spørsmål til dere erfarne ski og fjellfolk er om dere tror? Fjellskiene holder jo fortsatt til sitt bruk så det er ikke det om å gjøre, men er det verdt det i avvente av om jeg skal henge meg på Randonee-bølgen eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.