Gå til innhold
  • Bli medlem

Slarkete girskifter bak


lph

Anbefalte innlegg

Hm. Det er noe merkelig med bakre girskifter. Jeg har ordinært "klikkegir" , dvs. på bakre skifter skyver jeg en hendel fra meg for å gire opp, og klikker en hendel mot meg for å gire ned. Normalt kommer hendelen tilbake til utgangsposisjon etter giring, jeg regner med at det er en fjær el.l. inni som står for det.

Men nå er hendelen som jeg skyver fra meg blitt mer og mer slarkete, og den kommer ikke tilbake av seg selv, så jeg må trekke den tilbake etter giring. :)

Er det bare en utslitt fjær eller må jeg bytte hele girskifter? Skifteren er original, sykkelen er om lag 8 år gammel, Trek terrengsykkel.

Eller er det bare ulv i giret? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er ulv i giret så har den antakelig gnafset i seg hele fjæra, og der av problemet ditt.

(Den var så dårlig at det nesten gjorde vondt..)

Som du skjønner, har ikke en anelse om hva som kan være galt med giret ditt.

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner litt om hvordan girskifteren på kranken min oppfører seg når den har stått (dvs hengt under garasjetaket) lenge, ubrukt. Mener problemet der ligger i armen ved kranken, kommer seg etter litt bruk. Kanskje ikke så dumt å demontere heile supperiet, gjøre rent - for så å montere det igjen. Vurdert det sjøl, men litt tiltak. Ligger det igjen noen deler etter at du er ferdig, da er det noe galt som ikke er helt slik som det skal være :D

Samtidig får du sjekket at ulven ikke er en elg (som tydeligvis er problemet for enkelte syklende :D ) Og giret fungerer helt sikkert fint igjen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, forstår ikke helt hvordan det kan ha sammenheng med selve skifterarmen? (Mulig jeg bruker termene feil, har ikke helt kontroll på hva sub-delene heter :D )

Når jeg skyver hendelen fra meg strammer girwiren slik at skifterarmen flytter seg og drar med seg kjedet (skifter gir.) Dette funker helt fint.

Men normalt skal hendelen, eller girspaken, flytte tilbake av seg selv etter giring. Dette er det som ikke funker. Såvidt jeg kan skjønne er dette helt uavhengig av girwiren og skifterarmens posisjon. Det minner om skrallefunksjonen i et pipenøkkelsett! :D

Jeg tar den nok inn på et verksted snart, begynner å bli lei av å fiske etter hendelen innunder styret i tett trafikk. Men det hadde vært greit å ha en ide om hva jeg gikk til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Høres klart ut som rensing og smøring vil gjøre underverker, hvis ikke fjer eller fjerskiven som vanligvis sitter i disse spakene er slitt ut. Enkelt å skifte og smøre selv!!! Hvis du ellers mekker bare lite!

Hilsen Elgen

som selv sykler og mekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du noe. Så det sitter altså en fjærskive inni her? I så fall er jeg 99 % sikker på at denne er utslitt, eller har hoppet av.

Men den er mulig å bytte selv? Jeg har tatt mye annet rart fra hverandre før, ihvertfall når jeg var student og hadde masse tid og lite penger, men har aldri sett innsiden av en girspake annet enn ved skifting av wire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tenkte noe i retning av at den fjæra som skal trekke hendelen tilbake ikke orker jobben hvis festet på hendelen er litt rustent eller usmurt. Kan være greit å forsøke med en oljedråpe eller to. Utrolig hvor mye rart som lar seg reparere med smøreolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lph skrev:

Er det bare en utslitt fjær eller må jeg bytte hele girskifter? Skifteren er original, sykkelen er om lag 8 år gammel, Trek terrengsykkel.

Selv om jeg ikke er noen ekspert på girskiftere, vil jeg tro at problemet ligger i wiren eller skifteren bak. Så vidt jeg vet er det ikke noen fjær i girskifteren som skal trekke wiren tilbake, det er det selve skiftermekanismen bak som skal gjøre.

Det første året jeg syklet hele vinteren gikk den fremre skifteren til h.... fordi jeg ikke brukte den ofte nok, og ikke oljet den ofte nok. Fikk beskjed i butikken om at de beste skifterne (den gang Shimano XT) var mest utsatt. Plukket den av og la den først i white-spirit og etterpå i dieselolje, men den var ikke til å berge så jeg kjøpte en billigere modell.

Med en 8 år gammel sykkel er det mest nærliggende å se på wiren dersom bakskifteren har vært oljet regemessig. Wiren tørker etter hvert ut og fjæren på skifteren bak makter ikke å dra wiren tilbake når den slakkes på girskifteren foran. Du kan jo prøve å få inn noe geværolje eller annen tynn olje i wire-strømpen både foran og bak, men det koster ikke all verden for en ny wire med strømpe. Skal visstnok ha kommet plast- eller teflonbelagte wirer som glir bedre også.

På skifteren bak er det leddene som parallellforskyver kjedet som er mest utsatt, de trenger regelmessig en liten dråpe tynn olje hver. Dersom du sykler om vinteren kan det oxo lønne seg å legge litt grease rundt leddet for å hindre saltvann å trenge inn - får du tak i grafitt-grease er den best da den tåler saltet bedre(men ikke tørk av deg på en hvit skjorte, den blir aldri hvit igjen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Utslitt fjær i girskifter har jeg aldri hørt om, selv om jeg har brukt slike gir helt siden åttitallet.

Du bør ikke åpne giret, har lest at det består av rundt hundre deler.

Tipper løsningen ligger i gammelt vaier/vaierstrømpe-opplegg, som har både sand, fuktighet, rust og slitasje i seg, dette gir friksjon. Vaier+strømpe skiftes ut for bare et par hundrelapper på et sykkelverksted, det vil forundre meg mye om dette ikke gjør underverker for giringen din. Bør faktisk byttes ut en gang i sesongen, dersom du sykler en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjæren i girskifteren blir ofte slitt etterhvert. Dette i kombinasjon med slitt drivverk og gamle wire/strømper fører til dårlig presisjon på giret. I tillegg kan også selve sjalteren oppe på styret bli slitt men det skjer ikke så ofte

Priser:

nye strømper + wire 105 kr

girskifter ca 250kr (kommer an på kvalitet)

arbeid 150kr

totalt ca 505kr.

Altså, du kan spare 150 kr på å gjøre jobben selv, men hvis du regner timespris på dette tror jeg at det er lite å spare. Husk også at hvis du ikke får satt justeringsskruene på den nye girskifteren din riktig kan dette fort føre til at bakhjulet får seg en smell....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg har vært litt uklar i språkføringen lenger opp her...

Det er altså en antatt fjær i sjalteren på styret som er slitt eller ødelagt, og gjør at sjalteren henger og slenger. Den kraftige fjæra nede i selve skifteren gjør jobben og girer innover så snart jeg slakker wiren og gir den anledning til det :?

Jeg skal åpne opp sjalteren og ta en titt snart, mer av nysgjerrighet enn gjerrighet. Den er visst ikke dyr å bytte. Wire og strømper er byttet og smørt regelmessig, og mesteparten av drivverket byttet jeg ifjor.

Jeg får legge ut bilder av innmaten til dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sist jeg byttet girsjalter kom det på 1250 kroner, ikke akkurat sykkelens billigste komponent. Det ville hjulpet litt i sakens anledning om du fortalte nøyaktig hva sjalteren din het?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg byttet girsjalter kom det på 1250 kroner, ikke akkurat sykkelens billigste komponent. Det ville hjulpet litt i sakens anledning om du fortalte nøyaktig hva sjalteren din het?

Da kjører du nok på vassere utstyr enn meg :)

Det er Deore gir, men det er kanskje ikke gitt at hendlene/sjalterne/spakene er det samme? Kosta ca.300 kr. på et nettsted jeg fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

digresjon og klagehyl:

Sykkelen er omsider levert til reparasjon, jeg gikk over den og fant ut at det var så mye som burde gjøres at det var like greit.

Men de blir jo for f*** ikke ferdige! To og en halv uke har de sittet og ruget på den nå!

Jeg savner sykkelen miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin..... :wink: Må jo ta T-BANEN til jobb for helv***.

Arg. Derfor avataren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.