Gå til innhold
  • Bli medlem

gummistøvler


elgen

Anbefalte innlegg

Hei

Hva er det med gummien i moderne gummistøvler?? På 4 år har jeg hatt 3 par gummistøvler.

Et par fra G-sport gikk i oppløsning innvendig med såle, demping mm. Klaget og fikk et par av deres eget merke, Nordheim, hvor gummien så morknet med mange små sprekker på foten.

De ble bytte med bemerkning om at det var "billige" støvler. Vel, det var da visst ca. 400 kr. og jeg forventer at gummistøvler holde mye lenger enn 1,5 år. De var heller ikke brukt noe særlig før jeg fikk hund - hurtige og nemme å stikke i på luftetur.

Nytt bytte og betaling av mellomlegg til Tretorn Scout, som nå etter et år avslører morkne revner på høyrefoten som absolutt ikke var tett i dagens moltemyr. Tretorn er kjent merkevare, men tydeligvis like dårlig.

Støvlene har ikke stått ut i sol og oppbevart pent og tørt - ei heller vært brukt i stall eller kjemikalier.

Fra dykking med tørrdrakt i mange år vet jeg, at det er stor forskjell på gummi kvaliteter og holdbarhet - og det er faktisk mulig å gjøre noe som holder! Jeg vet også hvordan det skal oppbevares og behandles.

Dette har heller ikke noe med pris å gjøre. Jeg har et par ca. 25 år gamle gummistøvler til en 50-lapp (dengang) på hytta som er er helt OK, bare litt trange.

Jeg er møkka lei disse engangs støvler, så neste innkjøp blir på Felleskjøpet. Der må de da ha noe holdbart.

Hilsen

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt gummistøvler fra Nokia og det eneste som har skjedd med disse er at kona en gang glemte et par på en sørvendt terrasse på ei hytte som jeg hadde for mange herrens år siden.

Disse morknet helt opp i løpet av noen sommermåneder, men mine holdt i mange år og det var til slutt slitasje som parkerte dem.

Men så er dette også støvler til en litt annen pris enn du nevner her.

http://www.haugseng.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=179114&b_id=179251

Men jeg er enig. Uansett pris så burde man kunne forvente at dagens gummistøvler holdt i ganske mange år ved normal bruk. I dag er det vel også stort sett syntetisk gummi som brukes og denne skulle vel tåle det meste.

 

Felleskjøpet burde vel ha støvler som tåler både solskinn, kumøkk og silosaft når vi tenker på hvilke kunder de har.

 

Jeg har også hatt en Viking sport dykkerdrakt som ble ødelagt av UV-stråling, både fra sola og fra lysrør i rommet hvor den ble oppbevart hengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Elginnens Nokia støvler har holdt pent i mange år. Dessverre er Nokia støvler for trange i passform for meg.

Men Elginnens støvler også så gamle, at de er bygget opp av flere lag gummilerret, som er vulkanisert sammen. Men jeg kan se på Tretorn støvlene, at de fortykninger som skal likne på den tradisjonelle oppbyggingen i flere lag bare er juks og bedrag i form av et tykkere gummilag. Altså er det blitt en vesentlig kvalitets forringelse med gummistøvler - uten at de er blitt billigere - tvert i mot.

Alle gummivarer bør oppbevares tørt, kjølig, og i mørke.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også noe med at gummi er et naturprodukt som tørker ut - spesielt i sola eller på varmekabler. Derfor skal også gummistøvler smøres en gang i blant for å holde.

 

Jeg snakket en gang med en kar som kun brukte gummistøvler når han gikk i fjellet. Gummistøvler med filtinnlegg. Han hadde med flere filtsokker (regner med det var ull) som han byttet på - om det ble fuktig. Jeg ser ikke for meg å gå på tur med  gummistøvler med storsekken på ryggen, men på småturer er det kanskje dugelig om man kjøper med skikkelig såle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med nokian kaira. Har brukt den på høstjakt og turer med sekk. Med to par innerstøvler som kan byttes ila dagen føles de tørre. Mine ble kjøpt for mange år siden og har ikke morknet enda. Hvis kvaliteten på dagens modell er den samme kan den trygt annefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Elginnens Nokia støvler har holdt pent i mange år. Dessverre er Nokia støvler for trange i passform for meg.

Men Elginnens støvler også så gamle, at de er bygget opp av flere lag gummilerret, som er vulkanisert sammen. Men jeg kan se på Tretorn støvlene, at de fortykninger som skal likne på den tradisjonelle oppbyggingen i flere lag bare er juks og bedrag i form av et tykkere gummilag. Altså er det blitt en vesentlig kvalitets forringelse med gummistøvler - uten at de er blitt billigere - tvert i mot.

Alle gummivarer bør oppbevares tørt, kjølig, og i mørke.

Hilsen

Elgen

Var innom et hagesenter i helgen og til og med her solgte de Tretorn gummistøvler til ca. kr. 300,-

Det er vel en grense for hva man kan forvente for denne prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.