Gå til innhold
  • Bli medlem

Skremmende lesning


Tom42

Anbefalte innlegg

I Tønsbergs blad, onsdag 15 januar kunne jeg lese en skremmende overskrift som kan berøre oss friluftsfolk:

 

"Frykter parasitten kommer"  :pirate:

 

Og parasitten som Vitenskapskomiteen for mattrygghet i Norge frykter skal etablere seg i norsk natur og i verste fall kan gi mennesker dødelig smitte er dvergbendelormen (Echinococcus multilocularis).  Hovedverter for denne parasitten er rev, hund og katt.  Parasitten, ifølge TB er ikke farlig for dyr, men kan som nevnt være dødelig for oss mennesker.

 

Parasitten har etablert seg i en rekke europeiske land, og i Sverige er nå 4 rever funnet som bærere av smitten.  I Alpene smittes ca 50 personer årlig.  Ikke så mange kan vi si, men om den kommer hit vil vi være spesielt utsatte pga vårt store friluftengasjement, og ikke minst bærplukking.  Å drikke  vann rett fra bekken kan også være risikofylt.

 

Foreløpig er det ingen overhengende fare for norsk natur, men rever kjenner ingen grenser.  Bendelormen lever i revens tarmer og lager egg som utskilles ved avføring. 

Smitten oppdages sent.  Det kan gå 10 - 15 år før symptomene melder sin ankomst.  Dette arter seg som store cyster i ulike organer som må behandles kirurgisk.  Pr dags dato finnes ingen vaksine.

 

Mattilsynet har iverksatt tiltak? for å unngå at den norske revebestanden på ca 120.000 dyr skal bli smittet, og viser til at spesielt hundeeiere har et stort ansvar ved jevnlig å gi hundene sine ormekurer, og særlig om hunden skal til Sverige.  Veterinærattest er derfor nødvendig før grensepassering.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Så langt Tønsbergs Blad, men jeg er sikker på at flere av forumets lesere kan gi ytterligere informasjon

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er framtida og verre vil det bli.
Folk reiser mykje og mange har ei lite gjennomtenkt haldning til innførsel av planter og dyr. Med på kjøpet kjem da dvergbendelorm, rabies og liknande.

På den positive sida må det nemnast at Dagbladet no kan utfase flottoverskriftane sine og erstatte dei med Echinococcus multilocularis.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du tar opp dette @!

 

Problemet skyldes en grunnleggende mangel på forståelse for økologiske prinsipper, hvor det viktigste antageligvis er at man skal respektere økologiske nisjer hvor arter har et naturlig forhold til hverandre. Man må med andre ord innse at handel med biologiske produkter, det være seg levende eller døde, er noe HELT ANNET enn handel med hvitevarer og biler. 

 

Økt import av "kjæledyr" fra Sør- og Øst-Europa kombinert med skakkjørt EØS-lovgivning har mye av skylda for spredningen av E. multilocularis, og har vi først fått jævelskapen inn i norsk fauna har vi ingen muligheter til å bli kvitt den.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er heldigvis en sjelden diagnose i Norge enda.

Dette er en parasitt (Echinococcus multilocularis) som bruker blant annet mennesker som "vertsdyr" i formeringsprosessen. Vi får eggene i oss gjennom munnen, og hvor de modnes samt går over til larvestadiet i indre organer. Dette danner cyster og svulster i organene og som blant annet kan føre til leversvikt. Diagnosen kalles Ekinokokkose og er ganske alvorlig.

 

Jeg tror ikke tamdyr som fores av eieren er så utsatt for parasitten, men det myndighetene er redde for er blant annet denne krabaten som er en kjent innvandrer og smittebærer fra øst: 

 

http://www.miljodirektoratet.no/old/dirnat/attachment/502/M%C3%A5rhund-hefte.pdf

 

Mårhunden spiser omtrent alt og en stor del av bestanden er bærer av parasitten. Får dette lille rovdyret fotfeste i norsk fauna vil den kunne smitte med avføring, som byttesdyr, kadaver og overalt hvor den legger igjen biologisk materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du tar opp dette @!

 

Problemet skyldes en grunnleggende mangel på forståelse for økologiske prinsipper, hvor det viktigste antageligvis er at man skal respektere økologiske nisjer hvor arter har et naturlig forhold til hverandre. Man må med andre ord innse at handel med biologiske produkter, det være seg levende eller døde, er noe HELT ANNET enn handel med hvitevarer og biler. 

 

Økt import av "kjæledyr" fra Sør- og Øst-Europa kombinert med skakkjørt EØS-lovgivning har mye av skylda for spredningen av E. multilocularis, og har vi først fått jævelskapen inn i norsk fauna har vi ingen muligheter til å bli kvitt den.  

 

Dagferskt eksempel:

 

http://www.an.no/nyheter/article7111716.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økt import av "kjæledyr" fra Sør- og Øst-Europa kombinert med skakkjørt EØS-lovgivning har mye av skylda for spredningen av E. multilocularis, og har vi først fått jævelskapen inn i norsk fauna har vi ingen muligheter til å bli kvitt den.  

Den kontrollerte importen av dyr tror jeg ikke er farlig. Det finnes gode metoder for indikasjon av parasitten og jeg vil tro at dette er en av de undersøkelsene som blir foretatt på alle dyr som skal til Norge.

Dette kan imidlertid fort bli et fauna- og miljøproblem hvis vi får etablert revirfaste og formeringsdyktige bestander med infiserte dyr i naturen vår, f.eks mårhunden, som jeg linker til over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kontrollerte importen av dyr tror jeg ikke er farlig. Det finnes gode metoder for indikasjon av parasitten og jeg vil tro at dette er en av de undersøkelsene som blir foretatt på alle dyr som skal til Norge.

 

Nei hva vet jeg, jeg er i stor grad farget av undervisningen til Ivar Hellesnes, veterinær og seniorrådgiver i Mattilsynet. Han har skrevet en lesverdig artikkel om emnet her: 

 

http://neitileu.no/aktuelt/nytt_fra_nei_til_eu/hestekjoett_og_gatehunder

 

(skulle så gjerne ønsket at den ikke var publisert på neitileu.no, men du, Ulvemor, lar ikke eventuelle kognitive biaser overskygge budskapet)

 

Fra Nationen i desember 2013, samme problemstilling: 

 

http://www.nationen.no/tunmedia/mattilsynet-slar-alarm-etter-parasittfunn-advarer-mot-a-ta-gatehunder-med-til-norge/

 

 

 

Dette kan imidlertid fort bli et fauna- og miljøproblem hvis vi får etablert revirfaste og formeringsdyktige bestander med infiserte dyr i naturen vår, f.eks mårhunden, som jeg linker til over.

 

Dette har du helt rett i! 

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torti...

 

Det jeg skriver over var ikke ment som noe motinnlegg.

Jeg kjenner også så vidt til problemstillingene i artiklene du viser til, men fra noen andre kilder. 

Fra mitt ståsted mener jeg bare at vi må skille mellom det som foregår mellom handel/ eksport og import og den ukontrollerte (men naturlige) innvandringen av infiserte dyr i naturen.

 

Den kontrollerte importen, enten av kjøtt eller levende dyr, er underlagt prosedyrer og kontroller og kan håndteres riktig gjennom regelverk. Om dette ikke er godt nok i dag (som artikkelen over viser til), så er det i alle fall importkanaler. Enkeltindivider/ kjøtt med indikasjoner/ smitte kan dermed fanges opp og behandles (avlives/ destruksjon av kjøtt). Dette kan håndteres:  Det var for ikke så lenge siden en sak med "grå"  import av hestekjøtt innen EU som er et godt eksempel på det.

 

Linken fra Nationen viser vel til gatehunder som tas med illegalt til Norge, og ikke de veterinærkontrollerte dyra som følger karantenebestemmelsene.

 

Den ukontrollerte delen, egenspredningen av parasitten blant viltet i naturen av bestander med infiserte innvandrede dyr er jeg mye mer redd for. Scenariene med å ikke kunne plukke bær og sopp, jakt, osv, i mange områder kan være et konsekvens av dette.  Dette vil være en naturkatastrofe og en prosess som ikke på noe vis kan reverseres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok helt på samme side Ulvemor! :) Enig i skillet du setter mellom import/eksport og naturlig innvandring. Det som farger meg er inntrykket jeg har fått av at Norske myndigheter har begrensede muligheter til å stanse import av kjæledyr sålenge diverse pass og sertifikater er i orden, men hvor opprinnelsen til disse sertifikatene i mange tilfeller er tvilsomme. Når disse dyrene først har kommet inn i landet er også smittestoffet i landet, og det blir et spørsmål om tid før dette sprer seg til den norske faunaen. Det finnes jo selvfølgelig grensetiltak utover dette, som ormekur etc., så helt svart er det vel ikke :)

 

(Må bare presisere at jeg egentlig ikke kan dokumentere at det jeg skriver over her stemmer, men at jeg har fått dette intrykket fra personer i Mattilsynet/Veterinærinstituttet, og at jeg godtar det som sant)

 

Men - som du så fint påpeker - det ER i hvertfall importkanaler for denne strømmen, i motsetning til strømmen av f.eks mårhund. Det er et viktig poeng du kommer med der!

 

Fanesaken min er vel egentlig tanken om å respektere økologiske nisjer. Dette kan etter min mening ikke gjentas ofte nok, og basal biologi og økologi burde være minstekrav for alle politikere.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.