Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det åpnes nå for at kommuner nå selv skal sette begrensninger/åpne for ferdsel i utmark/fjellområder. 

Er dette en utvikling som medlemmer her på fjellforum ønsker? Vil en slik lokal regulering være av det gode over det ganske land?

 

Jeg er usikker på evt. fordeler eller ulemper ved denne problematikken og vil tro at dere som er medlemmer her inne kanskje kan gi meg verdifulle innspill om dette temaet.

Annonse
Posted

Veldig vanskelig å svare på før det er noe konkret. Om det blir fritt til å herje rundt som man vil kan jeg ikke se at det drar så mye positivt med seg.

Ellers er det en fordel for de som ikke ikke kan gå for egen maskin. De får en mulighet til å komme seg ut og opp i høyden. Kan godt hende jeg bare mener det fordi jeg er litt lite mobil selv for tiden. Det finnes jo flere veier man kan kjøre helt opp på høyfjellet, så det er jo ikke det at det er fullstendig utilgjengelig nå heller.

Ulempen er at det vil bli endel motorstøy. Det vil nok bli kjøring rundt overalt selvom det lages regler for hvor man kan kjøre. Jeg tipper det vil medføre fler lete- og bergningsaksjoner. Fjellet kan være ganske tøfft og plutselig blir det tilgjengelig for de som normalt bare kjører crosser på en bane og som ikke har begrep om hva -30 og stiv kuling er.

Men inntil videre velger jeg å ikke bekymre meg, men satse på at det brukes litt vett når reglene skal skrives.

  • Like 2
Posted

Ressursene, uansett hvilket forbud eller påbud man har, bør rettes mot de som bryter dette og ikke til å lage regler og begrensninger som kun er en pest og plage for det store flertallet kun fordi noen tar seg til rette.
Så følges dette opp på en slik måte så er vi endelig på vei mot noe brukbart etter en alt for lang periode der alt kun skal forbys fordi man kan risikere at noen gjør feil.

  • Like 3
Posted

Greia er jo at det store flertallet ikke ønsker økt liberalisering av motorisert utmarksferdsel. Så reglene er gode rammeverk etter min mening, ikke en pest og en plage.

 

Så er det enkelte som hevder at jeg tar feil, da lokaldemokratiet med kommunene jo vil avgjøre hva lokalbefolkningen ønsker. Erfaringsmessig stemmer ikke dette. Lokaldemokrati i små bygdesamfunn, hvor dette jo er mest aktuelt, påvirkes ofte av de som roper høyest og som kjenner flest på fornavn i kommunehuset. Og det er ofte snøscootertilhengere. Slik er det hvertfall i Vinje.

Posted

Greia er jo at det store flertallet ikke ønsker økt liberalisering av motorisert utmarksferdsel. Så reglene er gode rammeverk etter min mening, ikke en pest og en plage.

 

Så er det enkelte som hevder at jeg tar feil, da lokaldemokratiet med kommunene jo vil avgjøre hva lokalbefolkningen ønsker. Erfaringsmessig stemmer ikke dette. Lokaldemokrati i små bygdesamfunn, hvor dette jo er mest aktuelt, påvirkes ofte av de som roper høyest og som kjenner flest på fornavn i kommunehuset. Og det er ofte snøscootertilhengere. Slik er det hvertfall i Vinje.

 

Hvordan vet du at det store flertallet ikke ønsker det? Skulle jeg tippe ville jeg trodd at det store flertallet ikke bryr seg. Men så lenge vi ikke har en folkeavstemming på det så kan vi vel ikke vite hva folk flest ønsker i den konkrete saken?

Personlig syns jeg ikke noe om at vi skal kunne kjøre rundt hvor vi vil. Betyr dette at vi også kan kjøre bilen så langt ut i utmarken vi ønsker? Isåfall skal jeg teste ferdighetene til monsteret mitt, ihvertfall 50 m utenfor veien.

Jeg håper ikke dette tar helt av, men jeg må si meg enig i Eirik, vi kan ikke forby alt i tilfelle noen skulle tøye reglene.

  • Like 4
Posted

 Mine erfaringer og refleksjoner etter å ha bodd i Finnmark i en mannsalder, og hvor såkalt fritidskjøring etter merkede løyper har vært tillat, er følgende:

1

snøscooter er blitt allemannseie.  Det finnes i dag omtrent like mange registrerte snøscootere som det finnes biler i Finnmark.  Dette gjør at “hele folket” er på tur de siste ukene før ferdselsforbud inntrer i begynnelsen av mai. Det kreves en omfattende infrastrukturutbygging i form av parkeringsplasser,  løypemerking,  søppelhandtering osv

2

de aller fleste forholder seg lovlydig til det lovlige løypenettet.  Men det krever et ganske omfattende kontrollapparat for å holde “disiplinen”

 

3

man får raskt et “scooter-industrielt kompleks”, bestående av scootereiere, forhandlere, serviceleverandører,  interesseorganisasjoner etc,  som representerer en formidabel politisk kraft, og den vil bli særlig sterk på kommunenivå.  Disse vil presse på for stadig økte bruksmuligheter og ytterligere liberalisering.  Slik sett settes det i gang en prosess som vil være svært vanskelig å reversere i retning av en mer restriktiv politikk.

 

4

det heter at den norske fjellheimen er stor og at det er plass til alle.  Problemet er at det ofte er naturgitte ferdselsårer som er interessant å bruke, både for snøscooterkjøring og for skigåing, slik at det lett oppstår arealkonflikter/brukskonflikter.

 

Etter alle disse årene har jeg akseptert at snøscooteren er kommet for å bli i Finnmark, og jeg har funnet det formålstjenlig å tvangsmessig la være å irritere meg over dem.  Det går an, men tidvis koster det litt. 

  • Like 8
Posted

Elisabeth: Baserer det på spørreundersøkelser offentliggjort tidligere. Baserer det også på generell folkeopinion bl.a. i Vinje, noe som står i sterk kontrast til kommunestyrets "mening". Min påstand er at det er mye kameraderi ute og går der. Men jeg har helt riktig ingen dokumentasjon på dette.

  • Like 1
Posted

 

...man får raskt et “scooter-industrielt kompleks”, bestående av scootereiere, forhandlere, serviceleverandører,  interesseorganisasjoner etc,  som representerer en formidabel politisk kraft, og den vil bli særlig sterk på kommunenivå.  Disse vil presse på for stadig økte bruksmuligheter og ytterligere liberalisering.  Slik sett settes det i gang en prosess som vil være svært vanskelig å reversere i retning av en mer restriktiv politikk...

 

En annen ting vil være når loven blir mindre restriktiv i en kommune. Da er det nesten gitt at nabokommuner følger etter. Og slik er den onde sirkelen i gang..

Posted

Har vi  ikke diskutert dette nok tidligere? Kommer ikke til å bli enige denne gangen heller. Jeg er for liberalisering, flere enn fotfolkets interesser må ivaretas.

  • Like 2
Posted

Har vokst opp med mye snøscooterkjøring så dette er jeg positiv til. Snøscooter er fantastisk til transport, turer og generell kjøring for å ha det gøy. Og man kan godt kombinere scooter og ski, vi brukte ofte å kjøre opp på toppen av fjell og renne ned på ski / snowboard. Det er plass til begge om vinteren, og vil slettes ikke si at snøscooter levner merker i naturen, det eneste er spor som vil forsvinne rimelig kjapt, og den "forurensningen" er ikke noe jeg er helt overbevist om.

 

Ikke misforstå, jeg vil ikke at det skal være fritt frem for å kjøre scooter hvor enn man skulle ønske, men synes at man istedet for løyper burde ha områder, så kan man hellerfor bruke sunn fornuft og da vet man hvor man burde og ikke burde kjøre. 

Posted

Systemet nå virker jo direkte korrupt. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg vet om eller kjenner som har og bruker snøscooter. Alle har en fantasifull forklaring på hvorfor akkurat de "må" ha og får lov til det. Og ingen jeg kjenner med hytte på fjellet er uten tilbud om fremføring av ved, propan, øl og brus til påske etc. Merkelig. Det er vel mye godt samme gjengen som får angst av at kommunen det gjelder skal få ha noe å si.

 

Og om motstanden, som man spør får man svar. "Ønsker du at det skal bli fritt fram for motorisert ferdsel" er jaggu ikke langt unna måten det blir spurt på. Det tragikomiske er at det ikke er lov å kjøre snøscooter av hensyn til natur og miljø på vinteren, der oppstår behovet for en vei som blir vedtatt bygget uten knussel... Eller annleggsveier til noen 2-300 000 000 kroner i samme område for å få på plass disse fantastiske vindmøllene. Minner mye om miljøet generelt. Det må vi ta på alvor, men det er ikke noe "jeg" kan gjøre.

 

Personlig spiller det ingen rolle for meg. Hver fordømte hytte har jo både motorsag og aggregat og elektriske apparater til hva det måtte være fordi "akkurat de trenger det". Eller vei, sprenging av plass til septik eller hva det er slags prosjekt som er på gang nesten 365 dager i året.

 

:neutral:

  • Like 4
Posted

Veldig vanskelig å svare på før det er noe konkret. Om det blir fritt til å herje rundt som man vil kan jeg ikke se at det drar så mye positivt med seg.

Ellers er det en fordel for de som ikke ikke kan gå for egen maskin. De får en mulighet til å komme seg ut og opp i høyden. Kan godt hende jeg bare mener det fordi jeg er litt lite mobil selv for tiden. Det finnes jo flere veier man kan kjøre helt opp på høyfjellet, så det er jo ikke det at det er fullstendig utilgjengelig nå heller.

Ulempen er at det vil bli endel motorstøy. Det vil nok bli kjøring rundt overalt selvom det lages regler for hvor man kan kjøre. Jeg tipper det vil medføre fler lete- og bergningsaksjoner. Fjellet kan være ganske tøfft og plutselig blir det tilgjengelig for de som normalt bare kjører crosser på en bane og som ikke har begrep om hva -30 og stiv kuling er.

Men inntil videre velger jeg å ikke bekymre meg, men satse på at det brukes litt vett når reglene skal skrives.

 

Så vidt jeg husker er det ikke mulighet for lokale krefter å åpne for fritt å herje rundt.

Posted

Ikke misforstå, jeg vil ikke at det skal være fritt frem for å kjøre scooter hvor enn man skulle ønske, men synes at man istedet for løyper burde ha områder, så kan man hellerfor bruke sunn fornuft og da vet man hvor man burde og ikke burde kjøre. 

 

 

Det synes jeg var et spennende forslag og noe som absolutt bør vurderes der det likevel legaliseres!

Posted

Så vidt jeg husker er det ikke mulighet for lokale krefter å åpne for fritt å herje rundt.

 

Heh...flaks, da drar jeg dit det ikke er lov ;) Har kjørt snøscooter før og det er ganske moro, men jeg vil ikke ha det overalt. Litt fred og ro er jo hyggelig noen ganger.

  • Like 2
Posted

En tanke som har slått meg ved politikerformuleringen "motorisert ferdsel" er jo at dette selvsagt ikke kun gjelder snoscooter men også annen form for motorisert ferdsel, dvs. ATV. og dets like.

Er det bare noe jeg fornemmer så kan det jo være greit (men jeg tror ikke jeg tar feil) men et frislipp basert på sterke lokale interessegrupper kan jo medføre at vi ser langt mer av denne type motorisert ferdsel  og derav skader for og på fauna og flora. Jeg vet ikke om dette nødvendigvis er en utvikling jeg ønsker velkommen...

  • Like 2
Posted

Ressursene, uansett hvilket forbud eller påbud man har, bør rettes mot de som bryter dette og ikke til å lage regler og begrensninger som kun er en pest og plage for det store flertallet kun fordi noen tar seg til rette.

Så følges dette opp på en slik måte så er vi endelig på vei mot noe brukbart etter en alt for lang periode der alt kun skal forbys fordi man kan risikere at noen gjør feil.

 

Det är bara det att det inte finns några resurser. Och hur skall du stoppa en skoter god för närmare 200km/t? Enda sättet är väl att fälja efter med helikopter och och stoppa föraren med våld, men det tvivlar jag på att stortingen kommer att möjliggöra.

 

Sanningen är den att folk ute i bygderna inte är speciellt intresserade av frilufsturister. Vi gör inte av med några pengar, sover i tält istället för på hotell, hyr inga skotrar för 4000, åker inte på guidade turer, har med egen mat köpt i hemma eller på postorder och så vidare.

Kort sagt: Skoterturism ger dom som bor i glesbyggden bättre affärsmöjligheter. För det är pengar det handlar om. Inget annat.

 

Själv har jag svårt att se att jag kommer att fortsätta med skidturer till fjälls om det är messa oväsen från skotrar. Så jag kommer nog i så fall att inrikta mig mer på extremt brant terräng samt mer skidåkning hemma i närområdet. Svårt att köra skoter i skogen.

  • Like 3
Posted

Har vokst opp med mye snøscooterkjøring så dette er jeg positiv til. Snøscooter er fantastisk til transport, turer og generell kjøring for å ha det gøy. Og man kan godt kombinere scooter og ski, vi brukte ofte å kjøre opp på toppen av fjell og renne ned på ski / snowboard. Det er plass til begge om vinteren, og vil slettes ikke si at snøscooter levner merker i naturen, det eneste er spor som vil forsvinne rimelig kjapt, og den "forurensningen" er ikke noe jeg er helt overbevist om.

 

Ikke misforstå, jeg vil ikke at det skal være fritt frem for å kjøre scooter hvor enn man skulle ønske, men synes at man istedet for løyper burde ha områder, så kan man hellerfor bruke sunn fornuft og da vet man hvor man burde og ikke burde kjøre. 

 

Problemet är att om någon åker omkring med skoter så hörs det väldigt långt. Folk som går på tur med skidor gör det mycket för att få lugn och ro. En snöskoter hörs utan vidare flera km på fjället, i stilla väder med inversion (vanligt på vintern) utan vidare 10 km.

Så det räcker att en kör skoter, så stör det väldigt många andra.

 

Så, frågan är om komunerna har räknat på detta. Självklart kommer intresset att gå på tur med skidor att minska. Men som jag skrev tidagre; kanske gör det inget, eftersom turåkarna lämnar så lite pengar efter sig i dom byggder som dom besöker.  

  • Like 2
Posted

Egentlig helt greit, dette. Såfremst det settes av ressurser nok til et tilstrekkelig kontrollregime for å forebygge/ta verstingene/idiotene som er ute etter å holde hælvete oppover fjellsidene med de trimmede monsterne sine. Synes det, på generelt grunnlag, er fornuftig å delegere mer makt til lokale myndigheter på ting som dette. Snøscooterkjøring vil ha positiv effekt for turistnæringen. Vinterturismen har eksplodert, kanskje spesielt i Nord-Norge med nordlyset. I tillegg vil dette hjelpe de som er dårlige til beins til å komme seg til fjells.

 

Og som det nevnes, snøscooter og ski kan kombineres. Man kan følge en løype et stykke inn i fjellet, parkere snøscooteren, og så ta skia fatt videre innover til mer utilgjengelige områder for f.eks isfiske (som ligger mitt hjerte nær).

 

Vi er et vinterland med enorme naturområder. Skulle egentlig bare mangle at det ikke er mer tilrettelagt for lovlig scooterkjøring.

  • Like 4
Posted

Det är bara det att det inte finns några resurser. Och hur skall du stoppa en skoter god för närmare 200km/t? Enda sättet är väl att fälja efter med helikopter och och stoppa föraren med våld, men det tvivlar jag på att stortingen kommer att möjliggöra.

 

Sanningen är den att folk ute i bygderna inte är speciellt intresserade av frilufsturister. Vi gör inte av med några pengar, sover i tält istället för på hotell, hyr inga skotrar för 4000, åker inte på guidade turer, har med egen mat köpt i hemma eller på postorder och så vidare.

Kort sagt: Skoterturism ger dom som bor i glesbyggden bättre affärsmöjligheter. För det är pengar det handlar om. Inget annat.

 

Själv har jag svårt att se att jag kommer att fortsätta med skidturer till fjälls om det är messa oväsen från skotrar. Så jag kommer nog i så fall att inrikta mig mer på extremt brant terräng samt mer skidåkning hemma i närområdet. Svårt att köra skoter i skogen.

 

Ærlig talt, "Johan2000"!

 

1) Bilen min går i 215 km/t, men jeg er både titt og ofte stoppet i kontroller. Også fartskontroll. Eksempelet er etter min mening helt bak mål.

2) Et bilde på forholdet bygd og by jeg overhodet ikke kjenner igjen. Det handler ikke mer om penger på bygda enn i byen.

3) Du vet å male fanden på veggen! Vet du egentlig hva den lokale forvaltningen vil bety i praksis? De er ikke verst i så fall, for etter sigende viser jo forsøksordningene at dette er noe å prøve i praksis.

 

:cool:

  • Like 2
Posted

Ærlig talt, "Johan2000"!

 

1) Bilen min går i 215 km/t, men jeg er både titt og ofte stoppet i kontroller. Også fartskontroll. Eksempelet er etter min mening helt bak mål.

2) Et bilde på forholdet bygd og by jeg overhodet ikke kjenner igjen. Det handler ikke mer om penger på bygda enn i byen.

3) Du vet å male fanden på veggen! Vet du egentlig hva den lokale forvaltningen vil bety i praksis? De er ikke verst i så fall, for etter sigende viser jo forsøksordningene at dette er noe å prøve i praksis.

 

:cool:

 

2) Det är pengar som räknas överallt. Hur skall få i glesbyggd få en inkomst? Vad skall dom arbeta med? Det kan man undra. När tur-turister inte släpper ifrån sig några pengar måste man få in en ny målgrupp. Vem skall bo på hotell och hytter, vem skall handla i butiker? Från Sverige är det känt sedan länge att frilufsturister inte ger speciellt mycket arbetstillfällen till folk som bor där aktiviterna utövas. Skoterturism gör dock det. Folk måste ha något att leva av, så enkelt är det.

 

3) Jag har turistat en del i Sverige där det är mer eller mindre fritt fram för skoterkörning oavsett om det är lagligt eller inte. Jag vet hur det låter där och och skoter låter precis likadant över allt. Det behöver inte vara många (det räcker med en) som kör skoter för att du skall höra det i HELA den dalgång där du råkar befinna dig. 

  • Like 2
Posted

2) Det är pengar som räknas överallt. Hur skall få i glesbyggd få en inkomst? Vad skall dom arbeta med? Det kan man undra. När tur-turister inte släpper ifrån sig några pengar måste man få in en ny målgrupp. Vem skall bo på hotell och hytter, vem skall handla i butiker? Från Sverige är det känt sedan länge att frilufsturister inte ger speciellt mycket arbetstillfällen till folk som bor där aktiviterna utövas. Skoterturism gör dock det. Folk måste ha något att leva av, så enkelt är det.

 

3) Jag har turistat en del i Sverige där det är mer eller mindre fritt fram för skoterkörning oavsett om det är lagligt eller inte. Jag vet hur det låter där och och skoter låter precis likadant över allt. Det behöver inte vara många (det räcker med en) som kör skoter för att du skall höra det i HELA den dalgång där du råkar befinna dig. 

 

Selvfølgelig skal de leve av noe på bygden, men snøscooteren er neppe et være eller ikke være. Eller rettere, den det det garantert ikke! Jeg vet at ingen bønder er så sneversynte!

 

Det er ikke snakk om å gjøre det fritt fram for snøscooterkjøring i Norge, Johan2000!

 

Og bare for å ha sagt det, jeg liker ikke støy. Jeg gir en god dag i om det kommer fra snøscootere eller motorsager (som de fleste hytteeiere "må" ha). En snøscooter som kjører lovlig på lokal tillatelse lager ikke mer støy enn en som kjører på dispensasjon med øl og brus til late hytteeiere!

 

:)

  • Like 1
Posted

Jeg får helt vondt i magen når jeg leser at det åpnes for motorisert ferdsel. Jeg ser for meg ønsket om vinterens stillhet avbrutt av motorbrøl i det fjerne. Ikke bare scooter, men også heliskiing. Blir det som forespeilet kommer det til å bli ødelagt for meg. Hvorfor skal alt bli så tilgjengelig for alle? Når jeg er på tur er det ofte tilgjengeligheten og de urbane samfunnet jeg rømmer fra. Dette er bare trist!

 

Du representerer vel en typisk bekymret person i denne og nær alle andre sakers anledning. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men det mest typiske kjennetegn på slike bekymringer er at en ikke er har satt seg helt inn i hva det dreier seg om. Det fremstilles bredt i media som at nå er det fritt fram å leke seg på snøscooter, men slik er det altså ikke. Jeg tror ikke engang det blir et særlig stort problem jevnt over, selv om avisene kommer til å være fulle av skrekkeksempler som de er om det meste. Det dreier seg om at en skal forvalte dette lokalt, det er i grunnen det hele.

 

Ellers må jeg si jeg er litt forundret over ganske typiske urbane holdninger. De vil ha bygda der som en pietistisk og nasjonalromantisk rekreasjonspark slik at de kan komme dit og slappe av i stillhet, men de skal ikke få bestemme noe selv. Det minner meg om naturfilmer hvor de snakker og mange forferdelige ting som global oppvarming, motorisert ferdsel og støy som huff huff. Om en ser etter viser et seg at mange av opptakene er gjort fra helikopter, snøscootere osv. nesten herlig dobbeltmoral, men her som ellers, en rettferdiggjør sitt eget. Mer enn gjerne med nettopp miljøet som alibi...

 

For ordens skyld, jeg vil ikke ha mer bråk enn deg og tror ikke det blir det heller.

 

:)

  • Like 4
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy