Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvektstreffets listetråd


Tor Magnus

Hvor tungt blir basisvekten din?  

46 stemmer

  1. 1. Hvilken vektgruppe havner basisvekten din i?

    • Tung (25kg+)
    • Normal (9.1-25kg)
    • Lett (4.5-9.1kg)
    • Ultralett (2.3-4.5kg)
    • Super ultralett(1.4-2.3kg)
      0
    • Ekstrem ultralett (< 1.4kg)
      0


Anbefalte innlegg

Åh shit - vakuum pakka ?!

Er det plass til å få den ned i sekken igjen hvis du (bank bank) må åpne den for å ta ut en compeed da da ?

 

Jepp. Tanken er at det som er i vakuumpakka ikke er ting som man vanligvis bruker (det skal være utenom), så compeed hører egentlig ikke hjemme inni den. Jeg ville tro at det som ligger i vakuumpakka holder seg bedre lenger og holder seg pent samlet inntil jeg trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slanket den til 250 gram nå

 

3 sterile kompress

2 7,5 cm x 5m (brukte en av disse for å støtte opp kneet på nedturen i dag, og det funket bra så er nok verdt å bære med seg to slike)

1 5cm x 4m

4 store compeed

8 små compeed

diverse plaster

sportstape, halv rull

bitteliten tape rull

pinsett

vinylhansker (sikkert kjekt å ha, var med to par i førstehjelpspakken, men holder vel ihvertfall med et par. Blir vel kun brukt om jeg må operere noen...)

4 sikkerhetsnåler

1 pinsett

 

Burde vel legge med noe smertestillende.

Kan nok spare 100 gram på å bytte ut cordura veska med en ziplock pose.

 

Tok ut en 12x12cm "wound dressing" som jeg ikke klarer å komme på hva jeg skal bruke til

Tok også ut instruksjonslefsa som lå med siden det ikke stod så mye nyttig der likevel

Tok også ut alle compeed plastrene og la de i ziplock posen med de andre plasterene istedenfor original boks

 

Juhu, 100 gram spart  :hyper:

Hiv det over i en ziploc med en gang. De veskene er relativt tunge. Det er vel bare en pinsett oppi der tenker jeg? Hansker må jeg innrømme at jeg synes er litt bortkastet. Sjansen for å bli smittet av noe for oss som ikke er i daglig kontakt med blod er vel ganske minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kommentar til avstemningen om hvor man har sin ryggsekks basisvekt og der UltraLight (UL) er definert med vekt mellom 2,4 og 4,4 kg.

 

I UL-miljøet i USA er det stor uenighet om hvor grensen skal gå. Størsteparten av "UL-bevegelsen" har sitt utspring fra California, hvor det er mildt og tørt klima. Her ble det tidlig definert at UL hadde en grense på 10 pounds (4,53 kg) for turer innenfor den såkalte 3-sesongsperioden.

 

Vektgrensen ble ofte kritisert blant de som bor på østkysten og nord i innlandet av USA, hvor det er våtere og kaldere klima (tilnærmet skandinavisk klima?) i perioden vår, sommer og høst. Denne geografiske delen av UL-miljøet mente at vektgrensen for ultralight burde settes til 11 pounds (4,99 kg) eller også 12 pounds (5,44 kg) for å ta høyde for mer uforutsigbart vær, klima og temperaturer som krever mer og kanskje noe annerledes utstyr/klær.

 

UltraLight er fortsatt ikke endelig definert, det er bare mange som synes den bør være 10 pounds (4,53 kg), mens andre igjen mener at UL er 12 pounds (5,44 kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mangler en halv tannbørste, en boxer, ullsokker og noe superundertøy, men ellers holder det fint i tillegg til det jeg har på meg.

Synes den er super. Har den i størrelse XL, så jeg får plass til endel stæsj på innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du trenger Ribz hvis du har slanket sekken? Lurer forøvrig på om det hadde vært mulig å få tak i noe likt Ribz fra Laufbursche. Lagd i cuben og en del av skuldestroppene kanskje? :)

Kan det være aktuelt å finne noen lettere regnbukser kanskje? Vi må ta et "moteshow" når det kommer til regnklær tror jeg. Alle stiller i medbrakt regntøy. (Med mindre det er meldt skyfri himmel i 3 dager og alle letter sekken for regntøy.) ;)

3 underlag?

Kart 250g? Er de lagd av bly? Skal du ha med en hel serie?

Og jeg vet jeg har sagt det før, men det er enklere å lese listen om alle verdiene har samme antall desimaler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mangler en halv tannbørste, en boxer, ullsokker og noe superundertøy, men ellers holder det fint i tillegg til det jeg har på meg.

Synes den er super. Har den i størrelse XL, så jeg får plass til endel stæsj på innsiden.

Jeg har (som du kanskje har sett) en MLD Superlight Bivy, men vet ikke helt om jeg er venner med den. Synes den ble litt glatt på innsiden og savnet litt å ha et tørt, myggfritt rom med plass til å sette seg opp å lese i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det skal sies at jeg som oftest kjører den komboen på korte turer.  Ofte ved bikepacking hvor jeg har begrenset med pakkplass.
Jeg funderer på kombinasjonen trailstar med innernett/telt, det burde være en fin kombinasjon :)

Evt http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=21&products_id=120

under grace duo tarpen... Hmm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du trenger Ribz hvis du har slanket sekken? Lurer forøvrig på om det hadde vært mulig å få tak i noe likt Ribz fra Laufbursche. Lagd i cuben og en del av skuldestroppene kanskje? :)

Kan det være aktuelt å finne noen lettere regnbukser kanskje? Vi må ta et "moteshow" når det kommer til regnklær tror jeg. Alle stiller i medbrakt regntøy. (Med mindre det er meldt skyfri himmel i 3 dager og alle letter sekken for regntøy.) ;)

3 underlag?

Kart 250g? Er de lagd av bly? Skal du ha med en hel serie?

Og jeg vet jeg har sagt det før, men det er enklere å lese listen om alle verdiene har samme antall desimaler. :)

 

Ribz trenger jeg ikke, det er korrekt, men jeg liker systemet :)

Har sett diverse sånt hos Zpacks, men de er mer rettet mot enkelt ting som kamera, GPS osv.

 

Ser på muligheten til å slanke regntøyet med ca 500 gr. Det kan hende at det kommer frem i tide til slutten av mai, men inntil videre er det det som står på lista. Jepp, regntøyoppvisning må til :)

 

Ett sitteunderlag, ett 2/3, en hellengde oppblåsbart. Ja, tre underlag. Det blir for kaldt med bare Klymiten og bare skum mangler for mye på komfort.

 

Nordmarka m/omegn - mye kart det :) I grunnen bare et tall fra forrige langtur.

 

Desimaler  :roll:  jada, skal nok få dem på plass etterhvert...

 Sånn, tre desimaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribz trenger jeg ikke, det er korrekt, men jeg liker systemet :)

Har sett diverse sånt hos Zpacks, men de er mer rettet mot enkelt ting som kamera, GPS osv.

Men hvis du ikke trenger det, er det ikke da litt bortkastet? Da bærer du vel egentlig bare ekstra fordi du liker det? :)

 

Ser på muligheten til å slanke regntøyet med ca 500 gr. Det kan hende at det kommer frem i tide til slutten av mai, men inntil videre er det det som står på lista. Jepp, regntøyoppvisning må til :)

Spennende, hva er det som er på bestilling?

 

Ett sitteunderlag, ett 2/3, en hellengde oppblåsbart. Ja, tre underlag. Det blir for kaldt med bare Klymiten og bare skum mangler for mye på komfort.

Kan du ikke bruke Multimat'en istedet for GG'en? Trenger du begge de to? Regner med at GG'en er for ryggen i Maripose?

 

Desimaler  :roll:  jada, skal nok få dem på plass etterhvert...

 Sånn, tre desimaler.

Meget bedre! :)

Tror kanskje du må trimme maten og? 600g havregryn for for to dager? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribz'ene blir fordi jeg liker dem, ja. Og når total vekt for sekk og Ribz er på 1061,000 gr, da er det greit nok. Det er du som er SUL, ikke jeg :)

 

I følge Matt, så begynner Zpacks poncho og kilt ferden over Atlanteren om en ukes tid. Da forsvinner 540 gr fra vekta OG jeg får endelig en poncho som kan brukes. Samt en pakkpose til dunteppet med fleece på innsiden og en skreddersydd pose til kjelen.

 

GG matta er i ryggen på Mariposaen, ja. Ikke umulig at jeg ryker på en litt lengre Multimat eller jeg lærer riktig bruk av sekken som underlag.

 

Godt du er fornøyd :)

 

Skal nok se på maten. Ganske sikkert at det ikke blir havregryn og i alle fall ikke i sånne mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte regnearket, så jeg kopierte det:) 

Jeg har kopiert en del når det gjelder mat og hygiene, så dette er ikke helt rikitg. (Alt som er kopiert er merket).

 

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ancw6vIHnGVydGJjNGE2LUtFV25nOXpoWFBNUkRVbUE#gid=1

 

Kom gjerne med kommentarer :)

Hvor kjøpte du lightload håndklene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribz'ene blir fordi jeg liker dem, ja. Og når total vekt for sekk og Ribz er på 1061,000 gr, da er det greit nok. Det er du som er SUL, ikke jeg :)

 

I følge Matt, så begynner Zpacks poncho og kilt ferden over Atlanteren om en ukes tid. Da forsvinner 540 gr fra vekta OG jeg får endelig en poncho som kan brukes. Samt en pakkpose til dunteppet med fleece på innsiden og en skreddersydd pose til kjelen.

Men hvis du dropper Ribz, GG og får nytt regntøy så dropper du 990gram, nesten et kilo uten å miste sikkerhet eller funksjonalitet? (Kan gå med på at ribzen er praktiske altså, men, men, men, altså fordi!) :)

Det er du som er SUL, ikke jeg :)

Come to the lighter side of the lighter side! :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.