Populært innlegg Oddbjørn Skrevet 9. desember 2013 Populært innlegg Skrevet 9. desember 2013 Så på websiden til Xtremeidfjord at de skulle kjøre en treningssamling i forkant av Expedition Ammundsen pulkløpet på Hardangervidda. Samlingen skulle ta for seg rigging av camp i vinterfjellet, trekking av pulk og generell sikkerhet og råd for ferdsel i fjellet vinterstid. Selv om jeg ikke skal delta på pulkløpet i vinter så tok jeg kontakt og hørte om det var mulig å bli med siden dette hørtes midt i blinken ut for en som er i startgropen på å lære seg mer om turer i vinterfjellet. Når helgen nærmet seg fikk vi også besøk av en storm her i Stavanger. Torsdag ettermiddag og fredag formiddag er alle ferjeavganger mellom Stavanger og nordover på vestlandet kansellert. Heldigvis åpner ferjesambandet igjen fredag kl 12 og jeg er ikke sen med å komme meg i bilen. Det ble en lang biltur pga mye kaos med trailere som ikke fikk lov å bli med ferja og jeg var ikke i Eidfjord før halv åtte på kvelden. Der oppstod en ny problemstilling, veien over Hardangervidda var stengt for biler under 7,5 tonn pga uværet. Heldigvis får jeg omsider allikevel lov som eneste personbil til å være med kolonnen opp til Dyranut. Kl 9 på kvelden er jeg endelig framme og får en varm velkomst av Kari Varberg som driver Dyranut Fjellstova og som var ansvarlig for treningssamlingen sammen med Thomas Andersen som var årets vinner av pulkløpet. Det blir en trivelig kveld på Dyranut med god mat og hyggelig prat. Totalt var vi fem stk som deltakere på samlingen. Lørdag morgen er det klart for litt teori navigasjon og ferdsel i fjellet før vi pakker pulkene og går ut og trener på oppsetting av telt. Oppsetting av telt utenfor Dyranut Når alle har fått opp teltene og pakket dem ned igjen spenner vi på pulken og legger i vei mot Stigstuv. Det har allerede blitt et stykke utpå dagen og det går vel et par timer før vi må på med hodelykter og bruke måne og kompass til å navigere etter. Selv om det er kaldt og litt vind blir det en veldig fin tur og vi får også et glimt av sola rett før den går ned for dagen. Inn til Stigstuv er det ca 13 km og sammen med en så sprek gjeng kjenner jeg det godt i lårene siden det er første gang jeg går med pulk og første gang på mange år jeg har gått mer enn noen få km på fjellski. Vel framme ved Stigstuv tar vi en liten pause og en matbit før vi snur og går en time tilbake igjen før vi slår opp leiren for kvelden. Klokka har nå blitt 8 og det er nesten helt vindstille og rundt 15 kuldegrader. Teltene slås opp og hele gjengen tar en rimelig tidlig kveld etter en god matbit. Selv om jeg ikke fikk varmet opp teltet da jeg kun hadde med meg gassbrenner så var det greit å erfare av soveposen holdt mål i kuldegradene og jeg våkner varm og god morgenen etter. I løpet av natten hadde vinden snudd og det begynte å blåse opp og snø. Morgenen etter har det kommet 30 cm nysnø og teltene er godt innepakket i snø. Selv glemte jeg å lukke en ventil og snøføyka hadde stått inn i forteltet også med et fint snølag på alt som lå der. Viktig å gjøre noen feil så man kan lære Etter en god porsjon havregrøt og pakking av telt setter vi kursen tilbake med Dyranut. Heldige som fikk vinden i ryggen både mot Stigstuv og siste dagen tilbake til Dyranut, men det blir likevel en del tyngre å gå pga løssnøen, heldigvis er den ganske pakket av vinden de fleste steder. Vel framme på Dyranut blir det en kort innføring i bruk av skredsøkere før helgen avsluttes med en god middag. Takk til Xtremeidfjord og Dyranut Fjellstova for en skikkelig lærerik og trivelig helg! Huskeliste til neste gang: Bedre pakkpose til pulken Lukke myggnettingene i lufteåpningene Kost til å børste bort snø og rim Ta med bensinprimus og tørke alt i innerteltet skikkelig på morgenen før pakking Ta kamera med i soveposen (Batteriet konket etter første bildet på morgenen) Ta med to gryter, en til snøsmelting og en til grøt Ha glider på fellene (for bedre glid og mindre kladding) Huske å ta med kaffe og kakao Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 14
Kjell Iver Skrevet 9. desember 2013 Skrevet 9. desember 2013 Kjempefin turrapport. Lur måte å få egen erfaring på en trygg måte. Fristet det til gjentagelse? 1
Oddbjørn Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Skrevet 9. desember 2013 Kjempefin turrapport. Lur måte å få egen erfaring på en trygg måte. Fristet det til gjentagelse? Absolutt! Blir nok noen flere pulkturer i løpet av vinteren ja.
afe Skrevet 10. desember 2013 Skrevet 10. desember 2013 Huskeliste til neste gang: <...> Lukke myggnettingene i lufteåpningene <...> Ta kamera med i soveposen (Batteriet konket etter første bildet på morgenen) Myggnettingen stopper ikkje snøfokk. Dersom du skal hindre snøen å koma inn ein ventil, må du stenge ventilen. Kva ventilar ein skal la vera oppe om natta, vert ein vurdering ein må gjera kvar kveld. Ikkje ta kameraet i soveposen. Det er ubehagleg å ligge på, og dersom du ikkje pakkar det vanntett, vil det føre til fuktproblem som i verste fall kan øydelegge kameraet. Trikset er å ha minst eit batteri i ei varm lomme. Når batteriet i kameraet vert for kaldt, er det bare å bytte det med det lommevarme batteriet. Dersom ein ikkje har tenkt å fotografere om natta, betyr det ingenting om alle batteri er kalde om natta. Batteriet du har i lomma, vert varmt om morgonen og er klar til bruk etter kort tid. Dersom du vil ha kameraet klart for å fotografere morgonlyset før du står opp, har du eit batteri klart i soveposen. 1
qwer993 Skrevet 10. desember 2013 Skrevet 10. desember 2013 Myggnettingen stopper ikkje snøfokk. Dersom du skal hindre snøen å koma inn ein ventil, må du stenge ventilen. ..... Kommer an på hvor mye det snør og hvor mye det blåser. Myggnetting er en bra mellomløsning som bremser snø og vind endel. Det er ofte myggnetting både i yttertelt og innertelt, og disse gir større fleksibilitet i ventileringen om vinteren, synes jeg. Takk for fin rapport! 1
Oddbjørn Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Skrevet 10. desember 2013 Myggnettingen stopper ikkje snøfokk. Dersom du skal hindre snøen å koma inn ein ventil, må du stenge ventilen. Kva ventilar ein skal la vera oppe om natta, vert ein vurdering ein må gjera kvar kveld. Ikkje ta kameraet i soveposen. Det er ubehagleg å ligge på, og dersom du ikkje pakkar det vanntett, vil det føre til fuktproblem som i verste fall kan øydelegge kameraet. Trikset er å ha minst eit batteri i ei varm lomme. Når batteriet i kameraet vert for kaldt, er det bare å bytte det med det lommevarme batteriet. Dersom ein ikkje har tenkt å fotografere om natta, betyr det ingenting om alle batteri er kalde om natta. Batteriet du har i lomma, vert varmt om morgonen og er klar til bruk etter kort tid. Dersom du vil ha kameraet klart for å fotografere morgonlyset før du står opp, har du eit batteri klart i soveposen. Takk for gode tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå