Gå til innhold
  • Bli medlem

The beauty and the beast


eaa

Anbefalte innlegg

Flott bilde :!:

Klar over denne vanskelige ryggen... Om jeg kommer til å prøve meg der eller ikke gjenstår å se.. :?: Hvis jeg ikke blir hengende i enden av et tau, på slep etter noen, så blir det antagelig leeenge til :!:

Har forøvrig det meste ugjort på Sognefjellets tindeverden... Bekken er så brei her oppe at jeg ikke kommer meg over.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Klar over denne vanskelige ryggen... Om jeg kommer til å prøve meg der eller ikke gjenstår å se.. :?: Hvis jeg ikke blir hengende i enden av et tau, på slep etter noen, så blir det antagelig leeenge til :!:

Joa, kan skjønne det. Blir nok ikke jeg som sleper deg dit heller. Bare for å skremme deg ytterligere, så sjekk ut bildet for nærmere detaljer. Ikke god å rå med denne kjerringa! (ikke denne heller... :) ) Merk de gigantiske trappetrinnene på nordryggen. Med stup på begge sider også, så er ikke dette akkurat bærplukkerterreng!

post-51-133474401209_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, kan skjønne det. Blir nok ikke jeg som sleper deg dit heller. Bare for å skremme deg ytterligere, så sjekk ut bildet for nærmere detaljer. Ikke god å rå med denne kjerringa! (ikke denne heller... :) ) Merk de gigantiske trappetrinnene på nordryggen. Med stup på begge sider også, så er ikke dette akkurat bærplukkerterreng!

Jeg har vært for mye i bratt lende til å bli skræmt av slikt, om det er 10m ned eller noen hundre er et fett.. :) De loddrette hammerne er sikkert fine å klatre i kantene, ser slik ut på bildet. Ka du sei Geir, har du gått denne ryggen :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært for mye i bratt lende til å bli skræmt av slikt, om det er 10m ned eller noen hundre er et fett.. :) De loddrette hammerne er sikkert fine å klatre i kantene, ser slik ut på bildet. Ka du sei Geir, har du gått denne ryggen :!:

Kan tenke meg det ja! Og som du sier, om man faller 10 eller 400 meter er et fett. Men det har nå liksom en mental effekt å ha 400 loddrette meter under sålene, når man klorer seg fast på ei 2 cm bred list...

Et fett, sier du, så her kommer noen heller fete og stygge navn:

Purkedælene (Sigdal)

Griseliholet (Sauherad)

Fleskomkjeft (Tvedestrand)

Og et riktig så vakkert:

Skogadalsbøen

Det er det slik klang og sus over, synes jeg.

Videre nevnte du Synnavindsnipa istedet for Sønnavindsnipa - det er faktisk dialekta mi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, kan skjønne det. Blir nok ikke jeg som sleper deg dit heller. Bare for å skremme deg ytterligere, så sjekk ut bildet for nærmere detaljer. Ikke god å rå med denne kjerringa! (ikke denne heller... 8) ) Merk de gigantiske trappetrinnene på nordryggen. Med stup på begge sider også, så er ikke dette akkurat bærplukkerterreng!

Terrenget er nok mye enklere enn det ser ut på bildet. Kjerringa opp fra nord kan jeg ikke huske var klyveterreng engang. Vanskeligste del av ruta var vel opp fra Midtmaradalen. På Mannen fulgte vi mer eller mindre ryggen til venstre på eaa's flotte bilde. Dette er heller ikke mer enn et sted mellom 2- og 3-erklatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at Maradalsryggen er den vanskeligste av ryggtraversene i Hurrungane. Stemmer ikke dette? Som så mange andre steder er det vel av betydning hvilken vei man går...?!

Ods, du snakker ikke her om travers..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrenget er nok mye enklere enn det ser ut på bildet. Kjerringa opp fra nord kan jeg ikke huske var klyveterreng engang. Vanskeligste del av ruta var vel opp fra Midtmaradalen. På Mannen fulgte vi mer eller mindre ryggen til venstre på eaa's flotte bilde. Dette er heller ikke mer enn et sted mellom 2- og 3-erklatring.

Regner med at det er en grei omgåelse av de loddrette hamrene som bildet til eaa viser. De så ikke gode ut, men veldig ofte kan sånne vegger rundes på en av sidene. Ellers er nok en fullstendig travers av hele Maradalsryggen ganske heftig. Det øksehogget mellom Mannen og Kjerringa så ikke enkelt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardalsryggen er nok den vanskeligste av ryggtraversene i Hurrungane. På grensa til sikring opp på Mannen fra øst. Rappell ned i Maradalskaret (mellom Mannen og Kjerringa). Derifra 6 tl (inntil 4+) videre opp på Kjerringa. Meget spesiell rute med løst fjell og mye traversering. Klassiker, et must for en avansert tinderangler :lol:

Deretter grei travers mot Jernskardtind, som byr på 5'er klatring (5- i fører'n) fra sør. Her er fjellet atskillig bedre, noe det også er videre til Sentraltind. Herifra er som kjent veivalgene mange......

Denne traversen av Mannen og Kjerringa er en del mer krevende enn tilsvarende vest for Romedalen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rappell ned i Maradalskaret (mellom Mannen og Kjerringa). Derifra 6 tl (inntil 4+) videre opp på Kjerringa.

Med hele 6 tl opp igjen, hvor lang er rapellen ned i skaret fra Mannen? Og hvordan er det med standplasser (fx antall) ned langs rappellen?

Og skulle man finne Maradalsryggen for jævlig, så kan man jo istedet dra til Faenshølet på Tjøme og bade - hvis noen tør! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått bare en gang....? Når tid skal du ha nr2 da :roll:

En gang ja... er jo ikke akkurat noen svipptur :) Repetisjon har jeg ikke tenkt så mye på....må i alle fall ha lengre værvinduer enn årets sesong har bydd på.....

Med hele 6 tl opp igjen, hvor lang er rapellen ned i skaret fra Mannen? Og hvordan er det med standplasser (fx antall) ned langs rappellen?

Vi kløyv et stykke ned vestover fra toppen av Mannen. Deretter en rapell (40 m ?, husker ikke helt), og spasering videre ned i skaret. Ruta over Mannen har jeg forresten gått to ganger. Første gangen begynte det å regne da vi sto klar til å klatre Kjerringa. Valget var enkelt. Det blei en grufsete retur ned i Midtmaradalen. Mardalsskaret er ikke av den lettest tilgjengelige typen.

På neste tur sparte vi dermed litt tid over Mannen, da ruta allerede var "gått opp" :)

Opp på Kjerringa er det ikke 6 fulle taulengder, dessuten minner ruta mer om en slyngveg enn ei klatrelinje, så høydeforskjellen er ikke så stor som det kan høres ut. Rutene er greit beskrevet i "Klatrefører for Jotunheimen".

Dette området er mer begrodd og løst enn fjellet lenger nord i Hurrungane. Sunnmørserfaring ingen ulempe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at Maradalsryggen er den vanskeligste av ryggtraversene i Hurrungane. Stemmer ikke dette? Som så mange andre steder er det vel av betydning hvilken vei man går...?!

Ods, du snakker ikke her om travers..?

Jeg ser at Geir er mere kjent i området enn hva jeg er. Mine turer på Mannen og Kjerriinga har vært separate turer og jeg har derfor ikke krysset Maradalskaret. Maradalsryggen har jeg gått fra Jernskartind til den høyeste av det som kalles nordlige Maradalstinder og har derfor ikke klatret Jernskartind fra syd. Den ruta er beskrevet av førstegangsbestigerne som at "bare et støt fra et gresstrå ville være nok til å miste taket og styrte i avgrunnen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torskanesglyvrao, -Torskanes-glyvrao. Glyvrao (Sognamål) = gluvra = eit hogg, kløft eller sprekke i fjell og berg. (Torskanes = truleg i samanheng med fisken torsk). Torskanesglyvrao er eit hogg djupt og trongt inn i fjellsida nordvest for høgste Fagerdalsnipi (1245 m.o.h.) på halvøya mellom sidefjordane Finnafjorden og Arnafjorden ved sørsida av Sognefjorden, vest i Vik kommune, inn mot Stølsheimen. Sjølv har eg sett ned i dette hogget 2 gonger, og synet av Torskanesglyvrao trollbind deg for alltid, så ta turen der til. Om de har klatra i alle norske stortindar, vil de aldri gløyma dette synet. Staden er heilt spesiell. Elles er området mot stupa mot Finnafjorden det vakraste som kan opplevast i Stølsheimen, innkludert den fagre stølen Vatnane like ved (overnatting, ubetent, 6 senger, ingen T-ar i området).

Kanskje skal Eaa og andre her ta turen ut der til Torskanesglyvrao.

Sjekk http://home.online.no/~sulvund/Voss_Now/index.htm , gå inn på søkesida (midt på sida til Svein Ulvund), skriv Torskanesgluvra (slik; skriv ordet heilt rett), så ser de bilete frå denne artige kløfta.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er berre å ta turen bort her det og sjå dette ufatteleg vakre området mellom Arnafjorden og Finnafjorden, nordaust i Stølsheimen. Her borte vert de så bergteken, at de vert verande der oppe på halvøya. Dette er det fagraste fjellområdet eg veit om, og eg vendar attende der til år om anna. Finaste tida der er i september. Og for Jotunheimen-entusiastane er det berre å sei at det vakraste skuet av Hurrungane (som eg veit om) får de frå Fagerdalsnipi (og fleire toppar mellom Ortnevik og Vik).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.