Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskistøvel - Valg av størrelse


Abnorm

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe meg et par fjellskistøvler "Alfa Extreme North Pole".

 

Men jeg er usikker på hvilken størrelse jeg skal velge, bruker str.43 i fjellstøvler.

Mange anbefaler å bruke "Tovede Ullinnersko" i støvlen og må derfor opp noen nummer.

 

Så hva tror dere, må jeg kjøpe str.44 eller kanskje 45?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For så vidt to tråder som har noen tanker om skostørrelser generelt. Den ene er om fjellsko, men er innom flere problemstillinger som også gjelder skisko: http://www.fjellforum.no/topic/29524-nye-fjellsko-hvilken-størrelse/#entry268926 Den andre er om ski, skisko og bindinger, men har relevant innhold for spørsmålet ditt: http://www.fjellforum.no/topic/29526-tips-til-nye-fjellskibindingersko/#entry268928

 

Blir jo et veldig rundt svar fra meg. Ikke for små, men heller ikke for store. Vil tro 44 er et godt valg. Jeg har tre par skisko. Et par fra Salomon så vidt jeg husker. Disse er i mitt hverdagslige skonummer. Litt knappe og derfor kalde. Men de gir veldig god kontakt og kontroll på skiene. De fra Varg (to forskjellige, husker ikke hva de heter) kjøpte jeg ett nummer større enn det jeg bruker i alminnelige sko. Det er stivt lær i dem og de blir «aldri» myke nok til at jeg får strammet snøringen enkelt og greit, men de er rommelige nok. Tror skisko generelt leveres greit rommelig til varme sokker og såler.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Ullkartankane er tjukke! Og eg vil påstå at det er lite hjelp med isolasjon dersom det er så trangt at det ikkje er plass til luft i skoen.

Eg hadde velt å gå opp 2 str om eg skulle ha kartank. Men har ikkje Alfa god rettleiing på dette med størrelsar på sine heimesider?

Det vesentlege er vel kva utganspunkt som hadde vore passeleg utan kartank og slikt. Og det kan no skilje seg frå merke til merke. Eg har ei oppleving av at Alfa jamt over er ein halvstr større enn mange andre på sine str? Berre mi oppleving?

 

Eigne erfaringar er i alle fall at eg må opp ein størrelse, utan kartank. 

No har eg Alfa Skarvet i ein str opp frå vanleg, og brukar liner + dampsperre (i røynda brødpose) + tjukk ullfrottè.....med ullkartank hadde det vore nødvendig å gå opp ytterlegare ein str.

 

Good luck, dette skostyret er jammen ikkje berre-berre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sjå der! Det var god info :) Då er dei laga til formålet. Mine Skarvet har ikkje plass til kartankar og polsokkar ved å gå opp ein str hvertfall :)

Øh, ved nærare finlesing ser eg at det står to ulike instruksar for val av størrelse på Engelsk og Norsk? Den ENgelske instruksen sei 2 str opp og den norske 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, ved nærare finlesing ser eg at det står to ulike instruksar for val av størrelse på Engelsk og Norsk? Den ENgelske instruksen sei 2 str opp og den norske 1.

Sendte e-mail til Sportsnett og fikk dette svaret: 

 

Det er galt i den norske teksten, gå opp 2 str om du skal ha ullkartank og polsokk

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.