Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode forhold på Hardangervidda om vinteren?


Abnorm

Anbefalte innlegg

Til vinteren (Januar) har jeg tenkt å gi meg selv en utfordring.

Jeg skal gå Hardangervidda på langs (Finse - Rjukan).

 

I den forbindelse lurer jeg på:

Er det gode/trygge forhold på vidda, med tanke på vann og vassdrag (dypfryst)?

Eller bør jeg styre unna alle vann? Har tidligere opplevd ovevann andre steder (selv i Januar), og det er ikke hyggelig!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dei store vassdraga kan gå åpne enkelte plassar. Dette gjeld heile vinteren.

Is på vatna er avhengig av snømengde. Kjem det mykje snø tidleg, kan isen vera dårleg så tidleg på vinteren. Ver spesielt forsiktig ved osar.

Overvatn tdleg på vinteren skuldast nysnø. Tyngda av nysnøen gjer at isen vert pressa ned og vatn kjem opp i snøen over isen. Snøen isolerer slik at dette overvatnet ikkje frys før den lause snøen vert blåst vekk. Dersom det er laussnø på isen, kan du rekne med at det er overvatn. Dette er heilt vanleg, også i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått Finse - Haukeli i slutten av februar 7 ganger og opplevd svært lite overvann. En må selvfølgelig unngå elveoser, men å gå over de store vannene har aldri vært noe problem. Jeg har i hovedsak fulgt vnterløypene med unntak av Litlos, hvor jeg har krysset rett over kvenno. Jeg har brukt pulk og telt på turen, som, for meg, er en av de flotteste turene jeg kan gå vinterstid. Hardangervidda kan være kald på denne tiden, men med godt utstyr gjør jo ikke det noe. Det er ikke uvanlig med temperaturer ned mot minus 30 i januar, februar. Sjelden veldig mye vind, men en må selvfølgelig være skodd for det verste uansett. Har kun ligget værfast 3 døgn på de ca 50 døgnene jeg har vært der i Februar.

God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen vert bare tjukkare og tjukkare, så det er mindre usikkerheit i februar enn i januar. Vind er det gjerne meir av i februar, men det kan vera lange periodar utan vind også. Kombinasjon av vind og sprengkulde er derimot mindre sannsynleg. Mildveret kjem gjerne med vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.